لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

استقبال رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از بیانیه پاریس


در حالی که اسرائیل بیانیه پایانی نشست پاریس برای احیای روند صلح بین این کشور و فلسطینیان را رد کرده، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از این بیانیه استقبال کرده است.

فرانسه بر اساس ابتکار سیاسی سال گذشته فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری این کشور، روز یکشنبه ۲۶ دی، میزبان یک نشست بین‌المللی با حضور هیئت‌های نمایندگی ۷۰ کشور به منظور تجدید گفت‌وگوهای سیاسی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در بیانیه پایانی این نشست یک‌روزه، با تأکید بر لزوم کمک به تحقق راهکار تشکیل دو کشور، اسرائیل و فلسطین، گفته شد که «تنها این راهکار می‌تواند صلح را عملی کند.»

فرانسوا اولاند در سخنرانی در نشست پاریس گفته بود که این نشست با هدف تحمیل راهکارها به دو طرف برگزار نشده است و مذاکرات مستقیم میان دو طرف، صلح را عملی خواهد کرد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دولت این کشور گفته است که بیانیه پاریس را قبول ندارد. اسرائیل پیشتر مخالفت خود با برگزاری نشست پاریس را اعلام کرده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در نشست دولت خود، نشست پاریس را «توخالی» و «نمایشی از دوران قدیمی» نامیده و گفته بود که «به زودی دوران جدیدی شروع می‌شود.»

اشاره آقای نتانیاهو به آغاز به کار دولت دونالد ترامپ از روز اول بهمن ماه بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که در نشست پاریس حضور داشت، روز یکشنبه در تماس تلفنی با نخست وزیر اسرائیل به او «اطمینان» داده بود که این نشست، عواقبی برای اسرائیل دربر نخواهد داشت و تصمیمات آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد برده نمی‌شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری‌ها از استقبال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از بیانیه پایانی نشست پاریس خبر داده‌اند.

آقای عباس بیانیه نشست پاریس را نشانه حمایت جامعه جهانی از «خواسته‌های مشروع» فلسطینی‌ها دانست.

محمود عباس همزمان «آمادگی» فلسطینی‌ها را برای تجدید گفت‌وگوهای سیاسی با اسرائیل تکرار کرد.

او در پاریس حضور داشت اما به دلیل خودداری فرانسه از دعوت از هیئت فلسطینی برای حضور در نشست، نتوانست در آن شرکت کند و در نتیجه، به دیدارهای جداگانه با رئیس جمهوری فرانسه و چند مقام دیگر، در خارج از نشست پاریس اکتفا کرد.

گزارش رسانه‌های اسرائیل در مورد «فعالیت دونالد ترامپ» در ارتباط با کنفرانس پاریس

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل فاش کردند که «فشار دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، به بریتانیا مانع از امضای بیانیه پایانی کنفرانس پاریس از سوی لندن شد.

به نوشته این رسانه‌ها، تصمیم لندن به خودداری از امضای بیانیه پایانی نشست پاریس پس از مذاکرات نمایندگان آقای ترامپ با مقام‌های ارشد بریتانیا اتخاذ شد.

این گزارش هنوز از سوی تیم دونالد ترامپ و دولت بریتانیا تأیید یا تکذیب نشده است.

بریتانیا در توجیه امضا نکردن بیانیه پاریس گفته بود: نشستی برای احیای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها برگزار شده که نه طرف اسرائیلی در آن حضور دارد و نه فلسطینی‌ها.

بریتانیا زمان این نشست را نیز که تنها پنج روز پیش از خاتمه عمر دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری فعلی آمریکا، و آغاز به کار دونالد ترامپ تعیین شده بود، امری ناموفق دانسته بود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه گفت که «شهرک‌سازی‌های اسرائیلی با ابراز آمادگی برای گفت‌وگوهای صلح همخوانی ندارد اما همزمان امنیت اسرائیل نیز مهم است.»

آقای اشتاین‌مایر افزود: «دو طرف اسرائیلی- فلسطینی باید مشتاق زندگی مسالمت‌جویانه در کنار یکدیگر باشند تا آرامش در خاورمیانه برقرار شود.»

XS
SM
MD
LG