لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

«آلودگی محیط زیست عامل مرگ سالانه ۱.۷ میلیون کودک»


سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: بیش از یک مورد از هر ۴ مرگ کودکان زیر ۵ سال در جهان به عوامل مربوط به محیط زیست ناسالم باز می گردد.

به گفته این سازمان بین المللی،‌ هر ساله، مخاطرات زیست محیطی مانند آلودگی هوا درون و بیرون خانه، در معرض دود دخانیات بودن، آب ناسالم و عدم بهداشت، جان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال را می گیرد.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۱۶ اسفند در سایت رسمی سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، اسهال، مالاریا و ذات الریه که دلایل اصلی مرگ در بین کودکان یک تا ۵ ساله هستند، از طریق کاهش مخاطرات محیط زیستی مانند دسترسی به آب سالم و سوخت های پاک قابل پیشگیری هستند.

سازمان بهداشت جهانی گفت که آلودگی های زیست محیطی ممکن است ریسک تولد زودهنگام نوزادان را در پی داشته باشد. علاوه بر آن، کودکانی که در معرض آلودگی هوا و دود دخانیات هستند ممکن است بیشتر به ذات الریه و بیماری های حاد تنفسی مانند آسم و همچنین بیماری های قلبی و سرطان مبتلا شوند.

در این ارتباط، هر ساله ۵۷۰ هزار کودک زیر ۵ سال از عفونت های تنفسی مانند ذات الریه، که مربوط به آلودگی هوا و در معرض دود دخانیات بودن هستند، جان خود را از دست می دهند. همچنین، ۳۶۱ هزار کودک زیر ۵ سال بر اثر اسهال که ناشی از عدم دسترسی به آب سالم و بهداشت عمومی است از دنیا می روند.

به گفته گزارش این سازمان، حدود ۲۷۰ هزار کودک در نخستین ماه زندگی بر اثر عوارض ناشی از تولد زودرس که از طریق دسترسی به آب سالم و بهداشت در مکان های عمومی و کاهش آلودگی هوا قابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست می دهند.

سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد که مرگ ۲۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال بر اثر مالاریا از طریق اقدامات زیست محیطی شامل از بین بردن مکان های تجمع پشه های مالاریا و حفاظت از مخازن آب نوشیدنی قابل پیشگیری است.

در بخش دیگری از گزارش این سازمان بین المللی گفته شده است که حدود ۲۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال نیز بر اثر حوادث مربوط به محیط زیست مانند مسمومیت، زمین خوردن، و غرق شدن جان خود را از دست می دهند.

بر اساس این گزارش، خطرات نوظهور زیست محیطی مانند زباله های الکتریکی و الکترونیکی شامل موبایل های قدیمی که به طور نامناسبی بازیافت می شوند کودکان را با مسمومیت هایی مواجه می کنند که ممکن است به کاهش هوش و حواس، ابتلا به بیماری های ریوی و سرطان منجر شوند. پیش بینی می شود تولید زباله های الکتریکی و الکترونیکی بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ حدود ۱۹ درصد افزایش یابد و به ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۱۸ برسد.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود نوشته است: با بالارفتن دما ومقدار دی اکسید کربن در اثر پدیده تغییرات آب و هوایی، شرایط برای رشد گیاهان دانه دار مساعد می شود که این موضوع شیوع آسم در کودکان را افزایش می دهد. بین ۱۱ تا ۱۴ درصد کودکان ۵ ساله یا بالاتر در سراسر جهان از نشانه های آسم رنج می برند و تخمین زده می شود ۴۴ درصد از این میزان مربوط به در معرض مشکلات زیست محیطی بودن باشد.

بر مبنای اهداف توسعه پایدارسازمان ملل متحد، کشورها در حال کار بر روی تعیین اهدافی برای بهبود سلامت زیست محیطی کودکان و پیشگیری از مرگ و میرهای نوزادان و کودکان زیر ۵ سال تا سال ۲۰۳۰ هستند. علاوه برموارد یاد شده، که هدفشان تضمین زندگی سالم و بهبود تندرستی برای همگان است، حرکت به سمت استفاده از انرژی های پاک برای کاهش آلودگی هوا و معکوس کردن روند تغییرات آب و هوایی بر سلامت کودکان تاثیرگذار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG