لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

مخالفان اسد «هیئتی ۲۰ نفره» را راهی مذاکرات صلح ژنو می‌کنند


یحیی العریدی از مقام‌های کمیته عالی مذاکرات گفته است که هدایت هیئت اعزامی مخالفان اسد با نصر الحریری خواهد بود.
یحیی العریدی از مقام‌های کمیته عالی مذاکرات گفته است که هدایت هیئت اعزامی مخالفان اسد با نصر الحریری خواهد بود.

گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه می‌گویند که هیئتی ۲۰ نفره را برای شرکت در گفت‌وگوی که به ابتکار سازمان ملل در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد در نظر گرفته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۳ بهمن از قول یحیی العریدی از مقام‌های کمیته عالی مذاکرات که با حمایت عربستان سعودی شکل گرفته نوشت که هدایت هیئتی ۲۰ نفره متشکل از رهبران شورشیان و چهره‌های تبعید مخالفان اسد، با نصر الحریری خواهد بود که در ائتلاف ملی سوریه، ائتلاف مورد حمایت غرب، عضویت دارد.

مذاکرات ژنو که با ابتکار سازمان ملل برگزار می‌شود، قرار است در ۲۰ فوریه، دوم اسفند ماه از سر گرفته شود.

دور نخست این مذاکرات، اوائل بهار امسال با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه جریان داشت اما متوقف ماند، و پس از آن که نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه و ایران حلب را از دست مخالفان بشار اسد خارج کردند، بار دیگر سازمان ملل ابراز تمایل کرد که مذاکرات را در ژنو سوریه از سر گیرد.

گروه‌های مخالف اسد و نمایندگان دولت او، اخیراً در مذاکراتی در آستانه پایتخت قزاقستان دیدار داشته‌اند.

در این میان آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از دبیرکل سازمان ملل نوشت که مبارزه با تروریست‌ها و گروه‌های افراطی در سوریه، بدون راه حلی سیاسی که مورد حمایت مردم سوریه باشد، موفق نخواهد بود.

بر پایه اعلام دفتر دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش این نقطه نظر را روز شنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بیان کرده است.

آقای گوترش همچنین در این دیدار از گفت‌وگوهایی که در آستانه پایتخت قزاقستان و از اینکه این گفت‌وگوها در حمایت از گفت‌وگوی گروه‌های سوری در ژنو برگزار شد، ابراز رضایت کرده است.

گفت‌وگوهای آستانه به ابتکار روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد، و روز شنبه خبر رسید که وزارت خارجه قزاقستان علاوه بر این سه کشور از نمایندگان گروه‌های سوری و نیز فرستاده ویژه سازمان ملل از سوریه و نمایندگان پادشاهی اردن دعوت کرده، بار دیگر در روزهای ۱۶ و ۱۷ فوریه، چند روز مانده به گفت‌وگوهای ژنو، در آستانه گرد هم آیند.

در همین حال خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از سفیر روسیه در فرانسه نوشت که فرانسه می‌تواند نقش مهمی در گفت‌وگوهای گروه‌های سوری در ژنو داشته باشد، چرا که نظرات فرانسه بر گروه قابل توجهی از مخالفان سوری در خارج از سوریه اثرگذار است.

XS
SM
MD
LG