لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

وزیر دفاع اسرائیل: ایران مهم‌ترین چالشی است که خاورمیانه با آن روبه‌روست


وزیر دفاع اسرائیل ایران را «چالش اصلی خاورمیانه» توصیف کرده و نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفته است که دیدار اخیرش با رئیس‌جمهور آمریکا تأکید بر «نظرات مشترک در مورد خطرات منطقه‌ای» بود.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه اول اسفند در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است که «مهم‌ترین چالشی که خاورمیانه اکنون با آن روبه‌روست؛ ایران، ایران و ایران است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای لیبرمن در توصیف این دیدگاه افزوده است که «نخستین چالش برنامه‌های اتمی، توسعه موشکی ایران و ارسال جنگ‌افزارش به سراسر خاورمیانه است».

وزیر دفاع اسرائیل به حاضران در اجلاس امنیتی مونیخ یادآور شده که ایران روی موشک‌های دوربردی که سال گذشته شلیک کرد، از جمله به زبان عبری نوشته بود «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

به گفته آقای لیبرمن، «ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را زیر پا گذاشته و با کره شمالی نیز همکاری‌های موشکی دارد».

وزیر دفاع اسرائیل اضافه کرده که «از سال ۱۹۴۸، زمان تأسیس دولت اسرائیل، دنیای عرب یکصدا می‌گوید نه دیگر اسرائیل، بلکه ایران تهدید است و ایران ثبات کشورهای عربی، به ویژه عربستان را به خطر انداخته است».

او کشورهای عرب سنی «میانه‌رو» را فرا خوانده که «مراقب جاه‌طلبی‌های ایران» باشند و با اسرائیل در برابر ایران متحد شوند.

آقای لیبرمن که ریاست هیئت اسرائیلی را در پنجاه و سومین اجلاس امنیتی مونیخ در دست دارد، گفت «نزاع اصلی بین یهودیان و مسلمانان نیست؛ میان میانه‌روها و تندروهاست».

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه ۳۰ بهمن در سخنانی در این کنفرانس تأکید کرده بود که ایران «اصلی‌ترین» حکومت «حامی تروریسم در منطقه و جهان» است و دولت ترامپ «متعهد است که ایران هرگز به سلاح اتمی نرسد».

این گفته‌ها در حالی است که کنفرانس امنیتی مونیخ در آخرین روز خود شاهد سخنان دو وزیر خارجه منطقه‌ای علیه ایران بود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز یکشنبه هم‌راستا با آمریکا و اسرائیل، ایران را «بزرگ ترین حامی تروریسم» نامید، و مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در همین روز در سخنانی از «سیاست‌های فرقه‌گرایانه» ایران در منطقه انتقاد کرد.

در مقابل محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که از جمعه ۲۹ بهمن در اجلاس امنیتی مونیخ حضور داشت، در سخنان و مصاحبه‌های بین‌المللی خود اتهامات وارده به ایران را قاطعانه رد کرده است.

در همین حال روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز یکشنبه نوشت که مسئولان آلمانی کنفرانس، یک نشست گفت‌وگو را که قرار بود در همین روز، با حضور مشترک وزیر دفاع اسرائیل و محمدجواد ظریف برگزار شود، لغو کرده‌اند.

«دیدگاه یکسان» اسرائیل و آمریکا در مورد «خطرات منطقه‌ای»

همزمان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در نشست کابینه‌اش در اورشلیم، وزیران دولت را از نتایج مذاکرات روزهای اخیر با رئیس‌جمهور آمریکا مطلع کرد.

آقای نتانیاهو که هفته گذشته با دونالد ترامپ، معاون او و سران کنگره آمریکا دیدار داشت، به اعضای کابینه‌اش گفت که او و رئیس‌جمهور آمریکا «دیدگاهی یکسان» در مورد «خطرات منطقه‌ای» دارند.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از تشکیل «تیم‌هایی برای همکاری مشترک» خبر داد.

بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ چهارشنبه ۲۷ بهمن در کاخ سفید، حول «مسائل ایران، سوریه، حزب‌الله و صلح اسرائیلی- فلسطینی» دیدار کردند.

در این زمینه آقای نتانیاهو به اعضای کابینه‌اش گفت که «دیدار تاریخی‌اش» با رئیس‌جمهور آمریکا، «آغاز فصلی جدید در مناسبات اسرائیل و آمریکا» و در راستای «اتحاد بلندمدت دو کشور» بوده است.

او اضافه کرد «آمریکا فرصت‌هایی را در عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و کشورهای عرب تشخیص داده است».

نخست‌وزیر اسرائیل جمعه ۲۹ بهمن هم در پایان سفر به واشینگتن به فاکس‌نیوز گفته بود که اسرائیل و آمریکا اهداف مشترک در ایستادگی در برابر ایران دارند.

آقای نتانیاهو این را نیز به فاکس‌نیوز گفت که «رفتارهای ایران بعد از برجام تهاجمی‌تر شده... آنها می‌خواهند بر جهان مسلط شوند... و درصدد هستند که موشک‌های بالیستیک را برای هدف قرار دادن آمریکا توسعه دهند».

او در این گفت‌وگو، ایران را دارای حکومتی «افراط گرا» که همزمان با تلاش برای «رسیدن به سلاح هسته‌ای» شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» هم می‌دهد، توصیف کرد و گفت وقتی سیاست‌ها و عملکرد حکومت را کنار هم می‌گذارید «مشکل بزرگ‌تر است».

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از بازگشت به کشورش، در گفت‌وگو با شبکه‌های دیگر آمریکایی نیز گفته بود که «کشورهای عرب بسیاری، دیگر اسرائیل را به چشم یک متحد در برابر ایران می‌بینند».

آقای نتانیاهو اندکی پیش از سفر هفته گذشته به واشینگتن، در لندن با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در مورد «خطرات ایران» رایزنی کرد، و وعده داده که در دیدار آتی خود با نخست‌وزیر استرالیا نیز «خطرات ایران» را مطرح می‌کند تا زمینه تشکیل یک اتحاد علیه ایران را فراهم کند.

نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه اول اسفند راهی سنگاپور و پس از آن استرالیا می‌شود.

XS
SM
MD
LG