لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

مقام وزارت راه: نمایندگان ایرباس برای نهایی کردن خرید ۱۰۰ هواپیما در ایران هستند


یک روز پس از امضای نهایی توافق خرید ۸۰ هواپیمای از شرکت بوئینگ، قائم مقام وزیر راه ایران خبر داد که نمایندگان ایرباس هم از روز یکشنبه به تهران سفر کرده‌اند و احتمالاً ظرف یک هفته قرارداد خرید هواپیما از این شرکت نهایی خواهد شد.

اصغر فخریه روز دوشنبه ۲۲ آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات با نمایندگان شرکت ایرباس آغاز شده و اگر مشکلی پیش نیاید، ظرف یک هفته آینده قرارداد نهایی برای خرید حدود ۱۰۰ هواپیما از این شرکت امضا خواهد شد.

در همین حال فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)، در گفت‌وگو با تلویزیون ایران گفت که مذاکرات برای نهایی کردن قرارداد ایرباس در جریان است و پیش‌بینی می‌شود این مذاکرات در یک یا دوهفته آینده به اتمام برسد.

او با اشاره به اینکه مذاکرات خرید هواپیما از ایرباس زوتر از بوئینگ آغاز شده بود، پیش‌بینی کرد که نخستین هواپیماهای خریداری شده از ایرباس پیش از نوروز سال ۹۶ وارد ایران شود.

به گفته آقای پرورش، همچنین براساس قرارداد با بوئینگ، تحویل ۱۵ فروند از هواپیماهای ۷۷۷ اواخر آبان ماه سال ۹۷ و تحویل هواپیماهای ۷۳۷ از سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

او همچنین گفت که شش فروند هواپیمای ۷۷۷ سال ۲۰۱۸، شش فروند از این نوع سال ۲۰۱۹ و سه هواپیما سال ۲۰۲۰ تحویل ایران داده خواهند شد.

شرکت‌های ایران‌ایر و بوئینگ روز یکشنبه قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را در تهران امضا کردند. معاون مدیرعامل بوئینگ اعلام کرد که این شرکت پس از تأیید دولت آمریکا، قرارداد با ایران را نهایی کرده است.

دو شرکت‌ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ در شهریورماه اعلام کرده بودند که دولت ایالات متحده مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است.

در این زمینه جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه سوم آذر، گفته بود که صدور مجوز از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت هواپیمایی ایرباس برای فروش هواپیما در چارچوب اجرای تعهدات واشینگتن در قبال توافق هسته‌ای، برجام، انجام شده است.

ایرباس نیز قرار بود که ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به ایران بفروشد که تهران بعداً این تعداد را به ۱۱۲ فروند کاهش داد.

با این حال مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است، روز پنجشنبه ۲۷ آبان، طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ممنوع می‌شود.

دولت باراک اوباما تصریح کرده هرگونه مصوبه کنگره برای ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری به ایران را وتو می‌کند چراکه به گفته کاخ سفید موجب خدشه به توافق اتمی می‌شود.

دونالد ترامپ اما در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی، در توافق اتمی با ایران بازنگری می‌کند.

با این حال قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران روز دوشنبه اعلام کرد که خرید‌ ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ بر اساس مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) انجام شده و از نظر قانونی «هیچ‌کس نمی‌تواند در آینده خللی به آن وارد کند».

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون ایران درباره ضمانت‌های اجرایی این قرارداد گفت: «نظام این قرارداد و تضامین آن براساس مفاد قراردادهای بین المللی است و داوری بین‌المللی می‌تواند درباره آن حکم کند».

تحریم‌های چندین‌ساله علیه ایران باعث فرسودگی ناوگان هوایی ایران شده و ایران‌ایر در تلاش است با خرید یا اجاره کردن هواپیماهای جدید کیفیت ناوگان خود را بهبود ببخشد.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه پس از امضای قرارداد با شرکت بوئینگ گفته بود که با ورود ۸۰ هواپیمای خریداری شده از شرکت بوئینگ، ۵۰ هزار صندلی وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود.

او تأکید کرده بود که به زودی با نهایی شدن خرید ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای ای.تی.آر (ATR) نوسازی ناوگان هوایی ایران ایر با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

شرکت ایران‌ایر علاوه بر قراردادهای ایرباس و بوئینگ، به دنبال خرید ۴۰ فروند هواپیمای‌ای تی آر برای فرودگاه‌های کوچک ایران است.

قرار داد ۲۰ فروند از این هواپیماها منعقد شده و قرار است تا پایان سال هشت فروند از این هواپیماها وارد ایران شوند.

XS
SM
MD
LG