لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

لاریجانی: اشاره وزیر خارجه به بخشی از برجام بود، نه کلیت آن


رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه تأیید کرد که نقل قول بحث‌برانگیز سخنان وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، مربوط به بخشی از توافق هسته‌ای بوده و نه کلیت آن.

همزمان خبرگزاری فارس با اشاره به استماع فایل صوتی این سخنان در کمیسیون امنیت ملی، متن این سخنان را که «محرمانه» توصیف شده بود منتشر کرده است.

بر پایه گزارش ایسنا، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه پنجم دی ماه، حسینعلی حاجی دلیگانی از نمایندگان منتقد دولت و مخالف برجام، در بخشی از صحبت‌های خود در جریان رسیدگی به لایحه برنامه ششم، پیشنهاد کرده نوار سخنان وزیر خارجه «در صحن مجلس و در جلسه علنی پخش شود تا نمایندگان خودشان این موضوع را قضاوت کنند».

در پاسخ به این موضوع علی لاریجانی رئیس مجلس، طرح این موضوع را بی‌ارتباط به طرح مورد بررسی توصیف کرده و در عین حال گفته است که «صحبت آقای ظریف به یک موضوع خاص بر می‌گردد نه کلیت برجام».

رئیس مجلس توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

جواد کریمی قدوسی، نماینده تندروی عضو جبهه پایداری از مشهد، چند روز پیش مدعی شده بود، محمدجواد ظریف در جلسه ۲۹ آذر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است: «قبلاً جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو [تمدید تحریم‌های ایران] به سنا برود، ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.»

او به نقل از وزیر خارجه اضافه کرده بود که «ما با صحبت و قول آقای کری اظهار نظر کردیم، ...به حرف جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتماد کردم و ...اعتراف می‌کنم اشتباه کردم».

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه انتشار این اظهارات منسوب به محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را «کاملاً نادرست، مخدوش و گزینشی» توصیف کرد و گفت که «نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است».

در این زمینه برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفتند که آقای کریمی قدوسی در جلسه این کمیسیون حضور نداشته و سخنان وزیر خارجه را به نقل از افراد دیگری شنیده است.

با این حال آقای کریمی قدوسی اعلام کرد که افشای سخنان وزیر خارجه جزو وظایف نمایندگی اوست و پس از آن «جمع‌آوری امضا در مجلس» برای انتشار سخنان محمدجواد ظریف و رسانه‌ای شدن آن خبر داد.

روز یکشنبه اما خبرگزاری فارس نوشته که برخی نمایندگان مجلس با حضور در کمیسیون امنیت ملی، فایل اظهارات وزیر خارجه را شنیده‌اند و صحت متن مکتوب تهیه شده از این اظهارات را با امضای آن تأیید کرده‌اند.

این خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی، همچنین متنی را که ادعا شده صحت آن به تأیید برخی نمایندگان رسیده، انتشار داده است.

در بخشی از این متن از قول آقای ظریف آمده است که او در ماه سپتامبر به فدریکا موگرینی، و پس از آن به سازمان ملل نوشته است که «تمدید» قوانینی که مدت زمان آن تمام می‌شود «نقض برجام» است.

در این متن به نقل از آقای ظریف آمده که این موضوع در «متن برجام نیست» و «برداشت ماست، بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم».

در این به نقل از وزیر خارجه متن آمده «من الان دارم عرض می‌کنم بیرون نمی‌گویم. ولی خدمت شما می‌گویم من اشتباه کردم بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می پذیرم، من اشتباه کردم عرض کنم به خدمتتان ولی ما این کار را کردیم».

وزارت خارجه ایران و دیگر مقام‌های دولتی هنوز به انتشار این سخنان واکنشی نشان نداده‌اند.

جناح موسوم به «اصول‌گرا» و به ویژه بخش تندروی آنها موسوم به جبهه پایدارای پیش از این نیز بارها از محمدجواد ظریف و هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای در خصوص روند توافق هسته‌ای انتقاد کرده‌اند.

آنها سال گذشته در قالب کمیسیونی ویژه در مجلس به بررسی توافق هسته‌ای پرداختند و همه تلاش خود را برای رأی مخالف مجلس به این توافق به کار بستند، اما در جلسه نهایی رأی‌گیری در این باره، رئیس مجلس با تکیه بر نقل قولی از یکی از اعضای دفتر رهبر ایران، جلوی رأی منفی به آن را گرفت.

تیم مذاکرات اتمی ایران بارها گفته است تمامی مراحل مذاکره، زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده، گرچه آیت‌الله خامنه‌ای که در نهایت موافق مشروط خود را با این توافق اعلام کرد، در یک سال اخیر، بارها از توافق هسته‌ای انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG