لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

یک مقام دولتی: عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب به صلاح کشور نیست


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد برای افراد زیر ۱۷ سال و رشد ۳۰ درصدی ساماندهی معتادان متجاهر در ایران خبر داده و گفته «عقیم‌» کردن زنان کارتن‌خواب‌ به «صلاح» کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ پرویز افشار روز دوشنبه ۱۳ دی، در یک نشست خبری این مطالب را بیان کرده و گزارشی از فعالیت‌های این ستاد و آخرین وضعیت کشف و میزان مصرف مواد مخدر در ایران ارائه کرده است.

آقای افشار مجموعه کشفیات مواد مخدر در ماه نخست امسال را ۵۳۸ تن اعلام کرده و گفته طی این مدت ۲۹۳ هزار و ۲۷۷ معتاد شناسایی و دستگیر شده‌اند.

او همچنین از رشد ۳۰ درصدی معتادان «متجاهر» در ۹ ماه نخست امسال سخن گفته و افزوده مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در هشت ماه اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

عقیم‌سازی اختیاری کارتن‌خواب‌ها؛ دیدگاه مهرداد درویش‌پور
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم

به گفته این مقام مسئول «در حالی که حداکثر مرگ و میر بین‌المللی ناشی از مسمومیت‌های حاد در تعدادی از کشور‌ها ۳۰ درصد و در برخی از کشور‌ها ۱۰ درصد است٬ این میزان در کشور ما ۶۳ درصد است«.

او اضافه کرده «در هشت ماهه اخیر ۱۶۰۵ مرگ و میر ناشی از مسمومیت حاد مواد مخدر داشته‌ایم که از این میزان ۱۵۳ نفر زن و مابقی هم مرد هستند».

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود از راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد برای افراد زیر ۱۷ سال خبر داده و گفته این کمپ‌ها به منزله «کمپ ترک اعتیاد دانش‌آموزی» نیست.

او اضافه کرده «برخی مراکز با عنوان درمان اعتیاد زیر ١٧ ساله‌ها تأسیس می‌شود٬ اما لزوماً به معنای دانش‌آموز نیست چرا که آنها کودکان کار و خیابان هستند».

آقای افشار همچنین وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح «عقیم‌سازی» زنان کارتن‌خواب هم گفته نظرات در این‌باره «هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد» و اجرای چنین طرحی «از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی هم به صلاح کشور نیست».

این مقام مسئول اضافه کرده «این افراد حق زندگی و زاد و ولد دارند» و ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرجع تصمیم‌ساز٬ مخالف اجرای این روند است.

سیاوش شهریور٬ مدیرکل اجتماعی استانداری تهران روز یکشنبه خواستار آن شده که این زنان کارتن‌خواب با رضایت خودشان «عقیم شوند تا جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود».

موضوع عقیم‌سازی معتادن بی‌خانمان در روزهای گذشته و پس از انتشار گزارش‌های مربوط به گورخوابی در گورستان نصیرآباد شهریار در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و واکنش‌های منفی گسترده‌ای را به دنبال داشت.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این موضوع را یک «پیشنهاد بی‌شرمانه» و «فاشیستی» خوانده و یادآور شدند که عقیم‌سازی اجباری و سیستماتیک، بر اساس تعریف دادگاه لاهه (پیمان رم) «جنایت علیه بشریت» است.

افزاش تعداد معتادان فاقد سرپناه در خیابان‌ها٬ مراکز عمومی و حواشی‌ شهر‌های بزرگ به یکی از مهم‌ترین معضلات و نماد آسیب‌های اجتماعی در ایران تبدیل شده است.

مصرف انواع مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی منجر به افزایش گروهی از معتادان در ایران شده که از انواع بیماری‌ها در رنج هستند و در مکان‌هایی با شرایط بسیار نامناسب به سر می‌برند.

مقام‌های مسئول در ایران سال‌هاست که برنامه‌‌های متعددی برای جمع‌آوری این دسته از معتادان آغاز کرده‌اند٬ اما این برنامه‌ها تاکنون نتوانسته نظر رضایت مجریان و مردم را جلب کند.

در ایران میلیون‌ها نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر بحران‌های ناشی از مصرف مواد مخدر هستند که این پدیده براساس گزارش‌های رسمی روز به روز روز در حال افزایش است.

XS
SM
MD
LG