لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

مواردی از آنفلوانزای پرندگان «در ۱۵ استان ایران» مشاهده شده است


رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام ابتلای ۱۵ استان ایران به «آنفلوانزای پرندگان» از مردم خواسته است اطلاع ثانوی از مصرف هر گونه پرنده و تخم مرغ محلی خودداری کنند.

محمود سروش روز شنبه هفتم اسفند، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که بیماری آنفلوانزای پرندگان با نوع ویروس غالب H5N8 در بیش از ۱۵ استان کشور مشاهده شده است.

آقای سروش اضافه کرده در تمام مناطقی که «ریزش پرندگان مهاجر» دیده شده٬ ابتلای پرندگان به آنفلوانزا تأیید شده است.

این مقام وزارت بهداشت «به طور جدی» از مردم خواسته است که «از دست زدن و تماس با پرندگان مرده یا حتی پرندگان مهاجر زنده» خودداری کنند.

او همچنین توصیه کرده مردم «از مرغ و تخم مرغ‌هایی که مهر و تأییدیه سازمان دامپزشکی یا وزارت جهاد کشاورزی را دارند، استفاده کنند».

به گفته آقای سروش «مرغ، تخم مرغ و هر گونه پرنده سنتی» تا اطلاع ثانوی از نظر وزارت بهداشت مورد تأیید نیست.

با این همه این مقام وزارت بهداشت یادآور شده که «تاکنون حتی یک مورد انسانی مبتلا به آنفلوانزای پرندگان یا شبه آنفلوانزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم.»

آنفلوانزای پرندگان سه نوع ویروس H5N8 و H5N1 و H5N6 دارد که در حال حاضر ویروس غالب در دنیا ویروس H5N8 است.

به گفته آقای سروش ویروس H5N6 در برخی کشورها از جمله چین مواردی از ابتلای انسانی و حتی مرگ انسانی در پی داشته است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد از طریق پرندگان مهاجر وارد ایران شده و در برخی استان‌ها نیز مشاهده شده است.

کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌هایی است که وجود این بیماری در آن تائید شده و تاکنون افزون بر دو هزار پرنده و مرغ محلی در کانون‌های آلوده به بیماری در استان مذکور معدوم شده‌اند.

هفته گذشته نیز چهار هزار قطعه طیور شامل مرغ‌های خانگی، پرندگان زینتی و کبوتر در جیرفت استان کرمان با توجه به مثبت بودن یک نمونه آزمایش آنفلوانزای حاد پرندگان معدوم شد.

در این میان ناصر نبی‌پور٬ رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران هم روز شنبه از شیوع آنفلوانزای به ۲۱ استان ایران خبر داده است.

آقای نبی‌پور به خبرگزاری مهر گفته است که «شیوع بیماری و معدوم کردن مرغ‌ها باعث شده نرخ تخم مرغ افزایش پیدا کند».

او اضافه کرده «در صورت اعلام پاکی ایران از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به سازمان جهانی بهداشت دام، بین ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا صادرات تخم مرغ از کشور مجدداً آغاز شود».

۱۷ بهمن ماه امسال نیز مهدی خلج٬ رئیس سازمان دامپزشکی از تلف شدن حدود شش میلیون قطعه طیور بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داده بود.

سازمان جهانی بهداشت حیوانات آذر ماه امسال گزارش کرده بود ایران به تازگی دو مورد از شیوع نوع حادی از آنفلوآنزای پرندگان در اطراف تهران را به این سازمان گزارش داده که عامل مرگ بیش از پنج هزار قطعه پرنده بوده است.

هیئت وزیران ایران در ۱۹ آبان امسال ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای «کنترل و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» و «انجام عملیات مراقبت و شناسایی این بیماری» اختصاص داده است.

XS
SM
MD
LG