لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

زن ایرانی متهم به خرید عینک‌های نظامی، مجرم شناخته شد


دادستان فدرال در هفت مورد علیه خانم میرقلی‌خان اعلام جرم کرد که مجازات آن در صورت محکومیت در تمام موارد بیش از ۲۰ سال زندان بود.(عکس: EPA)
دادستان فدرال در هفت مورد علیه خانم میرقلی‌خان اعلام جرم کرد که مجازات آن در صورت محکومیت در تمام موارد بیش از ۲۰ سال زندان بود.(عکس: EPA)

هیئت منصفه دادگاه رسیدگی کننده به پرونده شهرزاد میرقلی‌خان که متهم به تلاش برای خرید عینک‌های دید در شب برای ایران است، روز پنجشنبه اتهام این تبعه ایرانی را وارد دانست.


۱۲ عضو هیئت منصفه، خانم میر‌قلی‌خان را برای تلاش غیرقانونی برای واسطه‌گری در صدور عینک‌های دید در شب -که صادرات آنها تحت کنترل‌های سختگیرانه قرار دارد- و نیز تلاش برای شکستن تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران، مجرم شناختند. هیئت منصفه وی را از سه اتهام‌ دیگر تبرئه کرد.


پیش از این دادستان فدرال در هفت مورد علیه شهرزاد میرقلی‌خان اعلام جرم کرده بود که مجازات آن در صورت محکومیت در تمام موارد، بیش از ۲۰ سال زندان بود.



شهرزاد میرقلی‌خان متهم بود که به اتفاق همسر سابق خود، محمود سیف، قصد خرید چندهزار عینک نظامی دید در شب برای ارتش و پلیس ایران را داشته و از این طریق تحریم‌های تجاری علیه ایران را زیر پا گذاشته است.


این ایرانی ۳۱ ساله، که وکالتش را خود بر عهده گرفته، در مورد اتهام‌های وارده گفت که بی‌گناه است و «در غیر این صورت به آمریکا بازنمی‌گشت تا به محاکمه کشیده شود».


اما در نهایت هیئت منصفه که نتوانسته بود در روز چهارشنبه در مورد مجرم بودن خانم میر‌قلی‌خان اظهار نظر کند در جلسه روز پنجشنبه برخی اتهامات وی را وارد دانست.


دادستان در دادگاه اعلام کرده بود که دو متهم قصد خرید ۳۵۰۰ عینک دید در شب «بسیار پیشرفته» را داشته‌اند که عمدتاً برای نیروهای ویژه آمریکایی و ارتش اسرائیل ساخته می‌شود و جزو کالاهای مشمول تحریم تجاری آمریکا علیه ایران است.


قرار است قاضی دادگاه فدرال فلوریدا، که رسیدگی به پرونده این متهم ایرانی را بر عهده دارد، ۶ مارس -۱۶ اسفند- رأی خود در خصوص اتهام خانم میرقلی‌خان اعلام کند.


شهرزاد میرقلی‌خان به اتفاق همسر سابقش، محمود سیف، در سال ۲۰۰۴ میلادی پس از ملاقات با مأموران گمرک و مهاجرت ایالات متحده که خود را به جای فروشندگان این دوربین‌ها جا زده بودند در هتلی در وین، پایتخت اتریش، دستگیر شد و پس از یک ماه حبس آزاد شد. همسر او نیز پس از آزادی به ایران بازگشت.


خانم میرقلی‌خان در زمستان سال گذشته به آمریکا بازگشت و به جرم خود اعتراف کرد، اما بعدا اعتراف خود را پس گرفت.


XS
SM
MD
LG