لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

نمایندگان مجلس، خواهان توقف اخراج استادان دانشگاه شدند


ده نماینده مجلس شورای اسلامی، خواهان متوقف شدن اخراج استادان دانشگاه شدند
ده نماینده مجلس شورای اسلامی، خواهان متوقف شدن اخراج استادان دانشگاه شدند

۱۰نماينده مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه پنجم شهريور، در تذکری به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، خواستار متوقف شدن اخراج اساتيد از دانشگاه های شهيد بهشتی و تهران شدند.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، این نمایندگان خواستار دستور محمود احمدی نژاد برای توقف اخراج «اساتيد فرهيخته و نمونه» دانشگاههای شهيد بهشتی و تهران، که به گفته آنها، موجب خانه نشينی و يا خروج از کشور اين اساتيد می شود، شدند.


در همين حال، علی کاظمی، دبير انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، به خبرگزاری مهر گفت که تشکل های دانشجويی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در مورد اين استادان با آيت الله عميد زنجانی، رييس اين دانشگاه ديدار کرده اند.


وی گفت : آيت الله عميد زنجانی ضمن آنکه اخراج برخی اعضای هيات علمی دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران را ناظر بر حکم شورای بدوی کميته انضباطی دانست، از تلاش برای بازگشت اين اساتيد خبر داد.


علی کاظمی اضافه کرد : آيت الله عميد زنجانی در ديدار با اعضای تشکل های دانشجويی دانشکده حقوق و علوم سياسی، درباره دکتر بشريه و دکتر سمتی اعلام کرده که حکم شورای بدوی کميته انضباطی برای اين دو استاد صادر شده است، اما قول داده است تلاش خود را بکار بندد تا در شورای تجديد نظر دانشگاه، امکان بازگشت اين اساتيد فراهم آيد و حکم مذکور ملغی شود.


برکناری دو نفر از اساتيد دانشگاه به دليل درخواست بازنشستگی و حکم دو نفر ديگر نيز به دليل غيبت طولانی بوده است، که طبق مصوبه مجلس، برای آنان حکم اخراج صادر مي شود و اين مساله به هيچ وجه سياسی نيست.
رییس دانشگاه تهران

دبير انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در مورد اظهارات رييس دانشگاه تهران درباره دکتر شاهنده گفت: «رييس دانشگاه تهران در خصوص وضعيت دکتر شاهنده تاکيد می کند که هنوز حکمی برای وی صادر نشده است.»


«اخراج اساتید، سیاسی نیست»


اين در حاليست که در خبری متناقض، رييس دانشگاه تهران به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت: «برکناری دو نفر از اساتيد دانشگاه به دليل درخواست بازنشستگی، و حکم دو نفر ديگر نيز به دليل غيبت طولانی بوده است که طبق مصوبه مجلس، برای آنان حکم اخراج صادر مي شود و اين مساله به هيچ وجه سياسی نيست.»


آيت الله عميد زنجانی افزود:«دو نفر از اين اساتيد، خودشان تقاضای بازنشستگی داشته اند و حکم دو نفر ديگر نيز حکم بدوی است.»


او گفت: «حکم اين دو نفر به دليل غيبت طولانی در حدود دو سال است و بر اساس ماده ۱۱ قانون مصوب مجلس، که هر فردی دو ماه و سپس چهار ماه غيبت در دانشگاه داشته باشد، حکم اخراج برای او صادر می شود.»


رييس دانشگاه تهران با تاکيد بر اينکه چنين حکمی بدوی است، افزود: «اين افراد می توانستند تقاضای تجديدنظر کنند و اين حق برای آنان محفوظ است که در هيات تجديدنظر ادله غيبت خود را بيان کنند و عذر خود را از غيبت ابراز بدارند.»


او گفت با انتقاد از اخبار برخی مطبوعات افزود: «اخباری که اين روزها توسط برخی مطبوعات در اين زمينه منتشر شده است، نشان می دهد که آنان با مسايل دانشگاه بيگانه اند و گمان می کنند دانشگاه بی در و پيکر است و نبايد به تخلفات رسيدگی شود.»


«سه استاد صاحب کرسی در دانشگاه تهران که در يک سال اخير به واسطه فرصت مطالعاتی در دانشگاه های خارج از کشور به تحصيل يا تدريس مشغول بوده اند، اينک که به سر کار بازگشته اند تا به تدريس بپردازند، با حکم اخراج به دليل غيبت مواجه شده اند.»
انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران

در همين حال، محمد مهدی زاهدی، وزير علوم و آموزش عالی جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه چهارم شهريور، گزارش های مربوط به صدور حکم اخراج شماری از استادان دانشگاه ها را نادرست خوانده بود.


اعتراض به اخراج استادان دانشگاه


انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران روز شنبه سوم شهريور، با صدور بيانيه ای، به دور جديد اخراج استادان باسابقه اين دانشگاه اعتراض کرد.


به گزارش سايت خبری نوروز، در اين بيانيه با اشاره به اينکه «دانشگاه اين روزها سخت ترين روزها را پشت سر مي گذراند»، آمده است: «در دوسالی که از به قدرت رسيدن صاحب منصبان جديد مي گذرد، دانشگاه تجربه تلخ روزهای فشار و تحديد را تجربه مي کند. زمزمه های انقلاب فرهنگی دوم، حذف اساتيد دگرانديش و اسلامی کردن دانشگاه از زبان تازه به قدرت رسيده ها به گوش مي رسد.»


اين بيانيه به ستاره دار دانسته شدن برخی از دانشجويان از سوی وزارت علوم و آموزش عالی و زندانی بودن چند تن از فعالان دانشجويی پرداخته و نوشته است: «هنوز زخم بازنشستگی اجباری، درمان نشده است که ضربتی ديگر بر پيکره علم و دانشگاه وارد مي شود. همين ديروز بود که تعدادی از اساتيد برجسته حقوق و علوم سياسی به حکم بازنشستگی خانه نشين شدند. دکتر دروديان استاد صاحب کرسی حقوق مدنی ايران، دکتر رئيس طوسی استاد صاحب کرسی اقتصاد سياسی نفت و دکتر ساعی استاد صاحب کرسی مسائل جهان سوم، مشمول حکم بازنشستگی شدند. هنوز درد اين خانه نشينی تسکين نشده بود که اينک اخباری در مورد اخراج سه تن از اساتيد ديگر صاحب کرسی علوم سياسی شنيده مي شوند: دکتر بشيريه، دکتر سمتی و دکتر شاهنده.»


در بيانيه انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران از دکتر حسين بشيريه به عنوان پدر جامعه شناسی سياسی ايران نام برده شده است، که «نه تنها فضای آکادميک ايران در سال های اخير تحت تاثير انديشه و آثار ايشان بوده که بسياری، جريان دوم خرداد را محصول انديشه های اين استاد علوم سياسی مي دانند. چه اينک بسياری از اساتيد علوم سياسی و نيز تئوری پردازان سياسی ايران زمانی شاگردان او بوده اند.»


اين بيانيه همچنين دکتر هادی سمتی را استاد برجسته روابط بين الملل ناميده است، که «در سال های اخير در محافل آکادميک خصوصا در محافل علمی خارج از کشور، به طور جدی، منبعی برای تحليل و شناخت مسائل ايران بوده است.»


انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران در بيانيه خود نيز دکتر سعيد شاهنده را «برجسته ترين استاد متخصص مسایل شرق آسيا و چين در ايران» معرفی کرده است.


بر اساس اين بيانيه، اين سه استاد صاحب کرسی در دانشگاه تهران که در يک سال اخير به واسطه فرصت مطالعاتی در دانشگاه های خارج از کشور به تحصيل يا تدريس مشغول بوده اند، اکنون که به سر کار بازگشته اند تا به تدريس بپردازند، با حکم اخراج به دليل غيبت مواجه شده اند.


انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران، در بیانیه خود، ضمن ابراز نگرانی شديد نسبت به اخبار مربوط به اخراج اين اساتيد، از صاحبان امر و خصوصا رياست دانشگاه خواست در اين احکام تجديدنظر جدی کنند و «زمينه بازگشت اين اساتيد به آغوش دانشگاه» را فراهم آورند.


XS
SM
MD
LG