لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

نگرانی از شرايط نامناسب علی فرحبخش در زندان


علی فرحبخش، روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، روز ششم آذرماه ١٣٨٥ هنگام بازگشت به ايران در فرودگاه بازداشت شد.
علی فرحبخش، روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، روز ششم آذرماه ١٣٨٥ هنگام بازگشت به ايران در فرودگاه بازداشت شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعتراض خود را به «شرايط نامناسب» علی فرحبخش، روزنامه نگار زندانی، در زندان اوين اعلام کرد و نسبت به وضعيت سلامت وی ابراز نگرانی کرد.


گزارشگران بدون مرز در اطلاعيه ای که روز سه شنبه، پانزدهم خرداد، منتشر کرد، مجددا بازداشت آقای فرحبخش را خودسرانه خواند و خواستار آزادی فوری اين روزنامه نگار شد.


علی فرحبخش، روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، که با بسياری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله ياس نو، شرق و سرمايه همکاری می کرد، روز ششم آذرماه ١٣٨٥ خورشيدی، هنگام بازگشت به ايران در فرودگاه بازداشت شد.


وی برای شرکت در نشست سازمان های غير دولتی در باره رسانه ها به بانکوک، پايتخت تايلند، سفر کرده بود.


بازداشت آقای فرحبخش بيش از ۴۰ روز از سوی مقامات مسئول جمهوری اسلامی پنهان نگاه داشته شد و تنها بعد از انتشار اين خبر توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران، سهراب سليمانی، رئيس زندان های تهران، در روز ١٧ دی ماه، بازداشت او را تائيد کرد.


محاکمه علی فرحبخش در تاريخ پنجم اسفند ماه در شعبه ششم دادگاه انقلاب، درپشت درهای بسته انجام و رای دادگاه در ششم فروردين ماه سال جاری خورشيدی اعلام شد.


بنا بر حکم صادرشده، علی فرحبخش به اتهام «جاسوسی» به سه سال زندان و پرداخت ٦۹ هزار دلار جريمه محکوم شده است.


وکيل علی فرحبخش به اين حکم اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجديد نظر ارجاع شده است.


خانواده علی فرحبخش تاکيد دارند که فرزندشان بی گناه است و او به هيچ وجه اتهامات وارده را قبول ندارد.
گزارشگران بدون مرز با اشاره به بيماری علی فرحبخش در زندان اوين اعلام کرد:« علی فرحبخش بيمار است و بايد برای انجام آزمايش و مداوای لازم به بيمارستانی مناسب انتقال يابد».


اين سازمان با تاکيد بر اين موضوع که محروميت يک زندانی از معالجه های پزشکی، مجازاتی بی رحمانه، غير انسانی، و رفتاری تحقير آميز است، اشاره کرد که بکار گيری اين مجازات، طبق قوانين ايران و ماده هفت ميثاق بين المللی حقوق سياسی و مدنی، که به تصويب ايران هم رسيده، ممنوع است.


گزارشگران بدون مرز با تاکيد بر اين موضوع که محروميت يک زندانی از معالجه های پزشکی، مجازاتی غير انسانی است، اشاره کرد بکار گيری اين مجازات، طبق قوانين ايران و ماده هفت ميثاق بين المللی حقوق سياسی و مدنی، ممنوع است

درهمين ارتباط، خانم بدری فرحبخش، مادر اين روزنامه نگار زندانی، با اعلام نگرانی شديد از وضعيت سلامت فرزندش، به گزارشگران بدون مرز گفت: «علی بی گناه است. من امروز بيش از هر چيز ديگری نگران سلامت وی هستم».


خانم فرحبخش افزود:« رییس قوه قضاييه بر رعايت حقوق شهروندان تاکيد دارد و دستوراتی در اين باره صادر کرده است. من خواستار اجرای اين دستور العمل در بند ٢٠۹ زندان اوين و در مورد پسرم هستم».


وی گفت:«علی در شرايطی است، که نياز به مداوای فوری و در خارج از زندان دارد. ما حتی از مقامات خواسته ايم که تامين کننده مخارج درمان او باشيم، ولی آنها اين درخواست را رد کرده اند».


علی فرحبخش از بيماری گوارشی رنج می برد که در اثر اين بيماری عفونی، آب بدنش به شدت کم و کليه های او نيز در معرض آسيب قرار گرفته است.


اين در حالی است که به گفته مادر علی فرحبخش و سازمان گزارشگران بدون مرز، از ۲۰ روز پيش داروهای اين روزنامه نگار از سوی پزشک زندان قطع شده است.


پيش از اين هم علی فرحبخش در مدت ۴۰ روز بازداشت در سلول انفرادی به خونريزی معده و حمله قلبی دچار شده بود.


خانم بدری فرحبخش، مادر اين روزنامه نگار زندانی، در گفت و گو با راديو فردا با اشاره به بيماری گوارشی علی فرحبخش، به وضعيت روحی نامناسب فرزندش پرداخته وگفته بود: «علی به خاطر وضعيت بلاتکليفی که دچارش است، وضعيت روحی مناسبی ندارد. زيرا مدت هاست که پرونده اش در دادگاه تجديدنظر است، و هنوز هيچ تصميمی در مورد آن گرفته نشده است.»


وی تاکيد کرده بود: «می خواهم بدانم چرا چنين رفتارظالمانه ای با فرزند بيگناهم انجام می گيرد و آيا او حق ندارد که سالم از زندان بيرون بيايد؟»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG