لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

مصوبه دولت برای تثبیت کانون‌های گردوغبار در خوزستان


 گرد و غبار در اندیمشگ
گرد و غبار در اندیمشگ

حدود دو ماه پس از شدت گرفتن دوباره بحران ریزگردها در استان خوزستان، هیئت دولت اجرای برخی پروژه‌ها در این استان را تصویب کرد که از جمله آنها تثبیت ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های داخلی بحران گرد و غبار و اجرای طرح‌های آب و فاضلاب با اعتبار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، هیئت دولت در جلسه روز چهارشنبه ۹ فروردین، تصویب کرد که وزارت نیرو در ۱۰ سال آینده طرح‌هایی را با اعتبار بیش از ۹ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان برای رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان اجرا کند.

براساس مصوبه هیئت دولت، همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف شده که طرح ثبیت ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های داخلی بحران گرد و غبار را ظرف مدت یک سال، و طرح بلندمدت تثبیت ۳۲۰ هزار هکتار از این اراضی را در طول برنامه ششم توسعه اجرا کند.

از روز ۲۳ بهمن ۹۵ بحران ریزگردها چندین بار باعث قطعی برق، آب و اینترنت در اهواز و تعداد دیگری از شهرهای استان خوزستان شد.

در همین حال گروهی از شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان بارها در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

در پی این اعتراضات، فرماندهی انتظامی خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه تجمع در مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه، ۳۰ بهمن ۹۵ ممنوع اعلام کرد.

تعدادی از نمایندگان مجلس و نهادهای مدنی از عملکرد دولت در مقابله با بحران ریزگردها انتقاد کرده‌اند.

با این حالح سن روحانی،رییس جمهوری ایران، روز پنجشنبه، پنجم اسفند ۹۵، در سفر به خوزستان تاکید کرده بود که پدیده ریزگردها «مربوط به روزها و سال‌های اخیر نیست» و «همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب خلیج فارس با آن درگیر هستند».

مقامات دولت همچنین از نهال‌کاری اراضی برای جلوگیری از بحران ریزگردها خبر داده و وزیر جهاد کشاورزی وعده داده که عملیات مهار کانون‌های ریزگرد در ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های «فوق بحرانی» خوزستان تا سه ماه آینده اجرا می‌شود.

در جلسه هیئت دولت همچنین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو موظف شدند«تامین حقآبه زیست محیطی» تالاب‌های استان خوزستان را در سال ۹۶ در اولویت قرار دهند.

هیات دولت همچنین تصویب کرد که طرح‌های شبکه‌های اصل و فرعی آبیاری و نوسازی اراضی کشاورزی در ۲۲۹ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان و ۹ هزار هکتار از اراضی استان ایلام اجرا شود.

از خشک شدن تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از عوامل ایجاد گرد و غبار در استان خوزستان نام برده می‌شود.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، بارها گفته که مجوزهای دولت پیشین ایران به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت در این منطقه باعث از بین رفتن تالاب هورالعظیم شده و دولت کنونی دیگر اجازه چنین اقداماتی را نمی‌دهد.

مقام‌های سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند که ۶۳ درصد از این تالاب آبگیری شده اما برخی نمایندگان مجلس درباره صحت این گفته‌ها ابراز تردید کرده‌اند و محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز، در اسفند ماه این ادعا را «دروغ» خوانده بود.

در کنار بحران ریزگردها موضوع انتقال آب از خوزستان به استان‌های همجوار نیز در سال‌های گذشته اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG