لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

«خرماهای وارداتی از اسرائیل» به ایران امحاء شد


خرماهای امحاء شده در روز چهارشنبه که گفته می‌شود از اسرائیل وارد ایران شده بود.
خرماهای امحاء شده در روز چهارشنبه که گفته می‌شود از اسرائیل وارد ایران شده بود.

گمرک ایران روز چهارشنبه ۲۴ خرداد اعلام کرد که ۹ کامیون خرمای وارد شده از اسرائیل امحاء شده است. این محموله خرما فروردین و اردیبهشت پارسال توسط گمرک توقیف شده بود.

برخی از خبرگزاری‌های ایران با استناد به بیانیه گمرک کشور نوشته‌اند، امحای محموله‌های خرما با «دستور قضایی» در منطقه ماکو انجام شده است.

در گزارش‌های یاد شده از نابودی محموله‌هایی معادل ۲۴۱ تن در ۹ کامیون خبر داده شده است.

بر پایه این گزارش، محموله‌های خرمای اسرائیلی فروردین و اردیبهشت پارسال وارد ایران شده بود.

دادستان ماکو پیشتر گفته بود، محموله‌ها سال گذشته با «تلاش سربازان گمنام امام زمان» کشف و ضبط شد.

با این حال، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز چهارشنبه به نقل از دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت نوشت، «هیچ‌گونه ثبت سفارش خرما از رژیم صهیونیستی (اسرائیل) انجام نشده بود».

این دفتر افزوده است، «اگر واردات از مجاری غیر رسمی باشد، حکم قاچاق را دارد که قانونا باید توقیف شود».

در گزارش‌ برخی از رسانه‌های ایران آمده است، هم واردات خرما از اسرائیل به عنوان «رژیم اشغالگر» یک کار غیر قانونی است و مجازات دارد و هم اینکه خرماها آلودگی میکرو ارگانیسم داشته است.

ولی داداشی عضو کمیسیون اصل نود مجلس به میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، گفته است، واردات یاد شده «بسیار تعجب برانگیز است و کسانی که این کار را کرده‌اند، حتما باید محاکمه شوند».

محمد باسط درازهی نماینده سراوان در مجلس نیز گفته است، «بهترین نوع خرما در استان سیستان و بلوچستان به بار می‌نشیند و واردات خرما به ایران، از هر کشوری، برای اقتصاد این استان اثر منفی دارد».

در این میان، طی هفته‌های گذشته که گزارش «کشف» محموله وارداتی خرمای اسرائیلی به ایران منتشر شد، برخی از کاربران فضای مجازی خارج از ایران پیشنهاد کرده بودند، به جای امحای خرماها، در میان نیازمندان توزیع شود.

رسانه‌های ایران تایید کرده بودند که محموله‌ها ۱۳ تا ۱۴ ماه در گمرک ایران در توقیف بودند.

ایران از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی، اسرائیل را دشمن معرفی کرده و تمام مناسبات خود را با آن قطع کرده است.

دولت ایران از جمله سفر به اسرائیل، تماس ورزشکاران و مراودات بازرگانی با این کشور را منع کرده است.

اسرائیل نیز برنامه هسته‌ای ایران را خطری جدی دانسته و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را در راستای حمایت از تروریسم معرفی کرده است.

اما این شاید نخستین بار است که پای خرما نیز به این نزاع سیاسی و منطقه‌ای باز می‌شود - هر چند که در سال‌های گذشته ادعاهایی در مورد واردات پرتقال‌های یافای اسرائیل به ایران نیز مطرح شده بود.

XS
SM
MD
LG