لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

معاون روحانی: قاچاق کالا به ده میلیارد دلار کاهش یافته است


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، می‌گوید که قاچاق کالا در سال ۹۵ از ۲۵ میلیارد دلار به ده میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اسحاق جهانگیری که ریاست ستاد مبارزه مفاسد اقتصادی را نیز بر عهده دارد، اظهار داشت: «در سال ۹۵ روی قاچاق و مبارزه با آن تمرکز ویژه‌ای داشتیم... قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار رسید و امسال دوستان اعلام کردند که از این رقم نیز ۲۰ درصد کاهش یافته است.»

معاون اول حسن روحانی آمار و توضیح بیشتری درباره ادعای خود نداده است، اما بحث قاچاق کالا نزدیک به دو دهه است که در ایران ابعاد سیاسی نیز پیدا کرده است.

مهدی کروبی، رئیس دوره ششم مجلس در سال ۸۱، برای نخستین بار از وجود ۳۳ اسکله غیرمجاز در اختیار نهادهای نظامی و انتظامی خبر داد که در ادبیات اقتصادی و سیاسی ایران به «اسکله‌های نامرئی» معروف شدند.

به تازگی سعید لیلاز، اقتصاددان، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت که هنوز هم «در ایران اسکله‌هایی داریم» که «کسی اجازه بازرسی از آن را ندارد. یا محموله‌هایی که بر اساس برخی تبصره‌های قانونی کسی اجازه ورود به آن را ندارد».

آقای لیلاز ناتوانی دولت در کنترل همه مبادی کشور را ناشی از «ماهیت حاکمیت دوگانه‌» کشور عنوان کرد.

آن طور که علی طیب‌نیا وزیر و اقتصاد دارایی در بهمن‌ماه امسال اعلام کرد بخش «عمده قاچاق یعنی بیش از ۷۰ درصد آن» از مبادی غیر رسمی و بدون نظارت گمرگ انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد که به نمایندگان درباره ورود کالای قاچاق به توضیح می‌داد، گفت که گمرک تنها به کالاهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شود نظارت دارد.

علی‌ طیب‌نیا گفت که دولت برای مبارزه با ورود کالای قاچاق، درصدد «شناسایی شریان‌های تامین مالی قاچاق» بوده تا از این طریق بتواند قاچاق را کاهش دهد.

در همین زمینه نمایندگان مجلس ایران در آذرماه سال جاری با ۱۵۰ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و سه رای ممتنع به تقاضای تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و علت ناکارآمدی این سیاست‌ها رای دادند.

پیشتر حسن روحانی بدون نام بردن از نهاد یا سازمان خاصی در سال ۹۴ گفته بود: «یک دستگاه فاسدی که... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند.»

اما در همین زمینه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، تیرماه سال ۹۰ به طور تلویحی سپاه پاسداران را «برادران قاچاقچی» خوانده بود.

یک روز پس از انتقاد محمود احمدی‌نژاد، فرمانده سپاه پاسداران تأکید کرد که نهاد تحت فرماندهی‌اش «همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد، اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود.»

برخلاف نظر دولتی‌ها که می‌گویند نزدیک به ۷۰ درصد ورود قاچاق را از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، سرتیپ اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی دقیقا عکس آن را گفته است. به گفته این مقام نیروی انتظامی، ۷۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

XS
SM
MD
LG