لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

پس‌لرزه‌های انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری


پس‌لرزه‌های انتشار نوار صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ همچنان ادامه دارد. در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در تذکری نسبت به نامه علی مطهری به مصطفی پورمحمدی در پیوند با فایل صوتی منتشر شده آیت‌الله منتظری با اشاره به دستور آقای خامنه‌ای به مجلس که باید در مقابل جریان‌های سیاسی به گفته او «معاند و ضد انقلاب»، موضعی قاطع، انقلابی و شفاف داشته باشد گفت مستحق نیست امروز نایب رئیس مجلس چنین مواضعی را در قبال مجاهدین داشته باشد.

علی مطهری در پاسخ به این نماینده مجلس با اشاره به این که نباید دایه مهربان‌تر از مادر باشد گفت پاسخ خواستن درباره یک موضوعی چه ربطی به سازمان مجاهدین و «عظمت امام» و دیگر مسایل دارد.

پس از انتشار نوار صوتی آیت‌الله منتظری مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و یکی از اعضای هیات تصمیم‌گیرنده مجازات اعدام برای زندانیان سیاسی در سال ۶۷، عده‌ای را متهم به تطهیر به گفته او «دشمنان خون‌آشام ملت ایران» کرد. علی مطهری در واکنش به این گفته‌های آقای پورمحمدی روز ششم شهریور در نامه‌ای خطاب به آقا ی پورمحمدی نوشت چرا به جای توضیح مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده است به مغالطه می‌پردازد و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کند.

اما این تنها آقای پورمحمدی نبود که به دفاع از این اعدام‌ها بلند شد، بلکه مجلس خبرگان رهبری، نوه آیت‌الله خمینی، محمدرضا عارف، اکبر هاشمی رفسنجانی و خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنی در جمهوری اسلامی هم واکنش نشان دادند و انتشار گفته‌های آقای منتظری را محکوم کردند. آقای هاشمی رفسنجانی، هدف اصلی از انتشار این فایل صوتی را حمله به آیت‌الله خمینی و احمد خمینی خواند.

روز سه‌شنبه نامه سرگشاده‌ای از صادق زیبا کلام استاد دانشگاه خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شد که در آن آقای زیباکلام موضع‌گیری آقای هاشمی رفسنجانی را «موجب اسباب شگفتی، تأسف و سرخوردگی دوستداران آقای هاشمی توصیف می‌کند» و می‌نویسد «تأیید ضمنی اعدام‌های سال ۶۷ نه‌تنها با تمامی مواضع دو دهه اخیرتان در تعارض و تناقضی آشکار قرار می‌گیرد، بلکه اعتدال و میانه‌روی که بارزترین شاخصه‌تان محسوب می‌شده را خدشه‌دار و به زیر سؤال می‌برد.»

علی مطهری روز سه شنبه باردیگر در مجلس از نوشتن نامه خود به مصطفی پور محمدی دفاع کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:06 0:00
لینک مستقیم

در پی انتشار نوار صوتی آقای منتظری، احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری چند بار به دادگاه انقلاب احضار شده است. از جمله قرار بود روز سه‌شنبه هم در دادگاه انقلاب حضور پیدا کند. احمد منتظری روز دوشنبه درباره حضورش در دادگاه انقلاب به رادیو فردا گفت: «رفتار اگر چه دوستانه است اما به هر حال بازجویی است».

آیت‌الله منتظری که در آن زمان در مقام قائم مقامی رهبر جمهوری اسلامی مخالف اعدام زندانیان سیاسی بود، در بیست و چهارم مرداد ۶۷ با احضار چهار نفر اعضای گروه تصمیم گیرنده در باره سرنوشت زندانیان سیاسی، این اعدام‌ها را جنایتی می‌خواند، که لکه ننگ آن بردامان جمهوری اسلامی همیشه خواهد ماند.

مصطفی پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین، حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت) و ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) اعضای هیئت چهار نفره تصمیم گیرنده در باره اعدام زندانیان در سال ۶۷ بودند.

برابر آمارهای منتشره در جریان اعدام‌های سال ۶۷ دستکم حدود سه هزار زندانیان سیاسی که دوره محکومیت خود را می‌گذرانند، اعدام شدند.

XS
SM
MD
LG