لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

«تنزیل رتبه و تعلیق»؛‌ رای نهایی برخی از نویسندگان مقالات جعلی نیچر


وحید احمدی، معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
وحید احمدی، معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

وحید احمدی، معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روز یکشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد: برای برخی از تهیه‌کنندگان مقالات علمی جعلی که موسسه «اسپرینگر نیچر» آن را افشا کرده بود، رای نهایی صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید احمدی گفت: «تنزیل مرتبه و تعلیق از فعالیت از جمله مجازات‌هایی است که برای این افراد در نظر گرفته شد.»

پیش از این،‌ ایراهیم واشقانی فراهانی،‌ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد، روز ۱۸ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از تعلیق چهار عضو هیئت علمی و اخراج چند دانشجوی این دانشگاه به اتهام «تقلب علمی» خبر داده بود.

او از اخراج پنج تا شش تن از اعضای «باشگاه پژوهشگران جوان» این دانشگاه نیز سخن گفته و اضافه کرده بود که برای یک دانشجوی دیگر هم حکم سه سال محرومیت از تحصیل صادر شده است.

موسسه اسپرینگر نیچر ناشر مجله نیچر در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۱۶، اعلام کرد ۵۸ مقاله را که از سوی ۲۸۲ نویسنده ایرانی ارائه شده، به خاطر تقلب علمی حذف می‌کند.

به گزارش نیچر، در تمام مقالاتی که اسپرینگر آنها را از شمار مقالات علمی خارج کرده است، شواهدی از دستکاری در معرفی نویسنده اصلی مقاله و دستکاری در داوری دیده می‌شود. در ۷۰ درصد این مقالات شواهدی مبنی بر سرقت علمی وجود دارد.

به گفته معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مجموع ۳۹۸ تن در تهیه ۵۸ مقاله‌ای که نیچر از آنها نام برده است، مشارکت داشته‌اند. از این تعداد ۲۲ تن از وزارت علوم، ۳۰ تن از وزارت بهداشت و ۶ تن از دانشگاه آزاد به عنوان «نویسنده مسئول»(Author correspondent) بودند.

وحید احمدی افزود: تعداد نویسندگان همکار در این ۵۸ مقاله جعلی، از وزارت علوم ۱۱۶ تن، از وزارت بهداشت ۱۶۴ تن و از دانشگاه آزاد عدد ۶ تن هستند.

به گفته وی، تعداد کل نویسندگان این مقالات در وزارت علوم ۱۳۸ تن، در وزارت بهداشت ۱۹۴ تن و در دانشگاه‌آزاد ۶۶ تن هستند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ماه گذشته گفته بود که خاطیان از زمان ویراستاری تا زمان انتشار، نام نویسنده را تغییر می‌دادند که به گفته او نشانگر فروش اسامی است.

معرفی آدرس‌های ایمیل جعلی از دیگر تقلبات علمی صورت گرفته بوده است؛‌به‌طوری که خاطیان از طریق ایمیل‌های جعلی، محققان برجسته ایرانی را داور مقاله‌های خود معرفی می‌کردند.

وحید احمدی گفت که لایحه «مبارزه با تقلب» هم‌اکنون در کمیسیون آموزش مجلس است و ابراز امیدواری کرد که به‌زودی برای بررسی به صحن علنی مجلس بیاید.

XS
SM
MD
LG