لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

سومین محموله سوخت هسته ای از روسیه به بوشهر رسید


احداث نیروگاه بوشهر اولین بار در نیمه دهه هفتاد میلادی با اخراج مهندسان آلمانی متوقف ماند
احداث نیروگاه بوشهر اولین بار در نیمه دهه هفتاد میلادی با اخراج مهندسان آلمانی متوقف ماند

سومین محموله ۱۱ تنی سوخت هسته ای از مجموع هشت محموله ای که روسیه باید، پیش از راه اندازی نیروگاه بوشهر به ایران تحویل دهد، به این نیروگاه رسید.


بر اساس گزارش خبرگزاری های دولتی و راديو تلويزيون ايران،، محموله ۱۱ تنی روز جمعه صبح به نيروگاه بوشهر رسيده است و باقی آن در پنج محموله جداگانه در ماه آينده به بوشهر خواهد رسيد.


پيشتر دو محموله سوخت هسته ای در روزهای ۱۷ و ۲۸ دسامبر از سوی روسيه به ايران تحويل داده شده بود.


بر اساس قرارداد دو کشور، ايران در مجموع ۸۲ تن سوخت هسته ای را برای نيروگاه بوشهر در هشت محموله دريافت می کند. همچنین تامین سوخت نیروگاه بوشهر به مدت ده سال به عهده کشور روسیه است.


نيروگاه بوشهر اولين رآکتور هسته ای است که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و ايران تاريخ اين بهره برداری را تابستان ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) اعلام کرده است. روسیه اعلام کرده است که افتتاح این نیروگاه تا پایان سال جاری میلادی ممکن نیست.


ايرنا يسيپووا، سخنگوی طرف قراداد روسی، روز ۲۰ دسامبر گفته بود: «در شرايط حاضر می توانيم پيش بينی کنيم که نيروگاه بوشهر پيش از پايان سال ۲۰۰۸ افتتاح نخواهد شد.»


بر اساس توافق های اوليه، قرار بود اين نيروگاه با آغار هزاره سوم به بهره برداری برسد، اما احداث نيروگاه حداقل پنج بار به دلايل متعدد متوقف شد.


اولين تاخير زمانی رخ داد که محمدرضا شاه پهلوی، پس از آغاز به کار احداث نيروگاه بوشهر، مهندسان آلمانی شرکت زيمنس را که مسئول ساخت نیروگاه بودند، اخراج کرد.


تصميم روسيه برای ارسال سوخت پس از آن اتخاذ شد که گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعلام کرد که ايران برنامه توليد بمب هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.

بعد از انقلاب سال پنجاه و هفت، این پروژه تا سال ۱۹۹۵ متوقف شد. در آن سال روسيه پذيرفت که اين نيروگاه را احداث کند و پس از آن مهلت نهايی آماده شدن نيروگاه، بارها به تاخير افتاد.


دولت ايران اولين دريافت محموله سوخت از روسيه را يک پيروزی خوانده و اعلام کرده بود که این امر ثابت می کند برنامه استفاده از نيروی هسته ای ايران، بر خلاف نظر آمريکا و متحدانش، صلح آميز است.


تصميم روسيه برای ارسال سوخت پس از آن اتخاذ شد که گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا اعلام کرد که ايران برنامه توليد بمب هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


زيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل روز پنج شنبه به روسيه اخطار کرده بود که اين محموله می تواند مورد استفاه نظامی قرار بگيرد. وزير خارجه اسرائيل گفته بود که ايران ثابت کرده «ايدئولوژی خطرناکی نزديک به جنون» دارد.


آمريکا و روسيه اعلام کرده اند که ايران با دريافت محموله سوخت هسته ای، به برنامه غنی سازی اورانيوم که می تواند علاوه بر تامین سوخت یک نیروگاه هسته ای، در توليد بمب به کار رود، نیازی ندارد.


ايران توافق کرده است که پس مانده سوخت مصرف شده را به روسيه بازگرداند تا ثابت کند که پلوتونيوم را برای ساخت بمب نمی خواهد.


با اين حال دولت ايران اعلام کرده است که برخلاف نظر شورای امنيت، غنی سازی اورانيوم را ادامه خواهد داد چرا که برای رآکتور اتمی ۳۰۰ مگاواتی، در دارخوئين به سوخت نياز دارد.


مقامات دولت ايران اعلام کرده اند که قصد دارند طی دو دهه آتی ۲۰ هزار مگاوات الکتريسيته از انرژی هسته ای به دست بياورند.


XS
SM
MD
LG