لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

استفاده از داروی سرطان خون برای درمان ام اس


دکتر آليستر کولز می گويد : «آلمتوزوماب موثرترين داروی تجربی برای مقابله با ام اس است.»
دکتر آليستر کولز می گويد : «آلمتوزوماب موثرترين داروی تجربی برای مقابله با ام اس است.»

پژوهشگران دانشگاه کمبريج روز پنجشنبه اعلام کردند که در تحقيقات جديدی مشخص شده است که يک داروی مقابله با سرطان خون می تواند از گسترش بيماری ام اس جلوگيری کرده و حتی بخشی از عوارض ناشی از آن را جبران کند.


براساس اين پژوهش داروی آلمتوزوماب (Alemtuzumab) از موارد حملات ام اس در افراد مبتلا به اين بيماری کاسته و حتی به آنها کمک کرده که برخی از کارکردهای فيزيکی از دست رفته تحت تاثير اين بيماری را به مرور بازيابند.


دکتر آليستر کولز از استادان مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی کمبريج و از هدايت کنندگان اين پژوهش می گويد :«توان يک داروی ام اس در احيا بافت های مغز امری بی سابقه است.»


او می افزايد: «اين دارو اگر در مراحل اوليه ابتلا به بيماری ام اس به مبتلايان داده شود می تواند از پيشرفت آن جلوگيری کرده و از طريق ترميم آن بخشی از بافت های مغز که آسيب ديده اند قادر است بخشی از توانمندی فيزيکی از دست رفته اين بيماران را احيا کند.»


موسسه ام اس که بزرگترين نهاد خيريه برای کمک به مبتلايان اين بيماری است از يافته های جديد استقبال کرده و اعلام کرد که قبل از تجويز عمومی اين دارو بايد تحقيقات بيشتری در مورد آن انجام شود.


  • «داروی آلمتوزوماب اگر در مراحل اوليه ابتلا به بيماری ام اس به مبتلايان داده شود می تواند از پيشرفت آن جلوگيری کرده و از طريق ترميم آن بخشی از بافت های مغز که آسيب ديده اند قادر است بخشی از توانمندی فيزيکی از دست رفته اين بيماران را احيا کند.»
دکتر آليستر کولز از استادان مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی کمبريج

لی دانستر مدير بخش تحقيقات اين موسسه گفت: «اين اولين دارويی است که نشان داده می تواند از گسترش بيماری ام اس جلوگيری کرده و حتی بخشی از عوارض فلج کننده آن را در بيماران ترميم کند. مسلما اين تحقيقات باعث اميدواری کسانی خواهد شد که هر روز با عوارض ناشی از ابتلا به اين بيماری دست و پنجه نرم می کنند.»


در سراسر جهان ميليون ها نفر به بيماری ام اس مبتلا هستند که از طريق آسيب زدن به سيستم عصبی بخشی از کارايی قسمت های مختلف بدن انسان را مختل و يا برای هميشه فلج می کند. علاوه بر اين بيماری ام اس می تواند عواضی شبيه به از دست دادن بينايی يا ناتوانی در حرکت، افسردگی و بيمارهای روحی و ذهنی را به دنبال داشته باشد. تاکنون درمان قطعی برای اين بيماری پيدا نشده و داروهای فعلی تاثير محدودی در مقابله با آن دارند.


درجريان اين پژوهش جديد به ۳۳۴ نفر از کسانی که در مراحل اوليه ابتلا به بيماری ام اس بوده اند داروی آلمتوزوماب و يا اينترفرون بتا - يک آ ( Interferon beta- ۱a) داده شد که يکی از موثرترين داروهای متعارف و کنونی برای مقابله با ام اس است.


پس از سه سال ادامه تحقيقات در مورد اين افراد مشخص شد که آلمتوزوماب به نسبت ساير داروهای متداول حدود ۷۴ درصد بيشتر از ميزان حملات ام اس در افراد مبتلا را کاهش داده و خطر تبديل شدن عوارض اين بيماری به معلوليت دايم را به نسبت داروی بتا - يک آ ۷۱ درصد بيشتر کاهش می دهد.


بسياری از اين بيماران که در اين مدت از داروی آلمتوزوماب استفاده کرده اند در پايان دوره آزمايشی بخشی از کارکردهای از دست رفته بدن خود را بازيافته اند در صورتيکه موارد فلج بخش ها و اعضای بدن در ساير بيماران رو به افزايش بوده است.


نتايج اين پژوهش جديد توسط دانشگاه کمبريج در مجله علوم پزشکی نيوانگلند منتشر شده است.


دکتر آليستر کولز مسئول اين پژوهش می گويد: «آلمتوزوماب موثرترين داروی تجربی برای مقابله با ام اس است.»


وی اظهار اميدواری کرد که آزمايشات تجربی بيشتر در آينده نشان دهد که اين دارو علاوه بر جلوگيری از پيشروی بيماری ام اس خواهد توانست نقص عضوهای ناشی از آن را که عارضه ای دايمی تلقی می شدند را بهبود بخشد.


داروی آلمتوزوماب در دانشگاه کمبريج کشف شد و تجويز پزشکی آن برای درمان سرطان خون مزمن بود.


XS
SM
MD
LG