لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

فرانسه به عربستان پیشنهاد همکاری هسته ای داد


سارکوزی می گوید که نقش عربستان سعودی در صلح در منطقه بسيار اساسی و ضروری است.
سارکوزی می گوید که نقش عربستان سعودی در صلح در منطقه بسيار اساسی و ضروری است.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه طی دیداری از عربستان سعودی به این کشور پیشنهاد کرد که در حیطه استفاده غیر نظامی از انرژی هسته ای با این کشور همکاری کند.


آقای سارکوزی، در آغاز سفر خود به سه کشور خاورميانه، قراردادهای دو جانبه ای را با پادشاه عربستان به امضاء رساند و پيشنهاد کرد که کميسيون انرژی هسته ای اين کشور از عربستان ديدار کند تا همکاری در جهت استفاده غیر نظامی از انرژی هسته ای آغاز شود.


در سومين سفر رييس جمهوری فرانسه به خاور ميانه طی سه هفته اخير، آقای سارکوزی توسط ملک عبدالله، پادشاه عربستان در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت و در ديدارهای رسمی توافقنامه های درباره آموزش، نفت و گاز و همکاری های سياسی به امضا رسيد.


رييس جمهوری فرانسه پس از امضای قراردادها در يک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت:« نقش عربستان سعودی در صلح در منطقه بسيار اساسی و ضروری است.»


رييس جمهوری فرانسه، ملک عبدالله را «دوست فرانسه» خواند و از او دعوت کرد که به اين کشور سفر کند.


همراهان رييس جمهوری فرانسه، شامل چندين وزير و تاجران عمده، درباره قراردهای سرمايه گذاری سودمندی مذاکره کرده و برای امضاء قرارداهايی به ارزش حدود ۴۰ ميليون يورو به توافق رسیده اند، اما ظاهرا هيچ کدام از قراردادها تا پايان سفر آقای سارکوزی نهايی نخواهند شد.


عربستان سعودی مايل به سرمايه گذاری فرانسه در حيطه هايی نظير صنايع راه آهن است که فرانسه خود را در آنها صاحب دانش می داند.


عربستان مايل است قطار سريع السير بين دو شهر مقدس مکه و مدينه احداث کند، همين طور قطار زير زمينی برای شهر رياض، پایتخت این کشور به راه بیفتد.


  • «من اغلب گفته ام که لياقت جهان اسلام برای دستيابی به انرژی هسته ای صلح آميز برای نيازهای انرژی خود در راستای وظايف امنيت بين المللی، کمتر از بقيه جهان نيست.»
نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه

کشور ثروتمند عربستان سعودی مايل است تعداد بيشتری هلی کوپتر، کشتی و زير دريايی بخرد و سيستم های کنترل مرزی خود را ارتقاء دهد.


آقای سارکوزی همچنين به ملک عبدالله پيشنهاد کرد که کميسيون انرژی اتمی اين کشور، راه های استفاده غير نظامی از انرژی اتمی در عربستان سعودی را طی هفته های آتی بررسی کند.


رییس جمهوری فرانسه هفته گذشته در گفت و گو با روزنامه عرب زبان الحيات گفت که اين کشور يک قرارداد همکاری هسته ای با امارات متحده عربی هم امضا خواهد کرد.


وی قرار است که روز سه شنبه به امارات سفر کند.


پيشتر قرارداد همکاری هسته ای که منجر به ساخت راکتور اتمی می شود، بين فرانسه و دو کشور عرب ديگر، ليبی و الجزاير امضا شده بود.


آقای سارکوزی به روزنامه عربی الحيات که در لندن منتشر می شود، گفت:«من اغلب گفته ام که لياقت جهان اسلام برای دستيابی به انرژی هسته ای صلح آميز برای نيازهای انرژی خود در راستای وظايف امنيت بين المللی، کمتر از بقيه جهان نيست.»


وی در پی ديدارش در ماه دسامبر از مصر نيز اعلام کرد که فرانسه مايل است در حيطه انرژی هسته ای با مصر همکاری کند.


قراردادهای ساخت راکتورهای اتمی در اين کشورها، برای فرانسه که اغلب الکتريسيته لازم خود را از اين طريق تامين می کند، بسيار سودمند خواهد بود و در عين حال پيامی است به ايران به این معنی که کشورهايی که به قوانين بين المللی احترام می گذارند، پاداش می گيرند.


دفتر رييس جمهوری فرانسه اعلام کرده است که مسئله برنامه هسته ای ايران در قبال جامعه بين الملل، از موضوعات مورد بحث در سفر سه روزه او به خاورميانه است. همين طور مبارزه با تروريسم و جنگ در عراق از ديگر اهداف اين سفر ذکر شده است.


آقای سارکوزی پس از رياض، به دوحه پايتخت قطر و پس از آن به ابوظبی می رود. همکاری نظامی با اين دو کشور از مسايل مورد بحث در هر دو سفر خواهد بود.


جرج بوش در سفر هشت روزه اش به خاور ميانه، زمانی وارد عربستان خواهد شد که نيکلا سارکوزی آنجا را ترک کرده است.


XS
SM
MD
LG