لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

سازمان ملل به اعدام مولودزاده اعتراض کرد


خانم آربور گفت که ایران باید به وظایف بین المللی خود عمل کند
خانم آربور گفت که ایران باید به وظایف بین المللی خود عمل کند

کمیسر ارشد حقوق بشر در سازمان ملل متحد، روز جمعه به اعدام جوان ۲۰ ساله، ماکوان مولودزاده در ايران که به اتهام ارتکاب به جرمی جنسی در کودکی اجرا شد، اعتراض کرد.


ماکوان مولودزاده روز چهارشنبه در زندانی در کرمانشاه به اتهام داشتن رابطه جنسی با پسری ديگر در کودکی اعدام شد.


لوئيز آربور، کمیسرحقوق بشر سازمان ملل گفت که ايران يکی از امضاکنندگان کنوانسيونی بين المللی است که بر اساس آن اعدام افرادی که جرم شان را پيش از هجده سالگی انجام داده اند، ممنوع است.


به گفته وکیل اين جوان، متهم سال گذشته و در سن ۱۹ سالگی دستگير شده بود و طی مراحل بازجويی «يک بار اعتراف کرده بود که در سن ۱۳ سالگی با پسر نوجوان ديگری، رابطه جنسی داشته»، و قضات با استناد به همين اعتراف حکم اعدام را صادر و اجرا کرده اند.

خانم آربور به ايران اخطار داد که «به وظايف بين المللی خود و اجماع جهانی بر ضد اعدام زير سن قانونی» احترام بگذارد.


وکیل ماکان مولودزاده اعلام کرده بود که حکم اعدام وی به رغم مخالفت آیت الله شاهرودی، رییس قوه قضاییه ایران، توسط دادستانی استان کرمانشاه اجرا شده است.


بر اساس گزارش ها در سال جاری میلادی تا امروز حداقل ۲۸۰ نفر در ايران اعدام شده اند و بسياری از آنها در ملا عام به دار آويخته شده اند.


این در حالی است که بر اساس آمار سازمان عفو بين الملل، در سال ۲۰۰۶، ۱۷۷ نفر در ايران به اعدام شده بودند.


در ایران بیشترین مجازات اعدام بر روی کره زمین، بعد از کشور چین اجرا می شود. ضمن اینکه بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل، ایران در آمار اجرای مجازات اعدام به نسبت جمعیت در میان تمامی کشورهای جهان، رتبه نخست را از آن خود کرده است.


اعدام بحث انگیز


اعدام ماکوان مولودزاده به خاطر جرمی که در ۱۳ سالگی، يعنی پيش از رسيدن به سن قانونی انجام داده، در سطح داخلی و بين المللی بسيار بحث برانگيز بوده است.


سعيد اقبالی، وکيل آقای مولودزاده به راديو فردا گفت: «حکم اعدام ماکوان مولودزاده، صبح روز چهارشنبه و بدون طی شدن مراحل قانونی اجرا شد. حتی من به عنوان وکيل او و خانواده اش از اينکه قرار است حکم اجرا شود، اطلاع نداشتيم.»


به گفته آقای اقبالی، اين متهم سال گذشته و در سن ۱۹ سالگی دستگير شده بود و طی مراحل بازجويی «يک بار اعتراف کرده بود که در سن ۱۳ سالگی با پسر نوجوان ديگری، رابطه جنسی داشته»، و قضات با استناد به همين اعتراف حکم اعدام را صادر و اجرا کرده اند.


وی درباره علت دستگيری ماکوان مولودزاده گفت: «مهرماه سال گذشته، پسرخاله ماکوان که همسن اوست، در نامه ای دو صفحه ای به اداره اطلاعات شهر پاوه، از ماکوان شکايت کرده بود و مدعی شده بود که او با پسری رابطه جنسی داشته. اداره اطلاعات هم با استناد به اين نامه او را بازداشت کرد.»


وکيل آقای مولود زاده، افزود که در جريان بازجويی، موکلش به يک مورد رابطه جنسی با یک پسر در سن ۱۳ سالگی اعتراف کرده بود.


سعيد اقبالی گفت: «بعد از اين اقرار، سر ماکوان را تراشيدند و او را سوار بر الاغ در شهر پاوه گرداندند. بعد از اين واقعه چند نفر به عنوان شاکی اعلام می کنند که متهم به آنها تجاوز کرده است. پرونده ای تشکيل می شود و به دادگاه کيفری استان فرستاده می شود.»


ماکوان ملودزاده همزمان با اوج گیری انتقادهای بین المللی علیه حکم اعدامش، در زندانی در کرمانشاه اعدام شد.

با اين حال به گفته وکيل پرونده، در تنها جلسه ای که در دادگاه کيفری استان کرمانشاه تشکيل شده است، کسانی که از آنها به عنوان شاکی ياد می شده، گفته اند که ادعايشان مبنی بر مورد تجاوز قرار گرفتن از سوی ماکوان، «دروغ بوده است.»


همچنين متهم نيز اعلام کرده که اقرار به رابطه جنسی در دوران کودکی، «تحت فشار در زندان از او گرفته شده» و وی با صراحت، اين رابطه را تکذيب کرده بود، اما قضات با اين حال حکم اعدام را صادر کردند.


پس از تجديدنظر خواهی وکيل ماکوان مولودزاده، پرونده به ديوان عالی کشور ارسال شده و در آنجا نيز حکم اعدام تاييد شده است.


در اين مرحله و با کشيده شدن موضوع اين پرونده به رسانه ها، محمود هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه خود به استدلال های حقوقی وکيل پرونده توجه کرده و به گفته آقای اقبال، او «حکم اعدام را خلاف شرع و قانون تشخيص داد و دستور بررسی مجدد را صادر کرد.»


آقای اقبالی افزود: «من فکر می کنم به دليل حساسيتی که برای اين پرونده ايجاد شده بود، برخی مقام های قضايی از ترس اينکه آقای شاهرودی بار ديگر دستور اعاده دادرسی صادر کند، حکم اعدام را شبانه در زندان اجرا کرده اند.»


سعيد اقبالی افزود: «با توجه به اينکه من با هر سه شاکی پرونده صحبت کردم و همچنين پسرخاله ماکوان، اظهارات بسيار عجيبی درباره رابطه دادستان کرمانشاه با ماکوان بيان کرده، من و خانواده ماکوان، از طريق هر مرجعی که بتوانيم تلاش خواهيم کرد تا اثبات کنيم در اين پرونده چه تخلفات گسترده ای صورت گرفته است.»


XS
SM
MD
LG