لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

«کمک ایران به شبه نظامیان عراقی، افزایش نیافته است»


آمریکا می خواهد تسلیحات کشف شده را به نمایش بگذارد. (عکس از نمایش تسلیحات ایرانی که سال گذشته به نمایش در آمده بودند از AFP)
آمریکا می خواهد تسلیحات کشف شده را به نمایش بگذارد. (عکس از نمایش تسلیحات ایرانی که سال گذشته به نمایش در آمده بودند از AFP)

برخی مقام های اطلاعاتی آمریکا در واکنش به اظهارات تازه رییس ستاد مشترک ارتش این کشور گفته اند که به رغم ادامه یافتن ارسال اسلحه از سوی ايران برای شبه نظاميان عراقی، ضرورتا اين کمک ها افزايش نيافته است.


درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز جمعه گفته بود که ايران کمک های تسليحاتی و آموزشی خود را به شبه نظاميان شيعه عراقی افزايش داده و واشينگتن گزينه نظامی را برای توقف تهران از دستور کار خارج نکرده است.


اما روز شنبه روزنامه آمریکایی نيويورک تايمز، به نقل از مقام های این کشور که نامشان فاش نشده گزارش داد که ایران پس از دستگيری ۲۰ ايرانی در دسامبر ۲۰۰۶ و ژانويه ۲۰۰۷، تاکتيک فاصله گرفتن از ايفای نقش مستقيم در عراق را در پيش گرفته و به جای آن بر تعليم شبه نظاميان شيعه در داخل ايران متمرکز شده است.


بر مبنای اين اظهار نظرها، ايران تلاش کرده است که تاثير سياسی و اقتصادی خود را بر شيعه های عراق حفظ کند.


روزنامه آمریکایی نيويورک تايمز، به نقل از مقام های این کشور که نامشان فاش نشده گزارش داد که ایران پس از دستگيری ۲۰ ايرانی در دسامبر ۲۰۰۶ و ژانويه ۲۰۰۷، تاکتيک فاصله گرفتن از ايفای نقش مستقيم در عراق را در پيش گرفته و به جای آن بر تعليم شبه نظاميان شيعه در داخل ايران متمرکز شده است.

يک مقام آمريکايی به اين روزنامه گفت: « آنها نمی خواهند به عنوان کسانی که فعاليت های از نظر جامعه بين المللی غير مشروع انجام می دهند، معرفی شوند.»


بر مبنای اين گزارش ايران هم به مخالفان دولت عراق و هم به موافقان آن که عليه يکديگر می جنگند سلاح می دهد.


ایران همواره این گزارش ها را تکذیب کرده و گفته است که بازگشت و ثبات و امنیت به عراق را در راستای منافع خود ارزیابی می کند.


یک روز پیش از انتشار گزارش تازه روزنامه نیویورک تایمز، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در يک کنفرانس خبری در پنتاگون گفته بود: «حکومت ايران ادعا می کند که چنين اقداماتی را در ماه های گذشته متوقف کرده است. اين خيلی روشن است که آنها چنين اقدامی نکرده اند، در حقيقت به نظر می رسد آنها اقداماتی بيشتری نيز در اين زمينه انجام داده اند.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، درياسالار مايکل مولن تصريح کرده بود که او «شديدا» از اقدامات ايران در منطقه و به ويژه حمايت از گروه های حماس و حزب الله در لبنان نگران است.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفته بود: «ايالات متحده همچنان به رويکرد ديپلماتيک، اقتصادی و ديگر شيوه های غير نظامی برای ترغيب ايران به تغيير رفتار در عراق و منطقه ادامه می دهد، اما پنتاگون گزينه نظامی را نيز مد نظر خواهد داشت.»


وی افزود:«وقتی می گويم گزينه نظامی از روی ميز کنار گذاشته نمی شود، قطعا بيش از اين می رساند که گزينه نظامی را در اختيار داريم.»


به گقته درياسالار مايکل مولن، منابع اطلاعاتی آمريکا از رويکرد مشابه ايران نسبت به آموزش نيروهای طالبان در افغانستان خبر داده اند.


همزمان با اظهارات درياسالار مولن، ارتش آمريکا در عراق اعلام کرد که محموله ای از سلاح های تازه ساخت ايران شامل خمپاره، راکت و مواد منفجره را کشف کرده است.


روزنامه آمريکايی وال استريت ژورنال به نقل از دو تن از فرماندهان ارشد آمريکا در عراق گزارش داد: «تاريخ ساخت اين سلاح ها که برروی آنها حک شده، نشان می دهد که آنها در دو ماه گذشته در ايران ساخته شده اند.»


ايالات متحده آمريکا قصد دارد مخفی گاه کشف شده را در معرض ديد عمومی قرار دهد. به گفته ژنرال های آمريکايی، احتمالا روز دوشنبه آينده محل سلاح های کشف شده به نمايش عمومی گذاشته می شود.


XS
SM
MD
LG