لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

حمایت اورتگا از سدسازی ایران در نیکاراگوئه


نزدیکی ایران به کشورهای چپ گرای آمریکای لاتین از سیاست هایی است که احمدی نژاد از آن حمایت می کند.
نزدیکی ایران به کشورهای چپ گرای آمریکای لاتین از سیاست هایی است که احمدی نژاد از آن حمایت می کند.

دانيل اورتگا، رييس جمهوری نيکاراگوئه، از ساخت سد ۲۳۰ ميليون دلاری توسط ايران در این کشور دفاع کرد و در حمله ای تند به مخالفان داخلی خود، آنها را «نادان» خواند.


ادموندو خارکين، نامزد سابق رياست جمهوری و منتقد آقای اورتگا، ضمن «غير قانونی» خواندن اين طرح گفته بود که اين سد «بخشی از مايملک ايران» در داخل خاک نيکاراگوئه خواهد بود.


اميليو راپاچيولی، وزير انرژی نيکاراگوئه روز پنج شنبه اعلام کرد که ايران يک سد ۲۳۰ ميليون دلاری برای توليد برق در شمال نيکاراگوئه می سازد.


وی در گفت و گو با شبکه دوم تلويزيون نيکاراگوئه گفت که اين سد بر روی رودخانه توما در استان جينورگا توسط بانک صادرات ايران احداث می شود.


رييس جمهوری نيکاراگوئه گفت: «اين طرح به شکلی درخور با موافقت مالی و همکاری دو طرف با امضای قرارداد ضورت می گيرد.»


آقای اورتگا گفت که دولت های ايران و نيکاراگوئه به دنبال بازسازی منابع انرژی نیکاراگوئه هستند تا انرژی مورد نیاز این کشور که اکنون با کمک ونزوئلا تهیه می شود، تامين شود.


رييس کيسيون اقتصادی پارلمان نيکاراگوئه، از اين قرارداد بخاطر «نبود اطلاعات و شفافيت» انتقاد کرده و گفت که اين قرارداد به طور خصوصی بين دو دولت بسته شده است.

وی ادامه داد: «من می دانستم که ايران برای ساخت سد برای توليد برق توجه نشان داده و اين مبارک است که اين امر ميسر شده، چون ما نمی خواهيم برق خود را از دست بدهيم.»


وزير انرژی نيکاراگوئه اعلام کرده که مبلغ سرمايه گذاری ايران، طی ده سال با سود پنج درصد به ایران بازگردانده خواهد شد.


اما همزمان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران اعلام کرده که با ارائه لايحه ای به مجلس شورای اسلامی، خواستار بخشش بدهی های قبلی نيکاراگوئه به ايران خواهد شد.


ادموندو خارکين، چهره شاخص اپوزسیون نیکاراگوئه به شرايط این قرارداد اعتراض کرده و فرانچسکو اگوئير، رييس کيسيون اقتصادی پارلمان نيکاراگوئه، از اين قرارداد به خاطر «نبود اطلاعات و شفافيت» انتقاد کرده و گفته است که اين قرارداد به طور خصوصی بين دو دولت بسته شده است.


اين سد يکی از پروژه های متعددی است که ایران طی سفر ماه اوت حميد چيتچيان، قائم مقام وزير نیروی ایران به نيکاراگوئه تعهد کرد در این کشور اجرا کند.


پيشتر، علاوه بر مقامات دولتی، يک هيئت ايرانی شامل بيش از ۵۰ سرمايه گذار ایرانی نیز به نيکاراگوئه سفر کرده بود.


طبق قرارداد ايران و نيکاراگوئه، ايران تجهيزات يک مجتمع کارخانه ای ، ۴ هزار تراکتور، چهار مجتمع توليد برق، پنج کارخانه شير، يک درمانگاه، ده هزار خانه و دو لنگرگاه را تامين می کند و در عوض نيکاراگوئه به ايران قهوه، گوشت و موز صادر می کند.


ايران که به تازگی سفارت خود را در نيکاراگوئه گشوده است، نمايندگی هايش را در برخی ديگر از کشورهای آمريکای لاتين چون اروگوئه، مکزيک و کلمبيا نيز گسترش داده است.


گسترش حضور سياسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ايران در آمريکای لاتين، بنابر گزارشی که در روزنامه آرژانتينی کلارين انتشار يافته است، نگرانی شديد دولت های اسراييل و ايالات متحده آمريکا را برانگيخته است.


پيشتر سفير آمريکا در اين کشور نسبت به نزديکی زياد نيکاراگوئه به ايران هشدار داده بود، با اين حال سفير آمريکا گفته يود که اين امر خللی در «روابط خوب» آمريکا و نيکاراگوئه ايجاد نمی کند.


XS
SM
MD
LG