لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

امیرارجمند: گزارش مجلس درباره انتخابات ۸۸ بوسه بر آستان فرعون است


 اردشیر امیر ارجمند
اردشیر امیر ارجمند
اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، در واکنش به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، این گزارش را فاقد ارزش دانست و از آن به عنوان «آستان‌بوسی فرعون» یاد کرد.

کمیسیون اصل ۹۰، روز چهارشنبه، گزارشی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد که در آن تصریح شده بود که از ۲۰ سال قبل و زمان رئیسان جمهوری قبلی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب درصدد زمینه چینی «انقلاب مخملی» در ایران بوده‌اند.

در این گزارش، که در آن از محمد خاتمی، نزدیکان هاشمی رفسنجانی و چندین نفر از چهره‌های برجسته سیاسی هم نام رفته، از رویدادهای پیش و پس از انتخابات به عنوان برنامه کشورهای خارجی برای به راه انداختن انقلاب مخملی یاد شده است.

در واکنش به این گزارش، اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، با دروغ و افترا خواندن این گزارش تصریح کرد: «کاری که انجام می‌دهند آستان بوسی فرعون است برای ماندن در قدرت هرچند کوتاه مدت. به دلیل اینکه دچار ضعف شدید شده و دیگر نمی‌توانند با حیله و نیرنگ و استفاده ابزاری از دین مردم را به صحنه بیاورند، پس چاره‌ای ندارند به غیر از اینکه نا امیدانه دوباره به دروغ های قبلی خودشان متوسل شوند.»

امیرارجمند با اشاره به اتهاماتی که در این گزارش به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، وارد شده اظهار داشت چرا برای آنها دادگاهی عادلانه تشکیل نمی‌دهند تا دفاعیه آنها سندی بر «افشای دروغ‌ها و فریب‌های جریان حاکم بر کشور» باشد.

پیش از این نیز محمدرضا خاتمی، دبیر کل پیشین جبهه مشارکت و نائب رئیس مجلس ششم، با حمله شدید به تنظیم‌کنندگان این گزارش، آنها را همان‌هایی دانست که علیه متهمان دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی»، کیفرخواست نوشته بودند.

در گزارش مفصل کمیسیون اصل ۹۰ که تا ۲۰ سال پیش از انتخابات ۱۳۸۸ نیز به عقب بازگشته است، اشاره‌ای به چگونگی شمارش آرا و استدلا‌ل‌های سه رقیب محمود احمدی‌نژاد درباره «تقلب» در انتخابات نشده است.

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی به نتایج اعتراض کردند.

وزارت کشور فاصله رای محمود احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی را ۱۱ میلیون اعلام کرد و این نتایج نیز پیش از تایید شورای نگهبان به تایید آیت‌الله خامنه‌ای رسید.

‌این نتایج در حالی اعلام شد که درجریان شمارش آرا، در ابتدا رای باطله وجود نداشت و با اعلام نتایج تکمیلی از آرا محسن رضایی نیز کاسته ‌شد.

وزارت کشور در آن هنگام ميزان آرا محسن رضايی را ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای اعلام کرد اما محسن رضایی تاکید کرده بود که دست‌کم ۹۰۰ هزار نفر با استناد به کدملی خود تاييد کرده‌اند که به وی رای داده‌اند.

علی اکبر محتشمی پور، رئيس کميته صيانت از آراء ميرحسين موسوی هم در آن موقع اعلام کرد که آراء ریخته شده در ۷۰ حوزه انتخابیه بیش از شمار واجدین شرایط رای بوده، و در همه این حوزه‌ها محمود احمدی‌نژاد رای نخست را آورده است.

افزون بر قرائن و شواهدی که نامزدها و گروه‌های سیاسی برای بروز «تقلب» در انتخابات ارائه داده‌اند، به گفته، علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس و یکی از اعضای کمیته شش نفره مجلس برای رسیدگی به حوادث پس از انتخابات، نظرسنجی‌های وزارت اطلاعات و وزارت کشور و نیز جمع‌بندی شورای عالی امنیت ملی حاکی از آن بود که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

زاکانی در سال ۱۳۸۸ تصریح کرده بود : «درست در روز پنجشنبه ۲۱ خرداد دو نظرسنجی از سوی وزارت کشور و وزارت اطلاعات که دو نهاد وابسته به دولت بودند، منتشر شد که نشان می‌داد انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و جالب اینکه شورای امنیت ملی هم بر اساس جمع‌بندی تمام این نظرسنجی‌ها اعلام کرد که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG