لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

قاسم سلیمانی با نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل «به مسکو رفته است»


قطعنامه ۱۷۴۷ سازمان ملل متحد، مصوب سال ۲۰۰۷، قاسم سلیمانی را از مسافرت خارجی منع می‌کند.
قطعنامه ۱۷۴۷ سازمان ملل متحد، مصوب سال ۲۰۰۷، قاسم سلیمانی را از مسافرت خارجی منع می‌کند.

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز به نقل از مقامات امنیتی آمریکا گزارش داد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که خروج وی از ایران را ممنوع می‌سازد، به مسکو سفر کرده است.

این گزارش عنوان می‌کند که آقای سلیمانی روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن با پرواز هواپیمایی ماهان وارد روسیه شده تا طی اقامتی چند روزه در مسکو با مقامات روس دیدار داشته باشد.

به نوشته فاکس‌نیوز، قاسم سلیمانی در این سفر مراتب ناخرسندی ایران را نسبت به روابط روسیه با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی به اطلاع مسکو خواهد رساند، امری که ناظر به معاملات فروش سلاح و تقویت پیوندهای اقتصادی میان این کشورهاست.

این رسانه سپس اضافه می‌کند که سازمان‌ سی‌آی‌ای حاضر نشده دراین باره توضیح رسمی بدهد. همچنین یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که او از این ماجرا بی‌خبر است.

این چهارمین بار طی یک سال‌ونیم گذشته است که گزارش‌هایی درباره سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به روسیه منتشر می‌شود. نخستین آنها اواسط مرداد سال ۱۳۹۴ بود که در خبرگزاری رویترز بازتاب یافت.

پس از آن در آذر ۱۳۹۴ خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، چنین گزارشی منتشر کرد و مدعی شد که آقای سلیمانی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، دیدار داشته است. اما کرملین مانند دفعه قبل، باز هم چنین گزارشی را تکذیب کرد.

در نهایت نیز رویترز اواخر فروردین امسال بار دیگر از سفر قاسم سلیمانی به روسیه و دیدار وی با مقامات روس نوشت.

این در حالی است که قطعنامه ۱۷۴۷ سازمان ملل متحد، مصوب سال ۲۰۰۷، قاسم سلیمانی را از مسافرت خارجی منع می‌کند. بر این اساس هر کشوری که به آقای سلیمانی اجازه سفر بدهد، مستحق مجازات خواهد بود.

نام آقای سلیمانی در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، مصوب سال ۲۰۱۵ نیز آمده است. با این حال به تازگی تصاویری از او منتشر شده که گفته می‌شود در شهر حلب سوریه گرفته شده است. یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران، صحت ماجرا را تایید کرده است.

XS
SM
MD
LG