لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

وزارت خارجه ایران ادعای نامه‌نگاری ظریف با تیلرسون را رد کرد


وزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران گفته‌های جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، مبنی بر نامه‌نگاری وزیر خارجه جمهوری اسلامی با همتای آمریکایی‌اش را تکذیب کرد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب یافته است، اظهارات آقای کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، را «بی‌پایه» و «بداندیشانه» و «مغایر امنیت ملی» خواند و نسبت به عواقب قضایی آن هشدار داد.

آقای کریمی قدوسی که در روزهای اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را به توافقات پشت پرده با اروپا و آمریکا متهم کرده بود، این بار گفته که محمد جواد ظریف در نامه‌ای به رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، خواستار دیدار محرمانه با وی در استانبول شده است.

به گفته این نماینده مجلس، در نامه ظریف به تیلرسون همچنین ایران تقاضای خط ارتباط مستقیم اضطراری بین وزارت خارجه دو کشور کرده و در رابطه با برجام نیز از او خواسته که آمریکا برجام را پاره نکند چرا که «در غیر این صورت ایران از آمریکا به دلیل نقض برجام به شورای امنیت شکایت خواهد کرد».

اما وزارت خارجه ایران از این اظهارات ابراز تاسف کرده و آن را حاصل «بداندیشی‌های وهم‌آمیز آقای کریمی قدوسی» دانسته است.

در بخشی از اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: «وزارت امور خارجه با ابراز شگفتی همراه با تاسف از این‌گونه بداندیشی‌های وهم‌آمیز آقای کریمی قدوسی، نسبت به آثار و تبعات ناشی از اصرار و لجاجت ایشان در ادامه طرح ادعاهای کذب و بی‌پایه علیه عالی‌ترین مقام دستگاه دیپلماسی کشور که به نظر می‌رسد با هدف تشویش افکار عمومی و خودنمایی صورت می‌گیرد، اعلام می‌دارد این ادعاها همچون گذشته حاصلی برای اهداف خاص ایشان در بر نخواهد داشت».

این اطلاعیه در نهایت با هشدار جواد کریمی قدوسی پایان می‌یابد و اظهارات او را «از مقوله تشویش افکار عمومی و مغایر با امنیت ملی کشور» می‌خواند که «می‌تواند در فرایندی مشخص و قانونی مورد نظارت مقامات قضایی کشور قرار داشته باشد».

آقای کریمی قدوسی چند روز روز قبل از این اظهارات گفته بود که دولت حسن روحانی قصد دستیابی به چندین برجام دیگر را دارد که از جمله موضوعات این برجام‌ها برنامه موشکی ایران، حزب‌الله لبنان، به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران، حقوق بشر و تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران است.

XS
SM
MD
LG