لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

مذاکرات آتش‌بس غزه همچنان در بن‌بست؛ نتانیاهو می‌گوید روز حمله به رفح تعیین شده است


آوارگان فلسطینی در رفح
آوارگان فلسطینی در رفح

یک مقام ارشد گروه افراطی حماس روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه گفت که این گروه پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل را که در مذاکرات قاهره ارائه شده بود، رد کرده‌ است.

علی برکه، یکی از مقامات ارشد حماس، به خبرگزاری رویترز گفت: «آخرین پیشنهادهای اسرائیل را که طرف مصری به ما اطلاع داده بود رد کردیم. دفتر سیاسی[حماس] امروز جلسه ای برگزار کرد و در این مورد تصمیم گرفت.»

پیش از آن یکی دیگر از مقامات حماس، گروهی که ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی آن را تروریستی می‌دانند، به رویترز گفته بود که پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است.

این مقام حماس که خواست نامش فاش نشود، عنوان کرد: «هیچ تغییری در موضع اسرائیل دیده نمی‌شود و بنابراین هیچ چیز جدیدی در مذاکرات قاهره وجود ندارد و هنوز پیشرفتی حاصل نشده است.»

این در حالی است که شبکه تلویزیونی مصری الاخباریه روز دوشنبه به نقل از یک مقام بلندپایه دولت قاهره گزارش داد دور تازه مذاکراتی که با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا در پایتخت مصر میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در جریان است، «با پیشرفت نسبتا دلگرم‌کننده‌ای» روبه‌رو بوده است.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره «پیشرفت» مذاکرات آتش‌بس در مصر، وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت که کشورش «می‎‌تواند و می‌خواهد بهای معامله آزادی گروگان‌های خود را که اسیر دست حماس هستند، بپردازد».

از سویی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک روز پس از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از برخی مناطق جنوب غزه، اعلام کرد که گزارش مفصلی از مذاکرات در قاهره دریافت کرده است.

آقای نتانیاهو گفت که اسرائیل دائماً برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کند و این اهداف در درجه اول شامل «آزادی همه گروگان» و «پیروزی کامل بر حماس» می‌شود.

نتانیاهو اظهار داشت که این پیروزی «مستلزم ورود به رفح و از بین بردن گردان‌های تروریستی در آنجا است».

نخست وزیر اسرائیل سپس علی‌رغم مخالفت‌های ایالات متحده خاطرنشان کرد که حمله به رفح «اتفاق خواهد افتاد» و تاریخ مشخصی نیز برای آن تعیین شده است.

اسرائیل و گروه افراطی حماس روز یکشنبه ۱۹ فروردین هیات‌هایی را برای گفت‌و‌گو با مقامات قطر و مصر که میانجی این مذاکرات هستند و همچنین ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) به مصر فرستادند.

حضور رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این مذاکرات بیانگر حساسیت آن برای ایالات متحده است تا علاوه بر تلاش برای آزاد سازی گروگان‌ها، از غیرنظامیان فلسطینی در این جنگ شش ماهه حفاظت شود.

رفح آخرین پناهگاه غیرنظامیان فلسطینی است که در اثر بمباران‌های بی‌امان اسرائیل آواره شده‌اند. با این حال اسرائیل می‌گوید که این شهر، آخرین پناهگاه گردان‌های حماس است.

بیش از یک میلیون نفر در این شهر جنوبی در شرایط ناامیدکننده‌ای به سرمی‌برند و با کمبود غذا، آب و سرپناه مواجهند. دولت‌ها و سازمان‌های خارجی در این شرایط از اسرائیل خواسته‌اند به رفح حمله نکند.

قدرت‌های غربی نسبت به تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی و بحران انسانی ناشی از حمله نظامی اسرائیل به در نوار غزه ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۳۳ هزار فلسطینی در شش ماه درگیری این گروه افراطی با اسرائیل کشته شده‌اند. بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه بی‌خانمان هستند و بسیاری در معرض خطر قحطی قرار دارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ پ.و/س.ن
XS
SM
MD
LG