لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

دبیرکل سازمان ملل خواستار تجدیدنظر کشورها در قطع کمک به «اونروا» شد


آورگان فلسطینی در مقابل دفتر اونروا در رفح در جنوب نوار غزه
آورگان فلسطینی در مقابل دفتر اونروا در رفح در جنوب نوار غزه

در پی تصمیم شمار بیشتری از دولت‌های غربی برای قطع کمک‌ مالی به آژانس امداد سازمان ملل متحد برای فلسطینیان (اونروا)، دبیرکل سازمان ملل متحد این کشورها را فراخواند از تصمیم خود عدول کنند.

اما اسرائیل از این درخواست دبیرکل سازمان ملل انتقاد کرد.

آنتونیو گوترش یکشنبه هشتم بهمن نسبت به عواقب کاهش بودجه اونروا در پی تصمیم دولت‌ها به قطع کمک به این آژانس هشدار داد.

او گفت کارکنان اونرا در «موقعیت‌های خطرناک» به مردم مستأصل کمک می‌کنند و نباید همه آن‌ها مجازات شوند.

آقای گوترش تأکید کرد بخش نظارت داخلی سازمان ملل متحد تحقیقات در مورد اتهامات اسرائیل در خصوص همدستی کارکنان اونروا در حمله گروه افراطی حماس به مردم اسرائیل را آغاز کرده است.

دبیرکل سازمان ملل گفت اقدامات منزجرکننده نسبت داده شده به این کارکنان باید فقط دامن آن‌ها را بگیرد.

به گفته آقای گوترش، از ۱۲ کارمندی که اسرائیل اسناد همکاری آن‌ها با حماس را به اونرا ارائه کرده، ۹ نفر بلافاصله از کار برکنار شده، تلاش برای شناسایی دو تن ادامه دارد و هستند و یک نفر هم در جریان جنگ کشته شده است.

ارتش اسرائیل فیلم‌ها و اسنادی را در خصوص دستیابی به انواع تسلیحات، مهمات و «تونل‌های تروریستی» در خانه‌های کارکنان فلسطینی اونرا و یا مراکز زیر نظر این آژانس مانند یک کودکستان به دست آورده و ارائه کرده است.

دبیرکل سازمان ملل گفته کشورهایی که کمک مالی به اونروا را تعلیق کرده‌اند، دست‌کم نوعی همکاری کنند تا فعالیت‌های بشردوستانه این آژانس که برای دو میلیون تن از مردم نیازمند غزه حیاتی است، کاملاً متوقف نشود.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، فراخوان دبیرکل سازمان ملل از دولت‌های برخوردار برای تجدید کمک مالی به اونروا را سرزنش کرد.

آقای اردان گفت: «دبیرکل سازمان ملل یک بار دیگر ثابت کرد که جان و امنیت شهروندان اسرائیل برای او اهمیتی ندارد. اسناد مربوط به مشارکت کارکنان اونروا در ترور و فتنه‌انگیزی را نادیده گرفته و پیش از تحقیقات جامع برای یافتن تروریست‌ها و قاتلان حماس که زیر چتر اونروا بودند، بر جمع‌آوری کمک مالی برای یک نهاد عامل قتل و ترور تمرکز می‌کند».

فرانسه به جمع کشورهایی پیوست که کمک به اونروا را تعلیق می‌کنند

در این میان، دولت فرانسه به کشورهای متحد خود پیوست که از روز جمعه تا حال از تصمیم به تعلیق کمک مالی یا کاهش کمک‌ها به اونروا خبر داده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که در این مرحله بخش کمک این کشور به اونروا که برای سه ماه نخست سال جاری میلادی درنظر گرفته شده بود، به حساب اونروا واریز نخواهد شد.

پیش از فرانسه، آمریکا، کانادا، استرالیا، ایتالیا، سوئیس، فنلاند، آلمان، بریتانیا و هلند با بیان نگرانی از همدستی احتمالی کارکنان اونروا در حمله به مردم اسرائیل، اعلام کردند تا روشن شدن نتیجه تحقیقات سازمان ملل در این باره، کمک مالی به اونروا را متوقف می‌کنند.

کشورهای یادشده به ویژه دولت آمریکا تأمین‌کننده بخش عمده بودجه اونروا هستند. این بودجه دو سال پیش دست‌کم ۱.۶ میلیارد دلار بود.

رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که این کشور به طرد کارکنان اونروا که همدست حماس بوده‌اند، اکتفا نخواهد کرد و اخراج و محاکمه رئیس اونروا، فیلیپه لازارینی، را درخواست خواهد کرد.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز شنبه در پیامی نوشت او به دفتر خود دستور داده راهکارهای لازم را برای تعطیل کردن اونروا بررسی کنند تا این نهاد در دوران پس از جنگ نقشی نداشته باشد.

آقای کاتس مانند بسیاری دیگر از مقامات اسرائیل معتقد است که اونروا عملا سبب تداوم بخشیدن به قضیه فلسطینیان شده و آن‌ها را عامدانه در شرایط نیاز به کمک باقی می‌گذارد.

وزیر خارجه اسرائیل اونروا را «بازوی غیرنظامی حماس در غزه» نامید.

مارگ رِگِو، مشاور رسانه‌ای بنیامین نتانیاهو، روز شنبه به شبکه اسکای‌نیوز گفت «تروریست‌های حماس فیلم‌های بسیاری از کشتار خود علیه مردم اسرائیل را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و از این طریق، چهره‌ها و افراد دخیل در قتل عام با توجه به این مستندات فاش شدند و معلوم شد که تروریست‌های این گروه کسانی هستند که رسما برای اونروا کار می‌کردند».

آقای رگو افزود اطلاعات بدست آمده از فلسطینیان دستگیر شده که اسرائیل در دوره اخیر از آن‌ها بازجویی کرده، عضویت «تروریست‌های حماس» در اونروا را «ثابت کرده است».

اونروا، آژانس ویژه سازمان ملل برای کاریابی و امداد به فلسطینیان، یک سال پس از اعلام استقلال اسرائیل برپا شد و اکنون بیش از ۱۳ هزار کارمند فلسطینی در غزه دارد.

این آژانس کار خود را پس از آغاز جنگ جاری بین ارتش اسرائیل و گروه حماس گسترش داده است.

دادگاه‌های اسرائیل پیشتر برخی از کارکنان و مقامات ارشد فلسطینی اونروا در کرانه باختری را نیز به اتهام «فعالیت‌های تروریستی» تحت تعقیب قرار داده بودند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیل؛ ف.ر./ع.م.
XS
SM
MD
LG