لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

مقام ارشد حماس: موضع ما مقابل تازه‌ترین پیشنهادهای اسرائیل درباره توافق منفی است


نمایی از یکی از کمپ‌های فلسطینیان در جنوب نوار غزه
نمایی از یکی از کمپ‌های فلسطینیان در جنوب نوار غزه

یکی از مقامات ارشد کادر رهبری حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرد موضع این گروه در قبال آخرین پیشنهادی که در مذاکرات غیرمستقیم این گروه با اسرائیل مطرح شده، «منفی است».

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

اسامه حمدان که ساکن لبنان است، این موضع را چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با المنار، شبکه تلویزیونی حزب‌الله، بیان کرد.

این مقام حماس همچنین هشدار داد که اگر اسرائیل عملیات زمینی به رفح در جنوب باریکه غزه را آزاد کند، گروه او مذاکرات را به صورت کامل ترک می‌کند.

دفتر مطبوعاتی گروه افراطی حماس نیز در بیانیه‌ای در توضیح سخنان اسامه حمدان اعلام کرد در این مرحله، «موضع منفی به معنای توقف مذاکرات نیست».

بر اساس گزارش‌های منتشره در رسانه‌های منطقه، ارزیابی می‌شود که رهبری داخلی حماس تا پنجشنبه شب یک «پیشنهاد اصلاحی» را در مورد آخرین پیشنهادی که توسط مقامات مصری، قطری و آمریکایی برای توافق بین این گروه و اسرائیل ارائه شد، برای میانجی‌گرها بفرستد.

اما به نوشته تایمز اسرائیل، معلوم نیست اسرائیل پس از قبول بسیاری از شرایط پیشین حماس، آماده نشان دادن نرمش بیشتر خواهد بود یا نه.

اسرائیل موافقت کرده در برابر آزادی هر شهروند ربوده شده، ده‌ها زندانی امنیتی فلسطینی را از زندان آزاد کند و همچنین شرایط دیگری مانند بازگشت غیرنظامیان به بخش شمالی غزه را پذیرفته است.

تایمز اسرائیل با استناد به یک دیپلمات عرب نوشت مخالفت حماس با آخرین پیشنهاد ناشی از این باور است که شامل تضمین کافی برای پایان دادن به جنگ ارتش اسرائیل در غزه نیست.

حماس بر لزوم آتش‌بس کامل تأکید دارد و ظاهراً امیدوار به ادامه حاکمیت خود در غزه است.

بر اساس پیشنهاد مصر، مرحله نخست معامله احتمالی جدید در ۴۰ روز اجرایی خواهد شد که شامل خروج تدریجی نیروهای اسرائیل از بخش‌هایی از نوار غزه است تا امکان انتقال بیشتر کمک‌های بشردوستانه و بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌های‌شان فراهم شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در اورشلیم گفت تنها مانع بر سر معامله‌، حماس است.

به گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو از دادن تعهد به پایان جنگ غزه خودداری و بر لزوم عملیات زمینی ارتش در رفح برای از بین بردن یگان‌های باقی‌مانده حماس در این بخش جنوبی غزه تأکید کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، آقای نتانیاهو به وزیر خارجه آمریکا گفت «با خاتمه جنگ به عنوان بخشی از توافق آزادی گروگان‌های اسرائیلی، موافقت نخواهد کرد».

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه در واشینگتن، چهارشنبه شب گفت آنتونی بلینکن موضع روشن آمریکا در مورد رفح را در دیدار با مقامات اسرائیلی تکرار کرد.

در این میان، در اسرائیل مباحثات داخلی بر سر توافقی که به آزادی حداکثر ۳۳ گروگان از ۱۳۳ شهروند ربوده شده این کشور منجر شود، به میزان زیادی تشدید شده است.

در حالی که خانواده‌های گروگان‌ها تجمعات اعتراضی خود را با هدف ایجاد فشار بر دولت جهت انجام توافق تشدید کرده‌اند، خانواده‌های شماری از سربازان کشته شده اسرائیل در جنگ غزه با برپایی چادر اعتراضی در برابر دفتر نخست‌وزیری اورشلیم، خواهان آغاز هر چه زودتر عملیات زمینی در رفح هستند.

چند وزیر احزاب راستگرا نیز که تن دادن به معامله برای آزادی «۲۲ تا ۳۳ گروگان» را با منافع درازمدت ملی این کشور مغایر می‌دانند، به بنیامین نتانیاهو هشدار دادند که از ائتلاف دولت او خارج خواهند شد.

بحث‌های داغ بر سر این معامله احتمالی به بخش بزرگی از پوشش خبری تمامی رسانه‌های اسرائیل تبدیل شده است.

با استفاده از المنار، بیانیه دفتر حماس و تایمز اسرائیل؛ ف.ر./ ب.ب.
XS
SM
MD
LG