لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

پیامد مرگ دو مامور سپاه؛ ارتش اسرائیل برای مقابله با «انتقام احتمالی ایران» آماده می‌شود


نمایی از بلندی‌های جولان؛ عکس آرشیوی است
نمایی از بلندی‌های جولان؛ عکس آرشیوی است

برخی رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که در پی کشته شدن دو سرهنگ پاسدار در آخرین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، ارتش اسرائیل سطح هوشیاری خود را برای رویارویی با انتقام احتمالی ایران افزایش داده است.

سه شبکه‌ خبری تلویزیون اسرائیل شامگاه چهارشنبه، ۱۸ اسفند، اعلام کردند که از نظامیان اسرائیلی در بخش شمالی این کشور خواسته شده برای حمله احتمالی ایران یا گروه حزب‌الله لبنان آماده باشند.

بر اساس این گزارش‌ها، احتمال رخنه پهپادها، شلیک راکت‌ یا هر نوع اقدام دیگر که انتقام جمهوری اسلامی ایران یا حزب‌الله لبنان محسوب شود، لحاظ شده است.

به گفته شبکه‌های خبری اسرائیل، این فرمان پس از آن صادر شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۱۷ اسفند با تایید کشته شدن دو سرهنگ این نیرو در حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، هشدار داد که اسرائیل «تاوان جنایت خود را خواهد داد».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز تاکید کرد که «گستاخی و عملیات ماشین ترور قطعا بی‌مکافات نخواهد ماند» و پاسخگو کردن اسرائیل «از اهداف محور مقاومت در منطقه است».

اسرائیل به مسئولیت حمله بامداد دوشنبه، ۱۶ اسفند، اشاره نکرده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در همان روز گفت که کشورش از توان نظامی و هر ابزاری که دارد برای مقابله با تهدیدات ناشی از (اقدامات) جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

به گزارش رویترز، غیر از دو نظامی ایرانی، دو شهروند سوری هم در آن حمله کشته شدند. ناظر حقوق بشر سوریه گفته بود که شش تن دیگر نیز زخمی شدند.

در همین زمینه خبرگزاری دولتی سوریه از خسارت‌های مادی خبر داد، اما به کشته شدن دو ایرانی اشاره نکرد.

به گزارش سانا، جنگنده‌های اسرائیلی از آسمان لبنان موشک‌های خود را به سوی نقاطی در حومه دمشق شلیک کردند.

تلویزیون سوریه با یک شهروند این کشور که صاحب یک کارگاه سنگ‌بری در حومه دمشق است، گفت‌وگو کرد و او درباره این‌که چرا کارگاه او یکی از اهداف حمله اسرائیل بوده، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

برخی از کانال‌های تلگرامی اسرائیلی ادعا کردند که دو سرهنگ سپاه در شمار آن دسته از نظامیان ایرانی بودند که به توان راکتی حزب‌الله و افزایش دقت راکت‌های آن سازمان کمک می‌کنند و کارگاه سنگ‌بری احتمالا پوششی برای انبار راکت‌های حزب‌الله بوده است.

به گفته ناظر حقوق بشر سوریه، دو کشته ایرانی عضو نیروی قدس سپاه بودند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه و علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، از جمله مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بودند که روز ۱۸ اسفند در محل «ستاد معراج شهدای تهران» حاضر شدند و با خانواده‌های دو نظامی کشته شده، سرهنگ احسان کربلایی‌پور و سرهنگ مرتضی سعیدنژاد، که جسدشان برای خاکسپاری به ایران انتقال یافته است، دیدار کردند.

اسرائیل از زمان حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه برای کمک به بقای بشار اسد، حملات هوایی در سوریه را با هدف جلوگیری از «تثبیت نظامی ایران» آغاز کرد و آن را کماکان، ضمن هماهنگی با روسیه ادامه می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یک روز پیش از حمله روز ۱۶ اسفند، موضوع هماهنگی اسرائیل و روسیه در ارتباط با سوریه در مذاکرات نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سفر آقای بنت به مسکو، مطرح شد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که نخستین سفر آشکار رئیس ستاد ارتش این کشور به بحرین، با همکاری نظامی دو کشور در مقابله با «تهدیدات ناشی از ایران» ارتباط دارد.

به گفته شبکه کان اسرائیل، ژنرال آویو کوخاوی، ۱۸ اسفند با ورود به منامه دیدار با نظامیان ارشد بحرین را آغاز کرد.

نخست‌ وزیر و وزیران خارجه و دفاع اسرائیل در هفته‌های اخیر از بحرین دیدار کرده‌اند اما سفر رئیس ستاد ارتش اسرائیل به منامه، گام مهمی در تسریع مفاد توافق امنیتی است که به تازگی میان دو کشور امضا شده است.

بر اساس آن توافق، نیروی دریای اسرائیل نماینده دایمی به بحرین اعزام کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل ضمن تحسین «شجاعت پادشاه بحرین» در علنی کردن همکاری‌هایی که «سال‌ها میان دو کشور در جریان بوده»، تاکید کرد که همکاری‌های راهبردی دو کشور در مقابله با «تهدیدات مشترک» افزایش خواهد یافت.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های خبری اسرائیل و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG