لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

حمله سایبری «مرتبط با ایران»، چند ایالت آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است


گزارش سازمان‌های امنیتی و محیط زیستی آمریکا حاکی است که حمله سایبری هکرهای «مرتبط با ایران» که با یک سامانه رایانه‌ای ساخت اسرائیل انجام شده، چند ایالت آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند هکرهای «مرتبط با جمهوری اسلامی ایران» علاوه بر خرابکاری در تجهیزات صنعتی اداره آب در منطقه‌ای در غرب ایالت پنسیلوانیا، دست‌کم چهار نهاد دیگر و یک مجموعه آکواریومی را در چند ایالت آمریکا را هدف هک سایبری قرار داده‌اند.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا، سازمان محافظت از محیط زیست و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند در نتیجه هک سایبری در منطقه الیکوئیپا در غرب پنسیلوانیا نیز، صنایع و تأسیساتی در چند ایالت دیگر آمریکا نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

سازمان امنیت سایبری اسرائیل نیز در زمینه تحقیقات این رویداد به ارائه مشاوره به نهادهای آمریکایی پرداخته است.

اداره آب الیکوئیپا نخستین منطقه‌ای بود که مسئولان آن هفته گذشته متوجه هک در امنیت سایبری تجهیزات آن شدند هرچند که مقامات محلی گفتند به خدمات و کیفیت آب لطمه‌ای وارد نشد.

کارشناسان امنیت سایبری گفته‌اند نظر به جنگ جاری خاورمیانه میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در باریکه غزه، انتظار می‌رفت حملاتی از این دست از سوی هکرهای مورد حمایت دولت ایران و حامی فلسطینی علیه تأسیساتی در آمریکا رخ دهد.

تجهیزات رایانه‌ای که مورد هک سایبری قرار گرفته و ابزارهای کنترل صنعتی ساخت اسرائیل است که برای استفاده در بخش‌های زیربنایی مانند صنایع انرژی و همچنین صنایع تولید و مراقبت‌های بهداشتی به‌کار می‌رود.

هکرها در حمله خود نشانی به جای گذاشته و حمله به تجهیزات اسرائیلی را «هدف مشروع» نامیده‌اند.

سازمان امنیت سایبری آمریکا، گروه هکری عامل این تعرض سایبری به نام «سایبراونجرز» (CyberAv3ngers) را وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرده است. دولت وقت دونالد ترامپ ۴ سال پیش سپاه پاسداران را ذیل سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تجهیزاتی در سراسر ایالات متحده دست‌کم از اول آذرماه مورد حمله هکری قرار گرفته اما هنوز تعیین نشده که آیا هکرها توانسته‌اند به عمق شبکه‌ها رخنه کنند یا نه.

نهادهایی که در این خصوص تحقیق کرده‌اند، سوء استفاده از «ضعف‌های امنیت سایبری» شامل رمز عبور ضعیف را از جمله دلایل برای امکان دادن به هک نامیده و خواهان درپیش گرفتن راهکارهایی شده‌اند که امنیت تجهیزات را تقویت کند.

سه عضو کنگره از ایالت پنسیلوانیا در نامه به وزارت دادگستری خواهان تحقیق در مورد هک تجهیزات اداره آب در الیکوئیپا شده‌اند.

آن سه در نامه خود نوشتند مردم آمریکا باید اطمینان یابند که آب آشامیدنی و سایر زیرساخت‌های حیاتی کشور در برابر «دشمنان دولت-ملت» و «سازمان‌های تروریستی» محفوظ است.

در حالی که بیش از ۸۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی آمریکا از سوی بخش خصوصی اداره می‌شود، دولت جو بایدن در تلاش است تا امنیت سایبری این زیرساخت‌ها را تقویت کند.

دولت اسرائیل نیز در اوج بحران همه‌گیری کووید۱۹، جمهوری اسلامی ایران را عامل تلاش برای حمله هکری به صنایع آب در برخی از نقاط این کشور معرفی کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آن زمان گفت که «رژیم ایران درصدد کشتن شمار زیادی از مردم اسرائیل بود.»

رسانه‌های اسرائیل در آن دوره نوشتند که ارتش کشورشان زیرساخت‌هایی در ایران از جمله در پایانه مجتمع بندری رجایی در بندرعباس را به انتقام از حمله به صنایع آب اسرائیل، هدف قرار داد.

XS
SM
MD
LG