لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

«حاشیه‌های درگیری دو نماینده در صحن علنی مجلس»


Iran-newspapers
Iran-newspapers

روزنامه شهروند در گزارشی از «از حاشیه‌های درگیری دو نماینده در صحن علنی مجلس»، نوشته است: «ماجرای دختری که توسط مامور گشت ارشاد نیروی انتظامی کتک خورده بود، این روزها علاوه بر انعکاس در رسانه‌ها و فضای مجازی، به چالشی حقوقی و حتی سیاسی هم تبدیل شده است. بعد از این ماجرا برخی از نیروی انتظامی حمایت کردند و برخی دیگر نیز با این ادله که مامور نمی‌تواند در جایگاه قاضی حین انجام ماموریت عمل کند، از دختر کتک‌خورده دفاع کردند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «روز چهارشنبه فیلم فحاشی و کتک‌کاری یک مامور گشت ارشاد با یک دختر به صحن مجلس رفت»، نوشته است: «دو روز پیش مربوط می‌شد که بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در تذکری گفته بود قرآن کرامت انسانی را مهمتر از حرمت کعبه قرار داده است و نباید به بهانه حجاب و نهی از منکر، ترویج منکر ‌شود و حرمت انسان زیر سوال ‌رود. از برخورد زشت مامور نیروی انتظامی با فردی مسلمان اگر نگوییم که باید دق کنیم ولی باید حداقل مشکی بپوشیم» اما «نصرالله پژمانفر عضو جبهه پایداری هم در پاسخ به این تذکر گفت که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است و اگر کسی امر به معروف را واجب نداند، یک نوع انکار ضروری دین صورت گرفته و حکم کلی آن ارتداد است.»

به نوشته روزنامه شهروند، در جلسه روز چهارشنبه مجلس، بهرام پارسایی طی تذکری گفت که «پژمانفر او را به ارتداد محکوم کرده و در مجلس او را دادگاهی کرده است» و « از این عضو جبهه پایداری خواست تا شأن مجلس را رعایت کند و بی‌دلیل همکاران دیگرش را تهدید نکند» و «متذکر شد که این‌گونه تهدیدها در حوزه انتخابیه کاربرد دارد، نه در مجلس.»

این روزنامه نوشته که بهرام پارسایی همچنین گریزی به سابقه حضورش در جبهه‌های جنگ زد و خطاب به نصرالله پزمانفر،نماینده مشهد، گفت: «اگرچه این ادعاهای شما وحشتناک‌تر از گلوله‌های دشمن نیست، اما از تریبون مجلس دردناک است»، و از «علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت خواست به‌عنوان یک فرد آزاده و فرزند شهید مطهری به این موضوع ورود کرده و مانع از آن شود که از تریبون مجلس چنین فتوایی داده شود، چراکه چنین ادبیاتی وهن مجلس است.»

روزنامه ایران،نزدیک به دولت، هم در گزارشی با تیتر «جدال لفظی دو نماینده بر سر عملکرد گشت ارشاد»، نوشته است: «هشتگ "گشت ارشاد" هم در فضای سیاسی از تب و تاب هفته قبل افتاده اما در فضای واقعی اختلافات بر سر آن ادامه دارد. اختلافاتی که چهارشنبه در صحن مجلس تا آنجا پیش رفت که به تکفیر تلویحی نماینده شیراز توسط نماینده مشهد منجر شد. هر چند علی مطهری می‌گفت چنین قصدی در کار نبوده اما بعد از جلسه نه نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد حاضر شد بپذیرد که قصد تکفیر همکارش را نداشته و نه بهرام پارسایی، نماینده شیراز که مخاطب پژمانفر بود قبول می‌کرد که قصد او کسی جز خودش بوده.»

این روزنامه نوشته که «بعید به نظر می‌رسد تقابل بزرگ‌تر بر سر کلیت این موضوع در فضای سیاسی و اجتماعی به همین راحتی تمام شود.»

روزنامه شرق هم در تیتر یک خود با عنوان «گشت ارشاد در مجادلات سياسی» نوشته است: «بحث درباره حجاب تمامي ندارد. طيف‌هاي سياسي از منظر خود به ويدئوي اخير برخورد مأموران گشت ارشاد با زنان پرداخته‌اند. آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان، گفت: تسليم هجمه‌ها نشويم؛ بايد از مأموران نیروی انتظامی در برخورد با منکرات حمايت کنيم» و «در مجلس هم بحث داغ داغ است و کار به بگومگوی بين نمايندگان مجلس رسيده» است.

این روزنامه با تاکید براینکه «واکنش نمايندگان تنها به صحن علني مجلس محدود نمی‌شود»، از قول پروانه سلحشوری، رئيس فراکسيون زنان مجلس دهم، نوشته است: «نبايد حجاب را با اجبار گشت ارشاد به مردم تحميل کنيم؛ بلکه بايد آن را با منطق برای مردم تبيين کنيم. چطور در شرايطی که اجبار حجاب در ترکيه وجود ندارد، اقبال به آن بيشتر شده؛ اما در کشور ما با اين موضوع با لجبازی برخورد مي‌شود. چرا به جای منطق، حجاب را با اجبار گشت ارشاد به مردم تحميل می‌کنيم.»

عبدالکريم حسين‌زاده نماینده مجلس با بیان اینکه «ويدئوی اخير(ضرب و شتم یک دختر جوان به دست ماموران گشت ارشاد) مردم را بسيار عصبانی کرده و تبعات فراوانی برای منافع ملی ما به بار آورده»ف روزنامه شرق گفته است: «بايد با مامور خاطی برخورد شده و محاکمه شود. چطور وقتی هنوز حکمی صادر نشده، ماموری به خودش اجازه می‌دهد با افراد چنين برخوردی کند» و «ما حق نداريم فرد خلافکار را بزنيم؛ چه برسد به خانمی که بنا داريم در قالب گشت ارشاد به او تذکر امربه‌معروفی بدهيم.»

روزنامه خراسان در تیتر یک خود از «دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای حفظ حقوق عامه» از جمله برای رسیدگی به «پرونده هایی همچون گوشت‌ها و خون‌های آلوده و حوادث جاده ای» خبر داده اما در کنار آن از تاکید صادق لاریجانی بر اعمال شدید احکام «محاربه» و دفاع از قطع دست متهمان به سرقت خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی روز چهارشنبه در جمع روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور خطاب به آنها گفت: «اگر در جایی می‌بینید کسی با ابزار و سلاح به مردم حمله می‌کند مصداق محاربه است و شما همان مجازات‌هایی را که برای محاربه است عملی کنید تا بفهمند دستگاه قضایی و نظام جمهوری اسلامی با کسانی که با سلاح به جان مردم می‌افتند شوخی ندارد.»

رئیس قوه قضاییه درباره آنچه «فضاسازی‌های صورت گرفته اخیر درباره اجرای یک حکم» نیز گفته است: «در یک مورد با سلاح سرقت کردند و حکم (بهمن ورمزیار) صادر شد؛ آن وقت چه بازی درآوردند که مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه عفو کرده اند؛ در حالی که نه مقام رهبری عفو کردند و نه بنده چنین اختیاری را داشتم.»

روزنامه خراسان همچنین به دفاع و تاکید صادق لاریجانی بر «اجرای حد سرقت در مشهد» اشاره کرده و از قول صادق لاریجانی نوشته است: «آمدند و گفتند آقایی چند گوسفند دزدیده و دستش را قطع می‌کنند؛ اما آن که میلیارد‌ها می‌برد هیچ خبری نیست؛ در حالی که هر دو طرف دروغ است. نه آن کسی که سرقت گوسفند کرده بود، جرمش فقط این بود؛ بلکه با استفساری که بنده انجام داده ام، شروری در منطقه بوده که مردم از دستش ناامن بودند و سرقت‌های متعدد انجام داده بود.»

روزنامه شهروند در گزارشی از «جزئیات شکنجه سه کودک ماهشهری» نوشته است: « کسی نفهمید این کودکان بی‌دفاع، شبانه‌روز کتک خوردند و شکنجه شدند. تا این‌که چند‌ سال عذاب و زجر درنهایت به پایان رسید؛ فاطمه و علی‌اکبر و بنین از شکنجه‌گاه پدر و نامادری‌شان نجات پیدا کردند و حالا نزد عموی خود زندگی می‌کنند. مردی که هنوز هم نمی‌داند چرا برادرش تا این اندازه بی‌رحم شده و دست به چنین کارهای وحشتناکی ‌زده است.»

عموی این کودکان با اشاره به اینکه برادرش سه بار ازدواج کرده، گفته « فاطمه فرزند همسر اول برادرم است. علی‌اکبر و بنین هم از همسر دوم برادرم هستند» که مادرشان بر اثر بیماری فدت شده، گفته است: یک سال بود که با برادرم رفت و آمدی نداشتم اما وقتی «روز جمعه متوجه این ماجرا شدیم، رفتیم شکایت کردیم و مادر فاطمه هم شکایت کرد. برادرم آبروی ما را برد. کاری که او کرد داعشی هم نکرد.»

روزنامه شهروند از قول عملی این کودکان آزار دیده، نوشته است: وقتی برای نخستین‌بار به خانه برادم رفتم، وضعیت‌ بچه‌ها «خیلی بد بود؛ هر کدام بی‌حال و بی‌جان در گوشه‌ای از خانه افتاده بودند. وقتی بچه‌ها را دیدم جای شلاق، فندک و داغ‌شدن روی بدن آنها مشهود بود. حال فاطمه از همه بدتر بود. اصلا جان نداشت. خیلی شکنجه شده بود. گویا از همه بیشتر به او عذاب می‌دادند.

این مرد با تاکید براینکه برادرش و همسر سوم او «رفتارهای خیلی بدی» با این سه کودک آزاد دیده ماهشهری داشته اند، گفته است: «از همه بیشتر هم با فاطمه. به او اجازه رفتن به مدرسه نمی‌دادند و در عوض او را به خانه‌های مردم می‌فرستادند تا کار کند، با زور فرش بشوید و کارهای خانه را انجام دهد. وقتی هم نمی‌توانست از پس کارها بر بیاید، شکنجه می‌شده است. دیدن فاطمه واقعا ما را ناراحت کرده است.»

همزمان روزنامه قانون در تیتر یک شماره پنج شنبه خود نوشته است: « کودکان کتک می‌خورند و لایحه خاک.»

این روزنامه نوشته است: «باز هم خبری دیگر ازکودک آزاری و یادآوری لایحه‌ای که سال‌ها بدون نتیجه و با وجود قول مساعدت نمایندگان، همچنان در پیچ و خم ساختمان بهارستان تکلیفی ندارد. لایحه‌ای که اگر هر چه زودتر تصویب شود، شاید به مراتب کمتر شاهد وقوع چنین حوادث دلخراشی باشیم.»

به نوشته، روزنامه قانون «در روزهاي اخير اتفاق ماهشهربسيار خبرسازشده است.کودکانی که در این شهر به بدترین شکل ممکن به دست سرپرست خود شکنجه می‌شوند تا باردیگرنسبت به مفهوم بدسرپرستی وکودک‌‌آزاری هوشیار شویم.می‌گویند سرپرستی این بچه‌ها را عموی‌شان بر عهده گرفته است.حكمی که سرعت عمل دربررسی صلاحیت سرپرست جدید، عده‌ای را معترض کرده است.»

عموی این کودکان با روزنامه قانون هم مصاحبه کرده و گفته است: «کل خانواده ما حتی اهل سیگار هم نیستند. حتی برادر من آدم معتقد و باخدایی است. واقعا تعجب می‌کنیم که چی شد که این کارها را با بچه‌های خودش کرد.»

روزنامه‌های وطن امروز، جوان و کیهان تیترهای اصلی خود را به برجام و احتمال خروج آمریکان از آن اختصاص داده اند.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، عکسی با چهره نگران از حسن روحانی را در صفحه یک خود چاپ کرده و در توصیف او نوشته است: «آخرین دلواپس برجام.»

این روزنامه نوشته است: «اولين ‌مدافع‌ برجام ‌که‌ بي‌اعتمادی ‌به‌ آمریکا ‌را‌‌ جدی ‌نگرفت‌، و حالا بسيار ‌نگران‌تر‌از‌همه ‌‌به‌ سرنوشت‌ برجام ‌می‌نگرد ‌و‌خطاب‌ به‌ غربی‌ها‌ می‌گوید يا‌ برجام‌ را‌ همين‌گونه ‌بپذيريد‌ يا‌ با‌ همه‌ آن‌ خداحافظی ‌کنيد و اروپا ‌برای ‌راضی ‌کردن‌ترامپ‌ از‌جيب‌خود‌خرج‌کند.»

روزنامه وطن امروز هم با تیتر «اروپا زانو زد»، نوشته است: «سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به آمریکا که برای بانیان برجام در ایران به مثابه آخرین بارقه‌‌های امید برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام بود، حالا به یک نشانه بزرگ برای پایان یافته دانستن برجام تبدیل شده است.»

این روزنامه تاکید کرده که « مکرون که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل همراهی خود با سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران را اعلام‌کرده بود، حالا به صورت رسمی و علنی همزبانی خود با ترامپ درباره برجام را اعلام کرد.»

XS
SM
MD
LG