لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

السودانی: عراق به‌دنبال گرفتارشدن در درگیری میان ایران و آمریکا نیست


محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق

نخست‌وزیر عراق در مقاله‌ای در نشریه فارین افرز نوشت کشورش به همکاری تازه‌ای با ایالات متحده آمریکا «نیاز دارد» و به‌دنبال «گرفتارشدن» در درگیری میان ایران و آمریکا نیست.

محمد شیاع السودانی در این مقاله که پنجشنبه، ۲۳ فروردین منتشر شده، نوشته بغداد از فرصت همکاری مشترک و پایدار برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه استقبال می‌کند، اما نمی‌خواهد در درگیری بین ایران و آمریکا گرفتار شود.

السودانی نوشته عراق با استفاده از جایگاه راهبردی خود در پی احیای «نقش محوری عراق» در خاورمیانه است ولی قصد دارد «از گرفتار شدن در درگیری بین دو شریک خود، ایران و ایالات متحده، بپرهیزد».

او در اشاره تلویحی به حملات گروه‌های وفادار به ایران در عراق علیه آمریکا و متحدین واشینگتن، نوشت حمله به منافع آمریکا در عراق قابل قبول نیست و حکومت بغداد تلاش خواهد کرد تا تسلیحاتی را که خارج از کنترل حکومت و نهادهای رسمی است، برچیند و تصمیم درباره جنگ و صلح باید منحصراً در اختیار حکومت مرکزی باشد.

آقای سودانی کاهش تنش همه جانبه در خاورمیانه را هم به نفع عراق و هم به سود آمریکا نامید و نوشت این امر «بیش از هر چیز مستلزم پایان فوری جنگ در باریکه غزه و احترام به حقوق مشروع مردم فلسطین است».

مقاله نوشته نخست‌وزیر عراق سه روز پیش از آغاز سفر رسمی او به واشینگتن برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده است.

سفر آقای سودانی به آمریکا در شرایطی انجام می‌شود که بحران کنونی در خاورمیانه از جنگ میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس به احتمال برخورد مستقیم میان اسرائیل و ایران کشیده شده است.

در گمانه‌زنی‌ها در خصوص سناریوهای روزهای آتی، حملات گروه‌های نیابتی عراق به اسرائیل پس از کشته شدن یک فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله منسوب به اسرائیل در دمشق نیز مطرح شده است.

گروه‌های شیعه عراقی همسو با تهران در روزهای اخیر حملات پهپادی را متوجه اسرائیل کردند که در یک مورد در روز ۱۲ فروردین، با اصابت به سایبان یک مقر نیروی دریایی اسرائیل در بندر ایلات خسارت وارد کرد.

یک روز پس از آن حمله به ایلات، موشک‌هایی که ظاهراً از جت‌های اسرائیلی شلیک شد، به ساختمان جنب سفارت ایران در دمشق اصابت کرد و ۷ افسر سپاه، شامل محمدرضا زاهدی و ۶ شهروند سوری را کشت.

نخست‌وزیر عراق در مقاله خود در فارین افرز تأکید کرد که امروزه شراکت راهبردی کشورش و آمریکا باید با ارتقا به یک مرحله جدید محافظت شود؛ مرحله‌ای که به نوشته او، باید از حاکمیت و استقلال عراق حمایت کرده و فراتر از امور امنیتی و نظامی باشد.

کمیته عالی نظامی مشترک عراق و آمریکا از سه ماه پیش برای ارزیابی خطر سربرآوردن دوباره داعش، و توانمندی تشکیلات امنیتی و شرایط عملیاتی عراق برپا شده که قرار است یک نقشه راه برای روابط آتی دو کشور، از جمله در مورد حضور مستشاران آمریکایی تهیه کند.

نخست‌وزیر عراق نوشته اصل بنیادین در این نقشه راه «اول عراق» و ایجاد مشارکت‌های قوی با «کشورهای دوست در منطقه و فراتر از آن» خواهد بود تا عراق به عرصه تسویه حساب هیچ بازیگر خارجی تبدیل نشود.

آقای سودانی یادآوری کرده که آمریکا از دو دهه پیش به مردم عراق در سرنگونی «حکومت خودکامه صدام حسین» و «شالوده‌ریزی یک نظام دموکراتیک» کمک کرد و با وجود فراز و نشیب‌های این دو دهه، همواره در میان رهبران دو کشور این «درک مشترک» وجود داشته که مناسبات فی‌مابین «یک اولویت راهبردی باقی خواهد ماند».

او اضافه کرده که کمیته عالی نظامی مشترک عراق و آمریکا موافقت کرده که مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق «بر اساس یک جدول زمانی مشخص» پایان یابد.

ارزیابی شده که عمده مذاکرات نخست‌وزیر عراق در سفر پیش روی او به واشینگتن حول آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور باشد.

این اولین دیدار آقای سودانی از آمریکا در ۱۹ ماهی است که او به نخست‌وزیری عراق رسیده است.

با استفاده از فارین‌ افرز و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG