لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

«برخیز و بی‌درنگ او را بکش»؛ کتاب رونن برگمن در مورد سوءقصدهای اسرائیل


این تصویر از دوربین‌های مداربسته در دبی، فوریه سال ۲۰۱۰، مظنونان به ترور محمود المبحوح، از مقام‌های ارشد حماس را نشان می‌دهد. المبحوح از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس بود و اسرائیل او را به عنوان مهره اصلی در انتقال تسلیحات قاچاق از ایران برای حزب‌الله و حماس معرفی می‌کرد.
این تصویر از دوربین‌های مداربسته در دبی، فوریه سال ۲۰۱۰، مظنونان به ترور محمود المبحوح، از مقام‌های ارشد حماس را نشان می‌دهد. المبحوح از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس بود و اسرائیل او را به عنوان مهره اصلی در انتقال تسلیحات قاچاق از ایران برای حزب‌الله و حماس معرفی می‌کرد.

رونن برگمن روزنامه نگار اسرائیلی که کتاب‌هایش در زمینه فعالیت سازمان‌های جاسوسی و امنیتی کشورش در سال‌های گذشته در این کشور و جهان مورد توجه بوده است، تازه‌ترین کتاب خود را به یک موضوع جنجالی اختصاص داده است؛ سوقصدهایی که به‌نوشته او، نهادهای امنیتی اسرائیل علیه «دشمنان» این کشور در گوشه و کنار دنیا انجام داده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند، دکتر رونن برگمن در کتاب تازه‌اش، رازهای بسیاری را که تا حال سر به مهر بوده‌اند، «افشا کرده است». نیویورک تایمز نیز نوشته است، کتاب، تاریخ سوقصد‌های هدفمند اسرائیل را تشریح می‌کند.

کتاب به زبان عبری با عنوان «هشکم لهرگو» به معنی «برخیز (و قبل از هر چیز) او را بکش» منتشر شده است. نویسنده که همزمان با عبری، خود کتابش را نیز به انگلیسی با عنوان Rise And Kill First نگاشته است، ماه فوریه امسال کتابش را در کشورهای جهان در اختیار علاقمندان گذاشته است؛ همزمان، روایت آلمانی کتاب در نسخه اول آن بلافاصله در دسترس خواهد بود.

گفته مصطلحی در اسرائیل است که مردم می‌گویند «اگر کسی آمده تو را بکشد، تو بلند شو و اول تو او را بکش»؛ به کسی که برای کشتنت آمده، امان نده!

رسانه‌های آمریکا و اروپا در روزهای گذشته و پیشاپیش قرار گرفتن نسخه انگلیسی و آلمانی کتاب در کتاب فروشی‌های غربی، مطالب متعددی در ارتباط با موضوع کتاب منتشر کرده، با نویسنده مصاحبه کرده و او مهمان برنامه‌های متعددی در خود اسرائیل نیز بوده است.

آقای برگمن در مصاحبه با شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفت، در کتابش، با استناد به هزاران مصاحبه که انجام داده و خواندن هزاران سند اطلاعاتی در طول هشت سال کار، تاریخ جامعه اطلاعاتی اسرائیل را نیز بررسی می‌کند.

به گفته برگمن، کتابش تنها مربوط به موساد نیست؛ به سازمان امنیت داخلی، شباک (یا شین بت) و امان (سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل) نیز می‌پردازد اما «ستاره اصلی» مطالبی که در کتابش به آنها پرداخته، بخش‌هایی از نیروهای موساد هستند.

وی افزود، نهادهای اطلاعاتی کشورش «هزاران» توضیح در مورد کلمه‌ها و بخش‌های کتابش داشته‌اند و او مطالب بسیاری را به گونه‌ای تنظیم کرد که نقض کننده توضیحات یاد شده نباشد و مقررات سانسور اسرائیل را پایمال نکند.

اما برگمن در مصاحبه با شبکه ده افزود، بسیاری از موضوع‌ها که در گذشته اسرائیل، پنهانی بود، اکنون در وبسایت رسمی شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، منتشر می‌شود و برای مثال در یک ماجرا، در حالی که یک عکاس اسرائیلی پیشتر به خاطر برخی عکسهایش مورد نقد قرار گرفته بود، حال از همین عکس‌های او در تارنمای شباک در توضیح آن ماجرا استفاده شده است.

رونن برگمن به این شبکه گفت، ریشه سازمان‌های اطلاعاتی یهودی در این سرزمین به سال ۱۹۰۷ میلادی (۴۱ سال پیش از تاسیس اسرائیل) به زمان «تشکیل نخستین گروه مسلحانه یهودی در دوران مدرن» باز می‌گردد.

به گفته او، کتابش «ترسیم می‌کند که چگونه خلقیات یهودی و تاریخ یهودیت در شکل‌گیری جامعه اطلاعاتی منحصر به فرد اسرائیل نقش دارد». او می‌افزاید که این امر «اثرات دراماتیکی» در شکل‌گیری اسرائیل داشته است.

رونن برگمن به ان پی آر، شبکه رادیویی سراسری آمریکا نیز گفت که داوید بن گوریون، (اولین نخست وزیر اسرائیل بعد از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۸)، که به توصیف برگمن «مهم‌ترین انسان یهودی در هزار سال گذشته بود»، با سوقصدهای سیاسی مخالف و گفته بود «این سلاحی نیست که ملت یهود از آن استفاده کند». اما برگمن می‌افزاید که این باور حتی پیش از تاسیس اسرائیل و در نتیجه هولوکاست (کشتار هدفمند یهودیان به‌دست حکومت نازی‌ها) در ذهنیت «همه پایه‌گذاران اسرائیل» تغییر کرد. به گفته برگمن، والدین خود او از بازماندگان هولوکاست بوده‌اند.

بنوشته تری گراس بر اساس مصاحبه دیو دیویس در ان پی آر با رونن برگمن، سوقصدهای هدفمندی که نویسنده اسرائیلی در کتابش به آنها پرداخته، از مسئولان زمان حکومت قیم بریتانیا در این سرزمین در دهه چهل میلادی قرن بیستم تا کشتن رهبران و فرماندهان و مهره‌های حماس، حزب الله و سازمان آزادیبخش فلسطین و دیگر کسانی را که «دشمنان کشور یهود» تلقی شده‌اند، شامل می‌شود. برگمن به شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفت، کتابش موضوع‌های کاملا تازه، حتی مربوط به سپتامبر ۲۰۱۷ را تا قبل از نهایی شدن کتاب برای انتشار، در برمی‌گیرد.

بنوشته تری گراس، سو قصدها از جمله از طریق شلیک، مسموم کردن، بمباران و حملات پهپادی انجام شده است.

تری گراس افزوده است که رونن برگمن در کتابش ترسیم می‌کند که تیم‌های سو قصد اسرائیلی در از بین بردن هدف‌هایشان موثر عمل کرده‌اند اما گاهی رهبران اسرائیل برای این دستورات، بهای اخلاقی و سیاسی پرداخته‌اند.

«یاسر عرفات دهه‌ها هدف طرح‌های سوقصد اسرائیل»

به‌نوشته نیویورک تایمز، یکی از طرح‌های سوء قصد اسرائیل برای کشتن یاسر عرفات در سال ۱۹۸۲ برنامه‌ریزی شد؛ زمانی که رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در لبنان بسر می‌برد و اسرائیل اندکی قبل از آن، در زمان نخست وزیری مناخم بگین درگیر جنگ سختی در لبنان شد. یک ماه پس از آن جنگ در ساعات بعدازظهر روز بیست و دوم اکتبر ۱۹۸۲ به دفتر موساد اطلاعی ظاهرا موثق از منابعش دریافت شد مبنی بر اینکه یاسر عرفات فردای آن روز با یک فروند هواپیمای خصوصی از آتن به قاهره می‌رود. دو مامور وابسته به بخش «قیصریه» در موساد به فرودگاه آتن رسیدند تا با چشم خود ببینند که عرفات سوار هواپیما می‌شود. آریل شارون، وزیر دفاع وقت و رافائل ایتان رییس ستاد وقت ارتش اسرائیل قویا از کشتن عرفات حمایت کردند و ژنرال داوید عبری فرمانده وقت نیروی هوایی را زیر فشار گذاشتند که به طرح کمک کند؛ دو جنگنده اف-۱۵ برای پرواز از پایگاه تل نوف آماده عملیات شد اما ژنرال عبری به یکی از خلبانان گفت، «بدون اجازه من حق آتشباری ندارید؛ حتی اگر تجهیزات مخابراتی مختل باشد و خودتان صدای من را نشنیدید، به هیچ وجه حق آتشباری ندارید». ساعت ۱۴:۰۵ در روز ۲۳ اکتبر، ماموران موساد در آتن به ستاد مرکزی در تل آویو خبر دادند «او (عرفات) اینجا است؛ قطعا شناسایی شد؛ خودش است».

ژنرال عبری در مصاحبه با برگمن گفته است، خواهان جزییات بیشتری از مسئولین اطلاعاتی اسرائیل شد که چرا عرفات می‌خواسته در آن روز مشخص به قاهره برود، نهادهای اطلاعاتی اسرایئل خود تایید کردند که دلیلی برای سفر آن روز عرفات به مصر ندارند. عبری افزوده است مجبور بودم که بدانم که «واقعا خود تروریست است یا نه؟»؛ ماموران موساد در آتن بار دیگر تاکید کردند که اطمینان قطعی دارند خود عرفات است و دارد سوار هواپیما می‌شود؛ ساعت ۱۶:۳۰ شده بود؛ هواپیمایش پرواز کرد. ژنرال ایتان فرمان داد، هواپیمایش را بزنید. دو جنگنده برخاست؛ اما من هنوز قلبا مردد بودم؛ سران موساد فشار می‌آوردند که خود عرفات است؛ اما من به رییس ستاد ارتش گفتم، «رافول (کنیه ژنرال رافائل ایتان) قطعیت شناسایی عرفات صد در صدی نیست». ساعت ۱۶:۵۵ دقیقه، ۲۵ دقیقه بعد از برخاستن جنگنده‌ها به سوی آتن، اطلاع دیگری به موساد رسید که یاسر عرفات در آتن نبوده است؛ من به خلبان‌ها فرمان داد صبر کنید. ساعت ۱۷:۲۵ دقیقه امان (سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل) و موساد سرانجام توانستند خبر بدهند که فرد سوار شده به هواپیما نه یاسر عرفات بلکه فتحی عرفات پزشک کودکان و موسس صلیب سرخ فلسطینی و از بستگان نزدیک به عرفات بود.

به‌نوشته برگمن، دکتر فتحی عرفات همراه با سی کودک فلسطینی که از کشتار صبرا و شتیلا در لبنان جان بدر برده بودند، در هواپیمای یاد شده بود و آنها را برای درمان به سوی قاهره می‌برد.

برگمن در کتابش نوشته است که اسرائیل در طول چند دهه در پی کشتن یاسر عرفات بود. رهبر ساف سرانجام در زمستان ۲۰۰۴ درگذشت. فلسطینیان بسیاری هنوز «سوگند» می‌خوردند که اسرائیل او را مسموم کرد و کشت. سند قطعی این اتهام تا به امروز ارائه نشده است.

بنظر می‌رسد که در هفته‌های آینده مطالب دیگری از کتاب آقای برگمن دستمایه گزارش‌های بیشتری در رسانه‌های جهان شود.

رونن برگمن، ۴۵ ساله، نویسنده و مفسر روزنامه یدیعوت آخرونوت، دانش آموخته کمبریج، کتاب‌های پیشین خود را نیز عمدتا به امور اطلاعاتی و نظامی اسرائیل و فرماندهی و تصمیم گیری‌ها اختصاص داده بود.

او ده سال پیش از جمله در کتابی با عنوان «مقطع غیر قابل بازگشت»، به مسائل پشت پرده جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل با حزب‌الله لبنان و نیز تکاپوهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

برگمن به تازگی برنده جایزه مطبوعاتی سالیانه «سوکولوف» اسرائیل شد.

XS
SM
MD
LG