لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

مذاکرات جدید برای آتش‌بس در غزه «یک‌شنبه در قاهره» از سر گرفته می‌شود


خودروهای زره‌پوش ارتش اسرائیل در غزه
خودروهای زره‌پوش ارتش اسرائیل در غزه

پس از آن که دفتر نخست وزیر اسرائیل از صدور مجوز برای مذاکرات دوباره با هدف رسیدن به آتش‌بس در غزه خبر داد، یک شبکه تلویزیونی مصری می‌گوید که مذاکره روز یک‌شنبه از سر گرفته می‌شود.

یک روز پس از آن که دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل فرمان داد تا از دسترسی مردم غزه به کمک‌های بشردوستانه اطمینان حاصل کند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مجوز دور جدید مذاکرات برای آتش‌بس در غزه را صادر کرد.

دفتر نتانیاهو اعلام کرده بود که مذاکرات جدید بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها «طی روزهای پیش رو» در دوحه و قاهره انجام می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از شبکه تلویزیونی مصری القاهره‌نیوز خبر داد که مذاکرات بین نمایندگان اسرائیل و گروه افراطی حماس روز یک‌شنبه، ۱۲ فروردین، در قاهره بار دیگر آغاز می‌شود.

اسرائیل، آمریکا و اروپا گروه حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

رویترز سپس به نقل از یک «مقام اسرائیلی» نوشت که اسرائیل یک‌شنبه گروه مذاکره خود را به قاهره می‌فرستد. همزمان یک «مقام حماس» به این خبرگزاری گفته است که این گروه اول خواهد دید که نتیجه مذاکره اسرائیلی‌ها با میانجیگران مذاکره چه خواهد شد.

در هفته‌های گذشته، دو طرف با میانجیگری مصر و قطر بر سر تعلیق شش هفته‌ای عملیات اسرائیل در برابر آزاد شدن ۴۰ تن از ۱۳۰ گروگان باقی‌مانده در غزه چانه‌زنی کرده‌اند.

علی‌رغم قطعنامه الزام‌آور هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن خواستار «آتش‌بس فوری» شده بود، جنگ در غزه روز جمعه همچنان با شدت ادامه یافت.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، اعلام کرد که در طول شب ده‌ها نفر از مردم این منطقه کشته شدند، از جمله ۱۲ نفر در شهر جنوبی رفح که در یک خانه پناه گرفته بودند. ویدئوهای خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که مردم با نور موبایل خود تلاش می‌کنند بازماندگان این حادثه را در زیر آوار پیدا کنند.

مذاکرات آتش‌بس علی‌رغم فشار ایالات متحده و دو کشور مصر و قطر که نقش میانجی را ایفا می‌کنند، طی روزهای اخیر به بن‌بست رسیده است، در حالی که این امید وجود داشت طرفین تا پیش از ماه رمضان به توافق بر سر آتش‌بس برسند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز جمعه در اطراف معدود بیمارستان‌های فعال در نوار غزه جنگ ادامه یافت. ارتش اسرائیل گروه‌های افراطی حماس و جهاد اسلامی را متهم می‌کند که در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مخفی شده‌اند و از بیماران و پزشکان و پرستان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

ارتش اسرائیل گفت که روز جمعه «عملیات دقیق» خود در بیمارستان شفا را ادامه داده است. نیروهای اسرائیل نخستین بار در ماه نوامبر به بیمارستان شفا یورش بردند اما گفته بودند که شبه‌نظامیان فلسطینی از آنجا عقب‌نشینی کرده‌اند. با این حال ارتش اسرائیل از این هفته حملات خود به بیمارستان شفا را از سر گرفت.

ارتش اسرائیل می‌گوید که در عملیات جدید بیمارستان شفا تاکنون حدود ۲۰۰ شبه‌نظامی کشته شده‌اند.

یک روز قبل از این نیز نیروهای اسرائیلی عملیاتی را در نزدیکی بیمارستان العمل در خان یونس آغاز کردند و مدعی شدند که با هدف قرار دادن «پایگاه‌های تروریست‌ها» ده‌ها نفر از آنان را از پای درآورده‌اند.

پیش از این سازمان ملل متحد هشدار داده بود که نظام بهداشت و درمان غزه به دلیل ادامه این حملات در حال فروپاشی است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ س. ن./ ک. ر.
XS
SM
MD
LG