لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

حمله هوایی اسرائیل به بیمارستانی در مرکز غزه همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات آتش‌بس


اردوگاه موقت آوارگان فلسطینی در محوطه بیمارستان الاقصی،‌ بعد از حمله اسرائیل
اردوگاه موقت آوارگان فلسطینی در محوطه بیمارستان الاقصی،‌ بعد از حمله اسرائیل

ارتش اسرائیل اعلام کرد یک مرکز فرماندهی گروه مسلح جهاد اسلامی فلسطین را در مجتمع درمانی الاقصی در مرکز نوار غزه هدف حمله هوایی قرار داد.

ارتش در بیانیه خود که روز یکشنبه ۱۲ فروردین منتشر شد، گفت «مرکز فرماندهی و تروریست‌ها هدف عملیات دقیق قرار گرفتند تا آسیب به غیرنظامیان در اطراف بیمارستان به حداقل برسد.»

این در حالی است که خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده در این حمله روز یکشنبه اسرائیل به اردگاه موقت آوارگان در محوطه بیمارستان الاقصی در دیرالبلح، دو فلسطینی کشته شدند و ۱۵ تن دیگر ازجمله تعدادی از روزنامه‌نگارانی که در نزدیکی محل کار می‌کردند، زخمی شدند.

این خبرگزاری می‌گوید گزارشگرش از این حمله و پس از آن فیلم گرفته که نشان می‌دهد هزاران تن از آوارگان فلسطینی بعد از فرار از خانه‌های خود به محوطه این بیمارستان پناه آورده بودند و تعدادی از آنها ازجمله زنان و کودکان فریاد و شیون می‌کنند.

ارتش اسرائیل می‌گوید ساختمان بیمارستان الاقصی آسیبی ندید و این مجتمع درمانی به روند عادی کار خود ادامه می‌دهد.

اسرائیل تأکید دارد که فرماندهی حماس و جهاد اسلامی از بیمارستان‌های متعدد در نوار غزه برای اهداف مسلحانه استفاده کرده و بسیاری از این مراکز درمانی را به مقری برای فرماندهی و پنهان کردن اعضای ارشد شاخه نظامی خود تبدیل کرده بود.

به گزارش رویترز، فیلم‌ها و تصاویری که ارتش اسرائیل در خصوص سوء استفاده سازمان‌های شبه‌نظامی از مراکز درمانی در راستای اهداف مسلحانه منتشر کرده، این گفته اسرائیل را تصدیق می‌کند.

حماس و برخی از مسئولان مراکز درمانی در غزه این مطالب را رد می‌کنند.

ارتش اسرائیل در سه هفته اخیر عملیات وسیعی را در بیمارستان شفا برای «ضربه زدن» به نیروهای حماس که به گفته اسرائیل دوباره به این مجتمع بازگشته بودند، اجرا کرد.

هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل جمعه گذشته در بازدید از بیمارستان شفا عملیات انجام شده را «موفقیت‌آمیز» نامید.

جهاد اسلامی فلسطین در مورد عملیات ارتش اسرائیل علیه کادر فرماندهی این سازمان آن در بیمارستان الاقصی فعلا سکوت کرده است.

رهبری جهاد اسلامی فلسطین، زیاد نخاله، در روزهای اخیر خود برای دیدار و گفت‌وگو با سران جمهوری اسلامی ایران از محل زندگی‌اش در کشورهای عربی، به تهران رفته بود.

زیاد نخاله و هیئت همراه او در کنار دیدار با مقامات تهران، نشست‌هایی نیز با سران حماس در خصوص ادامه هماهنگی با این گروه در خصوص تحولات غزه، در جریان سفر مشترک خود به تهران برگزار کردند.

از جزییات این هماهنگی‌ها در ایران گزارشی منتشر نشد اما زیاد نخاله شنبه از «نقش زیاد» ایران در حمایت از گروه‌های مسلح فلسطینی از بعد از حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال گذشته، تقدیر کرد.

جنگ میان ارتش اسرائیل با حماس، که یک گروه شناخته شده با ماهیت تروریستی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا است، یکشنبه یکصد و هفتاد و هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت.

وزارت بهداشت در غزه که زیرنظر حماس است، یکشنبه اعلام کرد شمار تلفات در این باریکه از آغاز جنگ به ۳۲ هزار و ۷۸۲ تن رسیده که ۷۷ کشته در آخرین شبانه‌روز بوده است.. این داده‌ها شمار شبه‌نظامیان کشته شده را تفکیک نمی‌کند.

جدال سیاسی در لندن بر سر جنگ غزه

در این میان، گزارش‌ها در بریتانیا حاکی است ریشی سوناک، نخست‌وزیر، زیر فشار مخالفان جنگ قرار گرفته تا سندی را که یک تیم حقوقی اعزامی از بریتانیا به اسرائیل در خصوص جنگ به دفتر نخست‌‎وزیری لندن داده، منتشر کند.

دولت در سایه تحت رهبری حزب کارگر بریتانیا دفتر آقای سوناک و دیوید کامرون، وزیر خارجه، را برای انتشار توصیه‌های حقوقی در قبال جنگ جاری خاورمیانه زیر فشار گذاشته است.

نشریه بریتانیایی آبزرور نوشته بود تیم بریتانیایی ارزیابی کرده‌ که اسرائیل قوانین بشردوستانه در جریان جنگ را نقض کرده اما دولت بریتانیا حاضر به تأیید علنی این امر نیست.

مخالفان جنگ در بریتانیا نگران هستند که برخی تسلیحات صادراتی این کشور به اسرائیل یا برای ارتکاب یا ساده کردن نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده شود.

نمایندگان اسرائیل برای مذاکرات به قاهره رفتند

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هیئتی از اعضای ارشد موساد و سازمان امنیت داخلی اسرائیل روز یکشنبه برای ادامه مذاکرات غیرمستقیم با حماس راهی قاهره شد.

مقامات امنیتی و اطلاعاتی مصر در کنار بلندپایگانی از قطر و آمریکا در مذاکرات قاهره برای دستیابی اسرائیل و حماس به معامله‌ای که به رهایی دست‌کم شمار دیگری از ۱۳۴ گروگان اسرائیلی در دست حماس منجر شود، حضور دارند.

این در حالی است که یک عضو ارشد حماس به خبرگزاری فرانسه گفت رهبری این گروه هنوز تصمیم نگرفته است نمایندگان خود را برای دور جدید مذاکرات اعزام کند.

حماس در دور پیشین مذاکرات که چند هفته در دوحه در قطر در جریان بود و ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای و رئیس موساد نیز چند بار در آن شرکت کرده بودند، بر مطالبات اولیه خود برای پایان دادن به جنگ اصرار کرد.

حماس خواهان آتش‌بس کلی و خروج همه نظامیان اسرائیل از این باریکه است.

خانواده‌های گروگان‌ها و بخشی از افکار عمومی اسرائیل از شنبه شب تجمع‌ها و اقدامات اعتراضی را با هدف وادار کردن دولت بنیامین نتانیاهو به پذیرش مطالبات طرف مقابل که موجب انجام معامله رهایی گروگان‌ها شود، شدت بخشیده‌اند.

گردهمایی‌ها و راه‌پیمایی‌های اعتراضی شنبه شب در تل‌آویو، حیفا، اورشلیم و چند شهر دیگر اسرائیل در جریان بود.

معترضین تأکید دارند که این هفته نیز اقدامات خود را در برابر مراکز دولتی و مجلس اسرائیل در اورشلیم دنبال خواهند کرد.

اسحاق واسرلاوف، یک وزیر اسرائیلی، تجمع‌های اعتراضی این گروه از اسرائیلی‌ها را «پاداش به یحیی سنوار» (رهبر پنهان شده حماس در غزه) نامید.

گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل حاکی است شماری از وزیران حزب لیکود در آخرین نشست کابینه نظر به سخنان یک بانوی گروگان آزاد شده که از تجاوز جنسی اعضای حماس به خود در حدود هفت هفته اسارت در مصاحبه با نیویورک تایمز خبر داد، خواهان نرمش هیئت اسرائیلی در برابر مطالبات حماس شدند تا زنان گروگان زودتر رها شوند.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب «صیونیسم مذهبی» که متحد دولت آقای نتانیاهو است، یکشنبه گفت هرگونه نرمش در برابر یحیی سنوار که «یک نازی حقیر است»، رویکردی غیرمسئولانه در قبال کشور اسرائیل خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه با خانواده دختران سرباز اسرائیلی ربوده شده دیدار و گفت‌وگو کرد. پنج تن از زنان باقی مانده در گروگان حماس سربازان دختری بودند که اعضای حماس آن‌ها را در حمله روز ۱۵ مهر به یک مقر نظامی غافلگیر کرده و ربودند.

در همین حال، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل خبر داد که در جریان یک معاینه معمولی پزشکی از بنیامین نتانیاهو وجود فتق در او تشخیص داده شده و او یکشنبه شب در بیمارستانی در اسرائیل از طریق «بیهوشی کامل» مورد عمل جراحی قرار خواهد گرفت و در ساعات بستری بودن او در بیمارستان، یاریو لوین، وزیر دادگستری، نخست‌وزیر خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، یدیعوت آحرونوت، هاآرتص، شبکه کان؛ ف.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG