لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

پارلمان اسرائیل قانون «اورشلیم واحد»‌ را تصویب کرد


پارلمان اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه قانون موسوم به «اورشلیم واحد»‌ را به تصویب رساند؛ قانونی که استقلال کشور فلسطین به پایتختی شرق بیت‌المقدس، ‌اورشلیم، را دشوارتر از گذشته می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این قانون با ۶۴ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید.

حزب «خانه یهود» به رهبری نفتالی بنت، لایحه‌ای را در این زمینه به پارلمان اسرائیل ارائه کرده بود. این حزب راست‌گرا که هم‌پیمان دولت بنیامین نتانیاهو است، با استقلال کشوری برای فلسطینیان و استرداد زمین‌های اشغالی مخالف است.

بر اساس قانون «اورشلیم واحد»‌، هر تصمیم سیاسی در آینده در ارتباط با این شهر باید با رای موافق ۸۰ نماینده (از ۱۲۰ نماینده مجلس اسرائیل) عملی شود.

نظر به تعدد احزاب و تشکل‌های سیاسی اسرائیل که در هر دوره انتخاباتی به کرسی‌هایی در مجلس این کشور دست می‌یابند، رسیدن به حد نصاب ۸۰ رای موافق برای تصمیم‌های سیاسی درباره واگذاری بخش‌هایی از بیت‌المقدس به حکومت آینده فلسطین، امری تقریبا محال خواهد بود.

یک روز پیش از تصویب این قانون نیز اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم لیکود به انضمام بخش‌های وسیعی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل و گسترش ساخت‌و‌سازهای اسرائیلی‌ها در این مناطق رای موافق دادند. رای همه وزیران لیکود به این مصوبه، آری بود اما نتانیاهو خود عمدا در این نشست حضور نداشت.

در همین حال، یک «منبع نزدیک» به نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه به روزنامه جروزالم پست گفته بود این رای «به هیچ وجه برای نتانیاهو الزام‌آور نیست».

فلسطینیان و جامعه جهانی تاکید دارند که کرانه باختری رود اردن و شرق اورشلیم،‌ بیت‌المقدس، اراضی اشغالی هستند که اسرائیل باید آنها را مسترد کند تا کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تاسیس شود.

تصویب قانون «اورشلیم واحد»‌ و رای موافق کمیته مرکزی حزب لیکود به انضمام شهرک‌های یهودی نشین در اراضی اشغالی به خاک اسرائیل، در کنار طرح‌های جدید ساخت‌وساز برای اسرائیلی‌ها در این سرزمین‌ها، سلسله تصمیماتی بوده‌اند که اسرائیل پس از بیانیه ماه گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته است.

دونالد ترامپ روز ۱۵ آذر، اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت؛ اقدامی که اعتراض‌های خیابانی فلسطینیان خشمگین را به‌دنبال داشت. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز ۳۰ آذر با رای ۱۲۸ کشور عضو این سازمان، بیانیه آمریکا را عملا رد کرد.

همزمان به‌ دستور ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، حسام ظلمت، رئیس دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین، از واشینگتن فرا خوانده شد تا تصمیم تشکیلات خودگردان به قطع تماس با آمریکا، یک گام دیگر به عملی شدن آن نزدیک شده باشد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ضمن محکوم کردن اقدامات روزهای اخیر اسرائیل تاکید کرد که «قدس، پایتخت جاودان فلسطین است و هیچ کسی نمی‌تواند مانع استقلال فلسطین به پایتختی قدس شود».

به گفته آقای عباس، «آمریکا دیگر نمی‌تواند میانجی روند صلح باشد» و فلسطینیان دیگر «هیچ طرح آمریکایی را نخواهند پذیرفت».

رسانه‌های اسرائیل/ب.ک/ ک.ر
XS
SM
MD
LG