لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

انتشار عکس دستکاری‌شده توسط همسر ولیعهد بریتانیا به اعتبار او در رسانه‌ها لطمه زد


هفتهٔ گذشته چندین رسانه و خبرگزاری عکس دستکاری‌شده از سوی دفتر تشریفات و روابط عمومی ولیعهد بریتانیا را از تارنمای خود حذف کردند
هفتهٔ گذشته چندین رسانه و خبرگزاری عکس دستکاری‌شده از سوی دفتر تشریفات و روابط عمومی ولیعهد بریتانیا را از تارنمای خود حذف کردند

از واکنش چندین رسانه و خبرگزاری بین‌المللی و مهم چنین برمی‌آید که انتشار یک عکس دستکاری‌شده توسط شاهدخت کاترین (کیت میدلتون)، همسر ولیعهد بریتانیا، در روز ۲۰ اسفند به شدت به اعتبار او و کاخ سلطنتی کنزینگتون، محل اقامت رسمی و دفتر تشریفات ولیعهد و همسرش لطمه زده است.

این عکس شاهدخت کاترین در کنار سه فرزندش پس از چند ماه غیبت او از مجامع علنی و مدتی بستری شدن در بیمارستان همزمان با روز مادر در بريتانيا منتشر شد و به نظر می‌رسد که هدف این شگرد تبلیغاتی کاخ کنزینگتون خاتمه دادن به گمانه زنی‌ها و حتی فرضیه‌های توطئه‌ای بود که در مورد غیبت همسر ولیعهد بریتانیا بر سر زبان‌ها افتاده بود.

شاهدخت کاترین همزمان با انتشار عکس از توجه مردم و حمایت آنها در دوران بازیابی سلامتش پس از عمل جراحی تشکر کرد.

ولی به فاصلهٔ کوتاهی کاربران شبکه‌های اجتماعی چندین مورد از دستکاری در این عکس را تشخیص دادند و ظرف چند روز این عکس به جای آنکه کنجکاوی‌ها را آرام کند به یک رسوایی بدل شد و به گمانه زنی و فرضیه‌های توطئه دامن زد.

کار به جایی رسید که چند مؤسسهٔ خبری بریتانیایی و در پی آن خبرگزاری‌های بین‌المللی تصمیم گرفتند این عکس آن را از پوشش خود حذف کنند.

مدیر بخش بین‌المللی خبرگزاری فرانسه اخیراً در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «ما سال‌ها کاخ کنزینگتون را یک منبع موثق تلفی کرده‌ایم. ولی وقتی که اعتماد ضربه بخورد و عکس دستکاری‌شده به ما بدهند دیگر آن را یک منبع قابل اعتماد نمی‌دانیم.»

هفتهٔ گذشته چندین رسانه و خبرگزاری از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه و شرکت رسانه‌ای تصویری «گتی ایمجز» به دلیل انتشار عکس دستکاری‌شده از سوی دفتر تشریفات و روابط عمومی ولیعهد بریتانیا و همسرش این عکس و پیام ضمیمه آن را از پوشش خود حذف کردند.

شاهدخت کاترین (کیت میدلتون) چند روز بعد بابت انتشار این عکس و «ایجاد سردرگمی» عذرخواهی کرد. اما سخنان او نتوانست از تشدید بی‌اعتمادی به کاخ کنزینگتون که از مدتی قبل آغاز شده بود جلوگیری کند.

مدیر بخش بین‌المللی خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از مصاحبه با بی‌بی‌سی افزود: «حذف خبر برای یک خبرگزاری تصمیم مهم و دشواری است و شاید یک یا دو بار در سال اتفاق بیفتد. آخرین مواردی که به خاطر دارم مربوط به اخبار خبرگزاری‌های دولتی کره شمالی و ایران بود.»

مناسبات خاندان سلطنتی بریتانیا با رسانه‌ها بارها به دلیل رفتار و یا رسوایی‌های اعضای آن دچار تلاطم شده است.

مشکل اصلی دستکم در دوران اخیر این است که اعضای خانواده سلطنتی از یک سو موقعیت ویژه و حالت سلبریتی دارند و از سوی دیگر تلاش می‌کنند خود را به عموم مردم نزدیک نشان دهند.

به گفتهٔ یک مورخ و کارشناس رسانه‌ها شبکه‌های اجتماعی به خانوادهٔ سلطنتی برای ارائهٔ وجهه مورد نظرشان به افکار عمومی قدرت بیشتری داده ولی درعین حال اگر مرتکب اشتباه شوند، هزینهٔ آن بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

این رسوایی نشان داد که مدیریت و کنترل وجهه آنها در اذهان عمومی به خصوص در دوران شبکه‌های اجتماعی چقدر دشوار است.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا/ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG