لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

حمله به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان چهار زخمی برجا گذاشت


عکس آرشیوی و مربوط به مرز اسرائیل و لبنان است.
عکس آرشیوی و مربوط به مرز اسرائیل و لبنان است.

سه نیروی حافظ صلح سازمان ملل و مترجم ‌شان در جریان شلیک به خودروی آنها در مناطق مرزی لبنان با اسرائیل زخمی شدند.

اداره عملیات حافظ صلح سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ناظر صلح این نهاد بین‌المللی در لبنان روز شنبه ۱۱ فروردین در حین مأموریت گشت‌زنی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

سه نفر از مصدومان، نیروهای حافظ صلح بین‌المللی موسوم به «یونیفیل» و یک نفر مترجم لبنانی آنها بوده است.

اداره عملیات در ادامه بیانیه خود هدف قرار دادن نیروهای حافظ صلح را «غیرقابل قبول» خوانده و اعلام کرده که تحقیقات درباره منشاء این حمله در جریان است.

دو مقام امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در تیراندازی‌های نیروهای اسرائیلی زخمی شده‌اند، اما ارتش اسرائیل منکر هرگونه شلیک یا حمله به این منطقه در امروز شده است.

حزب‌الله لبنان از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهر پارسال، بارها خاک اسرائیل را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داده و اسرائیل نیز بارها به تأسیسات و نیروهای حزب‌الله لبنان را، خصوصاً در مناطق مرزی، حمله کرده است.

در جریان این حملات ۲۷۰ عضو حزب‌الله به همراه ۵۰ شهروند لبنانی، از جمله کودکان و خبرنگاران کشته شده‌اند.

دقیقاً مشخص نیست در تیراندازی روز شنبه به خودروی نیروهای حافظ صلح آیا نیروهای اسرائیلی دست داشتند یا نه، اما پیشتر گروهی از ساکنان مسلح محلی در جنوب لبنان به یک کاروان یونیفیل در سال ۲۰۲۲ شلیک کردند که جریان آن، یک حافظ صلح ایرلندی کشته شد.

دادگاه نظامی لبنان سال گذشته پنج مرد را در این پرونده به قتل متهم و یک مقام قضایی لبنان اعلام کرد که هر پنج متهم با حزب‌الله مرتبط هستند.

شهریور پارسال نیز حزب‌الله لبنان نیروهای یونیفیل را بعد از تصویب قطعنامه سازمان ملل برای ادامه حضور آنها در خاک لبنان و گشت‌زنی‌های اعلام‌نشده، تهدید کرده بود.

یونیفیل از سال ۱۹۷۸ برای نظارت بر خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان تشکیل شد و پس از جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله مأموریت آن به این صورت گسترش یافت که نیروهای حافظ صلح اجازه پیدا کردند در امتداد مرز لبنان و اسرائیل مستقر شوند تا به ارتش لبنان کمک کنند تا اقتدار خود در جنوب لبنان را تثبیت کند.

نیروها و طرفداران گروه حزب‌الله، تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، حضور گسترده‌ای در مناطق مرزی با اسرائیل دارند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و سازمان ملل؛ د.خ./ب.ب.
XS
SM
MD
LG