لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

«مشکل روسيه با بوشهر سياسی است، نه مالی»


ساخت و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر، به علت مناقشه هسته ای کنونی، به یک مساله سیاسی تبدیل شده است
ساخت و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر، به علت مناقشه هسته ای کنونی، به یک مساله سیاسی تبدیل شده است

با اعلام تاخير در تکميل نيروگاه اتمی بوشهر توسط روسيه، حسن روحانی سرپرست سابق هيئت مذاکره کننده هسته ای روز پنج شنبه ۲۶ ژوئيه گفت مشکل روسيه در ارتباط با ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر، يک مشکل سياسی است نه اقتصادی.


آقای روحانی گفت: «روسيه ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۵ نيروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند، بعد از آن در ديداری که با آقای پوتين داشتم او به من قول داد که اين نيروگاه را تا سال ۲۰۰۶ تحويل دهد؛روس‌ها بعدها اعلام کردند که اين کار را تا سال ۲۰۰۷انجام می‌دهند و اخيرا شنيده‌ايم که سال ۲۰۰۸ اين کار را انجام می‌دهند.»


آقای روحانی دليل تاخير در ساخت نيروگاه بوشهر را بيشتر مشکلات سياسی دانست تا مشکلات فنی و مالی و گفت: «:شايد اگر پرونده هسته‌ای ايران از آژانس بيرون نمی‌آمد آنها (روس ها) به عهد خود وفا می‌کردند اما امروز شرايط سياسی کمی تفاوت کرده است.


شايد اگر پرونده هسته‌ای ايران از آژانس بيرون نمی‌آمد آنها (روس ها) به عهد خود وفا می‌کردند اما امروز شرايط سياسی کمی تفاوت کرده است
حسن روحانی

تاخير در تکميل نيروگاه بوشهر


سرگيی کيسلياک، معاون وزير امور خارجه روسيه روز پنج شنبه ۲۶ ژوئيه گفت کار تکميل نيروگاه بوشهر به سال آينده ميلادی موکول شده است.


آقای کيسلياک که از باکو ديدار می کرد گفت دلايل اقتصادی باعث تاخير در کار نيروگاه بوشهر شده است، اما افزود روسيه خود را به تکميل نيروگاه بوشهر و رساندن آن به مرحله بهره برداری و ظريفيت کامل موظف می داند.


او افزود روسيه به تعهدات خود برای راه اندازی اين نيروگاه به طور کامل پايبند است اما جمهوری اسلامی به تعهدات مالی خود عمل نکرده است.


اين در حالی است که جمهوری اسلامی می گويد اقساط خود را به موقع پرداخت کرده و روسيه، زير فشارهای سياسی، تکميل نيروگاه هسته يی بوشهر را به تعويق می اندازد.


روز چهارشنبه ۲۵ ژوئيه نيز پيمانکار روسی که در کار ساخت نيروگاه بوشهر است، اعلام کرد که قادر به تکميل ساخت نيروگاه اتمی بوشهر تا سپتامبرآينده نخواهد بود و واقع بينانه ترين تاريخ برای راه اندازی کارآن نيروگاه، پائيز سال ۲۰۰۸ ميلادی (بيش از يکسال ديگر) است.


مسئولان شرکت شرکت اتم استروی اکسپرت روسيه Atomstroiexport بارها اعلام کرده اند که تاخير تهران در پرداخت بدهی، ممکن است به پروژه ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر «به گونه برگشت ناپذيری» آسيب برساند.


ايران ادعای روسيه مبنی بر پرداخت نکردن هزينه ساخت نيروگاه اتمی بوشهر توسط تهران را رد کرده است

ايران ادعای روسيه مبنی بر پرداخت نکردن هزينه ساخت نيروگاه اتمی بوشهر توسط تهران را رد کرده است و می گويد از ۱۰ اکتبر ۲۰۰۶ تا ۱۴ مارس ۲۰۰۷ بيش از ۷۵ ميليون دلار و پنج ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان به شرکت روسی پيمانکار نيروگاه اتمی بوشهر پرداخت کرده است.


ارزش قرارداد نيروگاه اتمی بوشهر به يک ميليارد دلار بالغ می شود.


تاثير فشارها بر ايران و زمان تکمیل نيروگاه بوشهر

از زمانی که ايران به علت پافشاری بر برنامه هسته ای خود، زير فشار آمريکا و غرب برای تعليق فعاليت های هسته ای خود قرار گرفته است، راه اندازی نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.

با وجود آنکه تحريم های شورای امنيت که در بيست و سوم ماه دسامبر سال گذشته ميلادی تصويب شد، شامل نيروگاه اتمی بوشهر نمی شود، اما به گفته کارشناسان تشديد تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير منفی داشته است.


XS
SM
MD
LG