لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

اظهار نگرانی مولوی عبدالحمید درباره احتمال دستور «تسریع اعدام زندانیان اهل سنت»


مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان،
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان،

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نامه‌ای به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به انتشار گزارش هایی در خصوص «دستور محرمانه»رییس قوه قضاییه ایران برای تسریع« اعدام محکومین اهل ‌سنت در پرونده‌های مواد مخدر» ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش دوم اسفند پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه اهل سنت زاهدان وی در این نامه به «دغدغه و نگرانی اهل سنت» در این مورد اشاره کرده است.

امام جمعه اهل سنت زهدان «اعدام‌های اخیر چند شهروند اهل سنت در شهرهای مختلف کشور در خصوص پرونده مواد مخدر را از دلایل «تقویت احتمال صحت» دستور محرمانه رئیس قوه قضائیه» دانسته است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی نوشته است:«قطع نظر از صحت و سقم این نامه، شایعه مذکور در میان اهل سنت دغدغه و نگرانی ایجاد کرده است. لذا رسیدگی به این قضیه نیاز به تدبیر حکیمانه و پدرانه حضرتعالی دارد.»

اشاره مولوی عبدالحمید به گزارش ها منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص تصریح در اعدام ده ها زندانی اهل تسنن متهم به مواد مخدر است که با تصویب قانون تازه در مجلس ایران احتمالا مجازات آنها تقلیل می یافت.

اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یک شنبه ۲۴ بهمن با الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر موافقت کردند. بر اساس این ماده به جای مجازات اعدام برای پرونده‌های قاچاق مواد مخدر مجازات‌های دیگری جایگزین می شود.

در سوم آذرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی با یک فوریت این طرح موافقت کرده بود.

پیشتر مقام‌های ایران از تعداد بالای اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در این کشور که واکنش‌های بین المللی را در پی داشته، انتقاد کرده بودند و در همین زمینه یک نماینده مجلس گفته بود:« قانون مبارزه با مواد مخدر مصوبه مجمع تشخیص مصلت نظام است از این رو مجلس نمی‌توانست به اصلاح آن ورود کند اما مقام رهبری مجوز اصلاح آن از سوی مجلس را دادند که بر همین اساس اصلاح این قانون توسط نمایندگان در دستور کار قرار گرفت.»

در همین زمینه، در آبانماه سال جاری کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، در قطعنامه ای نسبت به نقض شدید حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی جدی کرد.

در این بیانیه نسبت به نرخ بالای اعدام در ایران انتقاد شده بود. اعمال مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر، یکی از دلایل بالا بودن نرخ اعدام در ایران عنوان‌شده است.

ایران پس از چین کشوری است که دارای بالاترین نرخ اعدام در جهان است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، تأکید کرده بود که نرخ بالای اعدام در ایران به دلیل «مبارزه بی‌امان با قاچاق مواد مخدر» است.

XS
SM
MD
LG