لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

علی لاریجانی: فساد در جمهوری اسلامی سیستماتیک نیست


علی لاریجانی٬ رئیس مجلس
علی لاریجانی٬ رئیس مجلس

علی لاریجانی٬ رئیس مجلس با تائید وجود «فساد» در سیستم اداری گفته «فساد» در جمهوری اسلامی «سیستماتیک» و «سازمان‌یافته» نیست.

آقای لاریجانی این مطلب را در گفت‌و‌گویی که روز یک‌شنبه (۲۹ اسفند) از وی در وب‌سایت روزنامه «جام‌جم» منتشر شده٬ بیان کرده است.

وی گفته که «ادعای» برخی اصول‌گریان {احمد توکلی} در مورد وجود «فساد سیستماتیک» باید «بیشتر» بررسی شود و «ادعا در این زمینه کافی نیست.»

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس در سال ۱۳۹۲ هشدار داده بود که نهادهای حکومت ایران به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده‌اند و «نهادهای مسئول مبارزه با فساد، خود به درجاتی از فساد مبتلا شده‌اند.»

علی لاریجانی هم پس از سال‌ها و در واکنش به این اظهار‌نظر گفته که «فساد سیستماتیک یعنی تمام عناصر قدرت و ساختار اجتماعی کشور دچار پدیده سازمان‌یافته فساد شده‌اند و ما این پدیده را در کشور نمی‌بینیم.»

رئیس مجلس در عین حال گفته که «ممکن است فسادهای مختلفی در سیستم اداری داشته باشیم، اما این سازمان‌یافته نیست.»

وی یکی از روش‌های مقابله با «فساد» در ایران را «شفافیت»٬ رفع «پیچیدگی‌های اداری» و تحقق «دولت الکترونیک» اعلام کرده است.

براساس اعلام سازمان شفافیت بین‌الملل٬ ایران در سال‌ ۲۰۱۶ میلادی با ۲۹ امتیاز در رتبه ۱۳۱ قرار کشور‌های فاسد قرار گرفته است.

امتیازی که ایران در سال گذشته میلادی کسب کرده، دو امتیاز بهتر از سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ میلادی‌ است؛ با این همه کشور همچنان وضعیت بدتری در مقایسه با کشورهای هم‌جوارخود دارد.

«فساد»٬ «تبعیض»٬ «بی‌عدالتی» در کنار بیکاری و بسیاری دیگر از مشکلات مردم ایران به گفته بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی به نقاط ضعف این نظام تبدیل شده است.

در ایران سال‌هاست که بسیاری از مقام‌های پیشین و کنونی ایران از «فساد» و «ناکار‌آمدی» سخن می‌گویند و نسبت به تاثیر «مخرب» این مسائل بر آینده نظام حاکم اسلامی در ایران هشدار می‌دهند٬ اما همواره بر حجم و دامنه انواع فساد در این نظام افزوده می‌شود.

مسعود پزشکیان٬ نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ماه امسال گفته که مشکلات و گرفتاری‌ها در ایران ماحصل عملکرد مقام‌ها٬ مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی است نه آمریکا.

مسعود پزشکیان افزوده بود که «فقر و بیکاری، رانت، رشوه و فساد در کشور با عملکرد ضعیف ما مسئولان به وجود آمده و اگر اجازه می‌دادیم تمام افراد حرف‌های‌شان را بزنند، این وضعیت مملکت نبود.»

XS
SM
MD
LG