لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

پسر احمد منتظری: پدرم با درخواست وزارت اطلاعات برای تحویل فایل‌های صوتی مخالفت کرد


احمد منتظری
احمد منتظری

پسر احمد منتظری خبر داد که وزارت اطلاعات از پدرش خواسته تا فایل‌های صوتی منتشر نشده از آیت‌الله منتظری را تحویل این وزارتخانه بدهد و آنها را منتشر نکند، اما او با این درخواست مخالفت کرده است.

حامد منتظری روز دوشنبه ۱۶ اسفند در مصاحبه با وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، گفت که وزارت اطلاعات اصرار داشته تا پدرش فایل‌های صوتی منتشر نشده از آیت الله منتظری را به این وزارتخانه تحویل دهد و آنها را منتشر نکند.

براساس این گزارش،احمد منتظری به ماموران وزارت اطلاعات اعلام کرده که پیش از این نیز به آیت الله شبیری زنجانی،ازمراجع تقلید، گفته که فایل‌های صوتی باقیمانده «را تا زمانی که لازم نباشد منتشر نمی‌کنیم و فایل‌ها پیش خانواده محفوظ است و تحویل کسی نمی‌دهیم».

دراین گزارش به زمان دیدار ماموران وزارت اطلاعات و احمد منتظری اشاره‌ای نشده اما براساس گزارشهای دیگر زمان این دیدار می تواند مربوط به روزهای گذشته و تعلیق حکم آقای منتظری باشد.

احمد منتظری روز چهارشنبه چهارم اسفند بدون «احضار رسمی» و درپی فراخوانده شدن به دادگاه ویژه روحانیت قم بازداشت و یک روز بعد با عنوان «مرخصی هشت روزه» آزاد شد.

وی صبح روز شنبه ۱۴ اسفند با پایان یافتن مدت مرخصی، بر حسب قرار قبلی به دادسرای ویژه روحانیت قم مراجعه کرده بود که به وی گفته شد، حکم زندانش به حالت تعلیق درآمده است.

پس از آن دادسرای ویژه روحانیت قم اعلام کرد که احمد منتظری پس از ابلاغ حکم شش سال زندان «با مراجعه و توسل به یکی از مراجع عظام تقلید و دادن تعهد» به وی «خواستار وساطت» نزد رهبر جمهوری اسلامی شده وآیت‌الله خامنه‌ای نیز «با شرط تعهد» وی نزد این مرجع تقلید« مبنی بر عدم اقدام علیه امنیت ملی» موافقت کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز روز یک شنبه گفته بود که «یکی از مراجع قم وساطتی کرده» و احمد منتظری«هم تعهدی داده است».

دفتر آیت الله منتظری بیانیه دادگاه ویژه روحانیت را تکذیب کرده بود.

درهمین حال حامد منتظری نیز گفت که پدرش« هیچ تعهدی نداده» و «گفته ما هیچ وقت کاری علیه نظام انجام نداده ایم و انتشار فایل قبلی هم علیه نظام نبوده است».

وی تاکید کرد که احمد منتظری از آیت الله شبیری زنجانی درخواستی نداشته و این مرجع تقلید«خود اقدام به پی گیری کرده است».

زهرا ربانی املشی،همسر آقای منتظری،نیز پیش از این خبر داده بود که رهبر جمهوری اسلامی، در پاسخ به درخواست موسوی شبیری زنجانی، یکی از مراجع تقلید، اعلام کرده بود که «مخالف» اجرای حکم احمد منتظری است، اما ابراهیم رئیسی به عنوان دادستان دادگاه ویژه روحانیت بر اجرای حکم اصرار داشته است.

ابراهیم رئیسی که در جریان اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ عضو هیات تصمیم گیرنده درباره اعدام آنان، مشهور به «هیئت مرگ» بود، اکنون دادستان دادگاه ویژه روحانیت است.

احمد منتظری در پی انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ در آذرماه گذشته، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق انتشار فایل صوتی محرمانه» و «تبلیغ علیه نظام» جمعا به ۲۱ سال زندان محکوم شده بود.

بر اساس حکم دادگاه ویژه روحانیت، به دلیل «ارزش و حرمت خون برادر شهيد» احمد منتظری، یعنی محمد منتظری، و با توجه به «سن و سال و وضعيت خاص وى و فقد سابقه محكوميت كيفرى، با احصای ميانگين حداقل و حداكثر مجازات‌ها در مقام اجراء» فقط ٦ سال از این حکم اجرا می‌شود.

XS
SM
MD
LG