لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

انتقاد رییس کمیته مالی کنگره آمریکا از توافق بوئینگ و شرکت آسمان برای فروش هواپیما به ایران 


عکس منتشر شده از توافق شرکت آسمان و شرکت هواپیما سازی بوئینگ.
عکس منتشر شده از توافق شرکت آسمان و شرکت هواپیما سازی بوئینگ.

جب هنسارلینگ، رییس جمهوریخواه کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه از تفاهم بین هواپیمایی آسمان و شرکت هواپیما سازی بوئینگ برای فروش ۳۰ هواپیمای مسافربری به ایران انتقاد کرده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، شرکت هواپیمایی آسمان طی تفاهمی با شرکت هواپیمایی بوئینگ طی دو مرحله ۶۰ فروند هواپیمای مسافربری « بوئینگ ۷۳۷ مکس» خریداری کند. طبق این گزارش ها، در مرحله نخست ۳۰ هواپیمای مسافری به ایران فروخته می شود و در صورت توافق دو طرف ۳۰ هواپیمای دیگر به این شرکت ایرانی فروخته خواهد شد.

در همین حال، جب هنسارلینگ روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: خبر توافق بوئینگ با جمهوری اسلامی ایران همزمان با گزارش رسانه ازحمله شیمیایی به غیرنظامیان در سوریه منتشر شد، حمله‌ای که ده‌های نفر از جمله ۱۱ کودک در آن کشته شدند. این در حالی است که ارائه خدمات هوایی به رژیم بشار اسد توسط ایران به خوبی مستند شده است.

رییس کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرده است: مذاکرات فروش هواپیما به ایران توسط دولت باراک اوباما اسفناک است، اما باید اطمینان حاصل کنیم که آیت الله‌ها از این هواپیما برای ارتکاب جنایت در منطقه استفاده نمی کنند.

جب هنسارلینگ تصریح کرده است: نهاد‌ها و موسسات مالی آمریکایی و بین الملل باید به این نکته توجه داشته باشند که دیگر نمی توانند وانمود کنند که از خطر تامین مالی این معامله‌ها بی‌اطلاع بوده اند.

باراک اوباما، رییس جمهوری سابق آمریکا، به دنبال توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، در دیماه ۱۳۹۴ طی فرمانی مجوز فروش هواپیما مسافربری به ایران را صادر کرد.

سپس وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز پنجم فروردین ماه ۱۳۹۵با صدور «مجوز کلی» برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران به شرکت‌های آمریکایی اجازه داد، پس از بیش از سه دهه به ایران هواپیما بفروشند.

در همین زمینه، امیررضا مصطفوی،سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان به خبرگزاری مهر گفته است: « تفاهم نامه خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس از شرکت هواپیماسازی بوئینگ امروز توسط مدیران بوئینگ با مدیران شرکت هواپیمایی آسمان در تهران به امضا رسید.»

وی اضافه کره است:«گفت: از سال ۲۰۱۹ روند واگذاری این هواپیماها آغاز می‌شود که دراین سال بین ۵ تا ۱۰ فروند آن تحویل هواپیمایی آسمان خواهد شد.»

این قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ به ایران می بایست در اوفک،‌سازمان دارایی‌های خزانه داری کل آمریکا، به تایید برسد.

امیررضا مصطفوی درباره نحوه واگذاری هواپیماهای خریداری شده از سوی بوئینگ به آسمان گفت: «بر اساس آنچه در این تفاهم نامه آمده شرکت بوئینگ واگذاری همه ۶۰ فروند را مشروط به موفقیت عملیات پروازی ۳۰ فروند نخست کرده است به این صورت که در مرحله اول ۳۰ فروند به آسمان واگذار شده و پس از تایید زیرساخت‌های فرودگاهی و همچنین میزان نیاز این ایرلاین به ۳۰ فروند دوم از سوی کارشناسان بوئینگ، ۳۰ فروند دوم نیز به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل خواهد شد.»

رابطه ایران ایر با بوئینگ به حدود ۵۰ سال قبل باز می گردد و در دهه۱۳۴۰ ایران اولین بوئینگ‌های ۷۰۷ را خریداری کرد. پس از انقلاب رابطه بین بوئینگ و ایران ایر قطع شد.

XS
SM
MD
LG