لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

اعزام هیات ایرانی به عربستان برای مذاکره درباره حج


حجاج ایرانی در فرودگاه (عکس از آرشیو)
حجاج ایرانی در فرودگاه (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که یک هیات ایرانی روز چهارشنبه برای مذاکره با مقام‌های عربستان سعودی برای از سرگیری اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج به این کشور سفر کرده است.

به گزارش ایسنا، این هیات به دعوت رسمی وزارت حج عربستان و در تاریخ از پیش تعیین‌شده به عربستان سفر کرده است.

طبق این گزارش ترکیب هیات اعزامی ایران تا این لحظه اعلام نشده است.

با این حال، حمید محمدی،سرپرست سازمان حج و زیارت - گفته است در صورت انجام توافق اولیه با مسؤولان حج عربستان برای اعزام زائران ایرانی به حج ۹۶، تیم دیگری متشکل از مسؤولان هواپیمایی، رییس مرکز پزشکی حج هلال احمر،‌ مسؤول حوزه آی.تی سازمان حج و زیارت، مسؤولان اجرایی حوزه مسکن و تغذیه برای مذاکرات اجرایی به عربستان اعزام می‌شوند.

در همین زمینه،رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، درباره رایزنی با دولت عربستان برای اعزام حجاج به این کشور تصریح کرد:«دولت همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا این موضوع حل شود و سیاست ما هم اعزام حجاج است.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی اضافه کرده است:«البته ما شروط خود را به عربستان اعلام کرده‌ایم که اگر عربستان شروط ما از قبیل تامین کرامت، امنیت، شان، پرداخت دیه و برگزاری دعای کمیل را قبول کند، ما حجاج خود را اعزام می‌کنیم.»

پیشتر محمد صالح بن طاهر بِنتِن وزیر حج و عمره عربستان ۹ دی‌ماه در خصوص دعوت از ایران برای مذاکره درباره حج گفته بود: از ۸۰ کشور اسلامی به منظور تنظیم مناسک حج دعوت شده که ایران هم یکی از آنهاست.

وی ضافه کرده بود:«عربستان از تمام حجاج جهان اسلام بدون توجه به جنسیت و گرایش مذهبی آنها استقبال می‌کند و به آنها خدمات می‌دهد. وزارت حج و عمره تلاش می‌کند تا حجاج، مناسک حج خود را به آسانی و آرامش انجام دهند و برای اسکان و حمل و نقل آنها خدماتی را ارائه خواهد داد».

به دنبال حادثه منا در مهرماه ۹۴ که به مرگ ۴۶۵ زائر ایرانی منجر شد، ایران و عربستان نتوانستند بر سر تدابیر امنیتی و دیگر مشکلات بین دو کشور به توافق برسند و تهران در سال جاری از اعزام زائران ایرانی به مراسم حج منصرف شد.

با آن که پس از حادثه منا و منتفی شدن حج ۹۵ مقامات جمهوری اسلامی شدیدا به عربستان سعودی حمله کردند و آیت‌الله خامنه‌ای از مقام‌های عربستان با عناوینی چون «حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان» و «شجره‌ ملعونه‌ طواغیت» نام برد٬ اما ایران اعلام کرد که با وجود رد پذیرش شروط خود از سوی عربستان سعودی٬ حاضر به تحریم مراسم حج نیست.

XS
SM
MD
LG