لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

دادستان تهران: برخی از مسئولان بدون اطلاع از محکومان امنیتی حمایت می‌کنند


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز سه شنبه از حمایت نمایندگان مجلس و برخی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی از زندانیان سیاسی «تحت عنوان، دل‌سوزی، حمایت از حقوق شهروندی و تذکر به قوه قضائیه» انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، عباس جعفری دولت آبادی در نشست «شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع اجرای احکام» گفته است: «آنچه که این روز‌ها در رسانه‌ها و مطبوعات منعکس شد، حمایت برخی از نمایندگان و مسؤولین از برخی محکومان امنیتی است که تحت عنوان، دل‌سوزی، حمایت از حقوق شهروندی و تذکر به قوه قضائیه مطرح می‌شود.»

دادستان تهران با اشاره اعتصاب غذای آرش صادقی و واکنش‌ها نسبت به آن تصریح کرده است: «نماینده دادستان تاکنون چند نوبت با وی (آرش صادقی) ملاقات کرده و تأکید شد برای موافقت با مرخصی باید از اعتصاب غذا دست بردارد ولی یک مرتبه مشاهده می‌شود که در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی از نماینده مجلس گرفته تا برخی از اعضای شورای شهر از این محکوم امنیتی حمایت می‌کنند.»

عباس جعفری دولت آبادی با طرح این سؤال که «چگونه می‌شود برخی از مسؤولان بدون اطلاع از محتویات پرونده‌ها از محکومان امنیتی حمایت می‌کنند»، اظهار داشت: برخی از مسؤولان طوری از این افراد حمایت کرده و نامه نگاری می‌کنند که گویا با نامه و پیگیری­های آن‌ها به این فرد مرخصی اعطا خواهد شد.

دادستان تهران در ادامه گفته است: «مسئولان باید ابتدا از وضعیت پرونده محکومان اطلاع داشته باشند و سپس بعد حمایت و یا اظهار نظر کنند.»

وی اضافه کرده است:برخی مسؤولین بدون اطلاع از پرونده‌ها از محکومین حمایت‌می‌کنند که امری نادرست است و مورد سوءاستفاده دشمن قرار می‌گیرد. همین حرفی که از زبان برخی مسئولان در رابطه با برخی محکومان امنیتی شنیده می‌شود توسط برخی سازمان‌های حقوق بشری نیز عنوان می‌ شود.

جعفری دولت‌آبادی این سخنان را ساعاتی پس از پایان اعتصاب غذای آرش صادقی مطرح کرد. آرش صادقی بیش از ۷۰ روز با درخواست آزادی همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی دست به اعتصاب غذا زده بود. چند نماینده مجلس، عضو شورای شهر و معاون رئیس جمهور در امور زنان خواستار رسیدگی به درخواست‌های این زندانی سیاسی شده بودند.

دادستان تهران با انتقاد از حمایت نمایندگان و مسئولان از افرادی که آن‌ها را محکومان امنیتی نامید گفت اگر به احکام صادر شده ایرادی وارد است، نمایندگان می‌توانند با ارسال لایحه علیه آن اقدام کنند.

به گفته وکیل آرش صادقی، او که به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و تشکیل گروه غیرقانونی» در دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال زندان محکوم شده است، قرار است با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی درمانی اعزام شود.

«۷۰ نفر محکوم به جاسوسی در زندان‌ها تهران»

عباس جعفری دولت آبادی در ادامه در این نشست گفته است که «۷۰ نفر محکوم به جاسوسی در زندان‌های تهران تحمل حبس می‌کنند.»

دادستان تهران تصریح کرده است: «این افراد اطلاعات کشور را در حوزه‌های مختلف، اتمی، نظامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی به دشمنان ارائه کرده‌اند.»

در حالی این مقام قوه قضاییه از وجود ۷۰ متهم به جاسوسی در زندان‌ها تهران خبر داده است که قوه قضاییه کمتر در خصوص این دسته از زندانیان در ایران اطلاع رسانی می‌کند.

شهرام امیری که در ایران به از او به عنوان «پژوهشگر» یاد می‌شد، یکی از کسانی بود که مردادماه سال جاری به اتهام جاسوسی اعدام شد.

شهرام امیری، خردادماه سال ۸۸ در جریان مراسم حج در عربستان سعودی ناپدید شد و حدود یک سال بعد در تیرماه سال ۸۹ از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن به تهران بازگشت.

XS
SM
MD
LG