لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

سندرز و ترامپ: آمریکا نباید برای سرنگونی دیکتاتور‌ها تلاش کند


 دونالد ترامپ، یکی از کاندیداهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا
دونالد ترامپ، یکی از کاندیداهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا

دونالد ترامپ و برنی سندرز دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز یکشنبه ۲۰ دسامبر به طور جداگانه با انتقاد از سیاست خارجی آمریکا، گفته‌اند واشینگتن نباید برای سرنگونی دیکتاتورهایی مانند بشار اسد تلاش کند.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ و برنی سندرز هر دو تاکید کرده‌اند، درصورتی که معمر قذافی در لیبی و صدام حسین در عراق بر سر کار می‌بودند، خاورمیانه کمتر با بی‌ثباتی مواجه می‌بود. این دو گفته‌اند، با از بین رفتن این دیکتاتور‌ها گروه‌های افراطی مانند حکومت اسلامی (داعش) توانسته‌اند قدرت بگیرند.

دونالد ترامپ، یکی از کاندیداهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، از سیاست‌های دولت اوباما در خصوص گروه حکومت اسلامی انتقاد می‌کند و می‌گوید، می‌بایست اقدامات بیشتری برای سرکوب این گروه انجام شود.

دونالد ترامپ در عین حال از دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه که خواهان برکناری بشار اسد هستند، انتقاد می‌کند و هشدار می‌دهد که رویکرد «تغییر رژیم» می‌تواند پیامدهای ناخواسته بسیاری به دنبال داشته باشد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه «ان بی‌سی» گفته است: «هرگاه ما در کار شورشیان مداخله می‌کنیم …. نتیجه بسیار بد‌تر از وضعیتی خواهد شد که مردم پیش ازآن داشتند.»

طبق این گزارش، دونالد ترامپ و برنی سندرز هردو تاکید کرده‌اند که آمریکا بهتر است به جای تلاش برای سرنگونی اسد، توان خود را بر مبارزه با گروه حکومت اسلامی متمرکز کند.

برنی سندرز، یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز در مصاحبه جداگانه‌ای به «ان بی‌سی» گفته است: اگر صدام حسین و معمر قذافی بر سر کار بودند، منطقه از ثبات بیشتری برخوردار می‌بود.

آقای سندرز همچنین تصریح کرده است: قذافی دیکتاتوری وحشتناکی بود که از شر او خلاص شدند. (ولی) امروز داعش در لیبی به دلیل بی‌ثباتی و آشوب‌ها در منطقه در حال قدرت گرفتن است.

در حالی این دونامزد از حزب جمهوریخواه و دموکرات از سیاست خارجی آمریکا در قبال دیکتاتوری‌هایی مانند بشار اسد انتقاد کرده‌اند، که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه گفته بود، بشار اسد مانعی برای تحقق صلح درسوریه است و باید از قدرت کنار برود.

باراک اوباما گفته بود: ما همواره بر این تاکید کرده‌ایم که بدون یک دولت فراگیر که اکثریت مردم سوریه را نمایندگی بکند، نمی‌توان در این کشور صلح برقرار کرد و به جنگ داخلی پایان داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون دستکم ۳۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG