لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

ظریف: اروپا، روسیه و چین خواهان حفظ برجام هستند


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه درگفت وگو با شبکه «سی ان ان» در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفته است،کشورهای اروپایی ، چین و روسیه خواهان حفظ برجام هستند.

کریستین امانپور خبرنگار شبکه «سی.ان.ان» از محمد جواد ظریف پرسیده است: وقتی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا می گوید،توافق هسته‌ای بدترین توافقی است که من دیده‌ام و می خواهم برجام مورد مذاکره مجدد قرار گیرد، واکنش شما چیست؟

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ گفته است: اولا من فکر می کنم این توافق، بهترین توافق ممکن برای همه طرف‌ها بود، نه برای ایران بلکه برای آمریکا هم همینطور. من مطمئنم که آنها تلاش کردند به توافقی دیگر دست یابند، ولی این تنها توافق ممکن بود. ما هم ترجیحات خودمان را داشتیم. اما بر سر خواستی میانه توافق کردند.

محمد جواد ظریف در ادامه اضافه کرده است: به نظرم این توافق خوبی است، ولی هیج کس به طور کاملاز آن راضی نیست.

خانم امانپور در ادامه پرسیده است: وقتی دونالد ترامپ می گوید،باید درباره توافق هسته‌ای با ایران مذاکره مجدد بشود، شما در تهران چه چیزی را می شنوید از به ویژه از جانب کشورهای اروپایی ها؟

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفته است،به نظرم همه از جمله کارشناسان آمریکایی می دانند که این بهترین توافق ممکن برای همه طرف‌ها بود، به ویژه در اروپا. کشورهای اروپایی نقش مهمی در محقق شدن توافق هسته‌ای داشتند.کشورهای اروپایی ، بریتانیا فرانسه و آلمان، اتحادیه اروپاو همچنین روسیه و چین اعلام کرده اند که برجام قابل مذاکره مجدد و بازنگری نیست.

رییس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده و گفته بود که بلندپروازی اتمی ایران مقابله خواهد کرد.

دونال ترامپ اضافه کرده بود: «یکی از بدترین توافق‌هایی که دیده‌ام همین توافق با ایران است. دولت من در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است، و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دستیابی ایران – منظورم همیشه- به سلاح اتمی انجام خواهد شد».

ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵به توافقی برای حل و فصل سال‌ها تنش بر سر فعالیت‌های اتمی تهران دست یافتند که با اجرایی شدن آن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز تا حدود زیادی لغو شدند.

دونالد ترامپ نیز در زمان مبارزات انتخاباتی سال گذشته میلادی برای ریاست‌جمهوری گفته بود که توافق با ایران «بدترین معامله ممکن» بوده و اگر به قدرت برسد آن را پاره خواهد کرد.

مقام‌های دولت آمریکا از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، از «بازبینی کامل» این توافق خبر داده‌اند، این در حالی است که مقام‌های ایران توافق وین را یک قرارداد بین‌المللی خوانده و گفته‌اند که این توافق قابل بازنگری نیست.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،هفته گذشته گفته بود که در دیدار با اعضای دولت دونالد ترامپ، مطمئن شده که دولت جدید آمریکا به «اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران متعهد است.»

فرمان مهاجرتی

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری به موضوع فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ و منع سفر برای شهروندان ایران اشاره کرد و آن را«توهینی به کل ملت ایران» توصیف کرد. محمد جواد ظریف در ادامه این فرمان را مغایر با سیاست دولت های قبلی آمریکا در قبال شهروندان ایرانی ارزیابی کرد و گفت: ایرانی هادر زمره موفق ترین مهاجران در آمریکا به شمار می روند.

اشاره محمد جواد ظریف به فرمان روزهفتم بهمن دونالد ترامپ است که ورود اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن را به مدت ۹۰ روز به خاک ایالات متحده ممنوع کرد. این فرمان با حکم دادگاه استیناف تعلیق شده است.

مقام های دولت دونالد ترامپ پیشتر گفته بودند،به صورت مصداقی در خصوص قرار دادن این کشورها در این فهرست تصمیم نگرفته اند. کشورهایی در این لیست قرار گرفته اند که پیشتر به دلیل حمایت از تروریسم در دولت باراک اوباما در فهرست کشورهای «با نگرانی های ویژه»قرار داشتند.

وزارت امور خارجه آمریکا حکومت ایران را یکی از حامیان اصلی از تروریسم می داند.

XS
SM
MD
LG