لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

«بازداشت دانشجويان اهوازی به اتهام توهين به مقدسات»


معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز می گويد دو دانشجو از پنج دانشجوی دستگیر شده تا در بازداشت به سر می برند
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز می گويد دو دانشجو از پنج دانشجوی دستگیر شده تا در بازداشت به سر می برند

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز می گويد :«سه تن از پنج دانشجوی متهم به توهين به مقدسات دانشگاه چمران اهواز آزاد شده‌اند.»


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، فرزاد فرهادی راد، معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز، گفت: اين پنج نفر که از دانشجويان دانشکده های مختلف دانشگاه چمران بودند، در «در تلاش برای انتشار» و توزيع شب نامه ای حاوی توهين به برخی مقدسات اسلامی بودند که پيش از انتشار اين شب نامه دستگير شدند.


معاون دادستان اهواز گفت:«بازداشت اين دانشجويان به هيچ عنوان سياسی يا در ارتباط با فعاليت های سياسی آنان نبوده بلکه صرفا به دليل توهين به مقدسات مسلمانان و ساحت مقدس پيامبراسلام دستگير و درقالب تلاش برای انتشار يک شب نامه مورد بازجويی قرار گرفتند».


اين مقام قضايی اهواز درباره نام دانشجويان بازداشت شده و يا قوميت آنها توضيحی ارايه نکرده است.


استان خوزستان طی سال های اخير شاهد نا آرامی های قومی بوده است. در جريان اين تنش هایی که پس از انتشار نامه ای منتسب به رييس دفتر رييس جمهوری سابق ايران در سال ۱۳۸۴ روی داد، برخی دانشجويان عرب دانشگاه چمران که دست به انتشار نشريه ای به نام «الطلبه» زده بودند دستگير که برخی از آنها تا اکنون در بازداشت به سرمی برند.


به گزارش منابع دولتی ايران درجريان بمب گذاری هایی که در زمستان سال ۱۳۸۴ در اهواز روی داد بيست نفر کشته و نزديک به صد نفر مجروح شدند. تاکنون تعداد افرادی که به اتهام ارتباط با اين بمبگذاری های اعدام شده اند، به پانزده نفر می رسد.


  • بازداشت اين دانشجويان به هيچ عنوان سياسی يا در ارتباط با فعاليت های سياسی آنان نبوده بلکه صرفا به دليل توهين به مقدسات مسلمانان و ساحت مقدس پيامبراسلام دستگير و درقالب تلاش برای انتشار يک شب نامه مورد بازجويی قرار گرفتند.
معاون دادستان اهواز

به گفته معاون دادستان اهواز منابع قضايی اين شهر از طريق ماموران وزرات اطلاعات باخبر شده اند که اين دانشجويان در صددند تا اين شب نامه ها را منتشر کنند.


آقای فرهادی راد درباره محتوای شب نامه های منتشره نشده، گفت:«در اين شب نامه جدای ازاينکه مسايل و افکار مذهبی زير سوال برده شده،از تصاوير و کاريکاتورهای موهن نسبت به پيامبراسلام، امام راحل و رهبر معظم انقلاب نيز استفاده شده که اين دانشجويان قصد داشتند پس از تکثير آن را در دانشکده‌های مختلف دانشگاه توزيع کنند. »


به گفته معاون داستان اهواز اين پنج دانشجوی دانشگاه چمران در جريان آنچه وی «بازجويی های تخصصی» خوانده، به قصد خود اعتراف کرده اند.


آقای فرهادی راد گفت:« بنابر اعتراف صريح افراد دستگير شده، هدف آنها از تهيه مطالب اين شب نامه و انتشار آن، هتک حرمت به مقدسات وايجاد بحران در مراکز آموزش عالی بوده و با توجه به هدايت شدن از خارج کشور، تلاش آنها حرمت شکنی مقدسات و تحقق يکی از اهداف اصلی دشمن يعنی جدايی دين از سياست بوده است».


معاون دادستان اهواز افزود:« اين افراد مطالب را از طريق اينترنت و در کافی نت ها دريافت کرده، سپس مطالب و عکس ها توسط يکی از دانشجويان طراحی و تنظيم،وپس از ريختن مطالب و طرح شب نامه روی فلاپی، آن را برای چاپ ارايه داده بودند که دراين مرحله دستگير و خوشبختانه از انتشار شب نامه ممانعت شد».


معاون دادستان عمومی وانقلاب اهواز گفت: «بزرگترين لطفی که اطلاعات و دستگاه قضايی در حق اين افراد کرد همين ممانعت از انتشار شب‌نامه بود زيرا با توجه به مفاد و مطالب و تصاوير شب نامه انتشار آن می‌توانست موجب بحران در خوزستان و پديد آمدن مشکلات جدی اجتماعی و سياسی برای آنان شود».


آقای فرهادی همچنين درباره لغو نمايشگاه کتاب در دانشگاه چمران گفت: «دستگيری اين افراد هيچ ارتباطی با لغو برگزاری نمايشگاه کتاب در دانشگاه شهيدچمران اهواز نداشته و برپايی اين نمايشگاه که از برنامه‌های اداره کل فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه چمران بوده، ظاهرا به دليل برخی مشکلات برگزار نشده است»


XS
SM
MD
LG