لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

آمريکا: پیشنهاد جدید ایران را بررسی می کنیم


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می گوید اگر ایران بسته پیشنهادی جدیدی درباره برنامه هسته ای خود ارائه کند، واشینگتن آن را مورد بررسی قرار می دهد.

وی همچنین ابراز اميدواری کرده است ایران در بسته پيشنهادی جدید به همه نگرانی های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه در کرمان اعلام کرد که ایران بسته پيشنهادی جديدی را در خصوص برنامه هسته ای خود به گروه ۱+۵ ارائه خواهد کرد.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد گفت: «اگر آنها بسته جديدی درباره برنامه هسته ای خود ارائه کنند، بايد مورد بررسی قرار گيرد و ديد که چه هست.»

آقای وود افزود: «اميدواريم اين (بسته پيشنهادی) به همه نگرانی های ايالات متحده و کشورهای ديگر درباره فعاليت های هسته ای ايران پاسخ بدهد.»

محمود احمدی نژاد توضیحی در باره جزئيات بسته پيشنهادی ايران به شش قدرت جهانی نداد.

هفته گذشته نمايندگان آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، اعلام کرده بودند که ايران را به مذاکره مستقيم بر سر برنامه هسته ای اين کشور دعوت خواهند کرد.

در همين زمينه آمريکا نيز اعلام کرده بود که در مذاکرات مستقيم گروه ۱+۵ با ايران به طور فعال شرکت خواهد کرد.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه اظهار داشت: سال گذشته يک بسته پيشنهادی برای گفت وگو ارائه کرديم و امروز با توجه به اينکه تحولات بزرگی در دنيا اتفاق افتاده است در حال تدوين بسته جديد هستيم که به زودی آماده خواهد شد و بر پايه آن آماده گفت و گو در خصوص مسائل مختلف هستيم.

آقای احمدی نژاد خطاب به کشورهای غربی گفت: «ملت ايران، ملت کريمی است و ممکن است که گذشته را فراموش و دوران جديدی را شروع کند اما هر کس بخواهد از موضع خودخواهی با اين ملت صبحت کند پاسخ ايرانيان همان است که قبلا به آقای بوش داده اند.»

گروه ۱+۵ می کوشد تا از طريق اتخاذ سياست های تنبيهی و همچنين ارائه مشوق ها به ايران، اين کشور را ترغيب کند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران، روز دوشنبه گفته بود که ايران آماده مذاکره با گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای خود، است.

در بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ که سال گذشته به مقامات جمهوری اسلامی ارائه شد، دستيابی ايران به تکنولوژی صلح آميز هسته ای، عادی سازی روابط با غرب اروپا و بازگشت ايران به جايگاه طبيعی منطقه ای و جهانی را در مقابل تعليق موقت غنی سازی اورانيوم تضمين داده شده بود.

ایران نیز در مقابل یک بسته پیشنهادی به شش قدرت جهانی ارائه کرد. در این بسته تهران اعلام آمادگی کرده بودکه در چهار زمينه سياسی، امنيتی، اقتصادی و اتمی با قدرتهای جهانی به مذاکره کند و مسئله اتمی که دليل اصلی بسته پيشنهادی ايران بود، فقط بخش کوچکی از آن را تشکيل داده و در پايان آن گنجانده شده بود.

تعلیق غنی سازی

رابرت وود روز چهارشنبه گفت: آمريکا همچنان خواهان تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی است هرچند ممکن است ديگر اين پيش شرطی برای آغاز مذاکرات نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزود: هدف ما روشن است. ايران تعهداتی دارد و می بايست نگرانی های بين المللی در باره برنامه هسته ای خود را برطرف کند.

آقای وود افزود:اين نگرانی ها همچنان وجود دارند و باید به آنها پاسخ داده شود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون با تصویب سه قطعنامه تحريمی، از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با رد اين در خواست ها برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم برای سوخت هسته ای نيروگاه و همچنين توليد سلاح اتمی، کشورهای غربی نگرانند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد توليد جنگ افزار هسته ای باشد.

اين در حالی است که ايران می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و صرفا برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG