لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

ديدار کميسر حقوق بشر با فعالان حقوق زن در تهران


لوئيز آربور کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد که به ايران سفر کرده است با فعالان حقوق زن در محل دفتر اين سازمان در تهران ديدار و گفت و گو کرد
لوئيز آربور کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد که به ايران سفر کرده است با فعالان حقوق زن در محل دفتر اين سازمان در تهران ديدار و گفت و گو کرد

لوئيز آربور کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد که به ايران سفر کرده است با فعالان حقوق زن در محل دفتر اين سازمان در تهران ديدار و گفت و گو کرد.


در همین حال، شماری از خانواده های زندانيان سياسی عصر روز دوشنبه دوازدهم شهريور برای ديدار و رساندن نامه های خود به کميسر حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقابل دفتر اين سازمان تجمع کرده بودند که با واکنش پليس مواجه شدند.


شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل و از مدافعان حقوق زنان که در محل حضور و با خانم آربور هم ديدار داشته است به راديو فردا می گويد:« به دليل وقت محدود خانم آربور به خانواده زندانيان سياسی وقت ملاقات با او داده نشده بود وخانواده ها فقط می خواستند پيام و نامه های خود را به دست او برسانند ولی پليس با خشونت سعی داشت آنها را متفرق کند، ظاهرا به اين دليل که خانم آربور آن تجمع اندک را نبيند».


خانم عبادی می افزايد:« ولی ما که در طبقه بالا در دفتر سازمان ملل بوديم متوجه سر وصدا شديم و از پنجره ديدم که پليس يکی از جوان هارا گرفته وبه داخل ماشين برده و قصد دارد اورا بازداشت کرده وببرد» .


شيرين عبادی در ادامه می گويد که او و مسئولان سازمان ملل پليس فردی را که بازداشت کرده بود آزاد می کند اما وقتی که لوئيز اربور کميسرحقوق بشر سازمان ملل به ساختمان دفتر وارد می شود از آنچه که رويداده مطلع بوده است .


به دليل وقت محدود خانم آربور به خانواده زندانيان سياسی وقت ملاقات با او داده نشده بود وخانواده ها فقط می خواستند پيام و نامه های خود را به دست او برسانند ولی پليس با خشونت سعی داشت آنها را متفرق کند، ظاهرا به اين دليل که خانم آربور آن تجمع اندک را نبيند
شیرین عبادی

خانم عبادی در ادامه می افزايد اسامی افرادی که مايل به ملاقات با خانم آربور بودند و مشکلات اين خانواده ها را با وی در ميان گذاشته و نامه های آنهارا به دست کميسر حقوق بشر سازمان ملل رسانده است.


خانم عبادی درباره ديدار فعالان حقوق زنان با لوئيز آربور کميسر حقوق بشر سازمان ملل می گويد «عده کثيری در کمپين يک ميليون امضا شرکت دارند و برای تعدادی ازآنها احکام شلاق وحبس صادر شده که شش، هفت نفر از اين زنان در ملاقات با خانم آربور حضور داشتند و مفصلا درباره کمپين ومشکلاتی که پيش آمده و وضعيت خودشان صحبت کردند».


شيرين عبادی برنده جايزه نوبل در پاسخ به پرسشی درباره تاثير سفر خانم اربور بر وضعيت فعلی حقوق بشر در ايران می گويد :«ساختار سازمان ملل متحد اجازه نمی دهد که مستقيما به حکومتی دستور بدهد که فلا ن زندانی را آزاد کنيد ويا فلان قانون را حتما همين امروز عوض کنيد بلکه به حکومت ها توصيه می کند که بهتر است که اين کارها رابرای رعايت حقوق بشر و بهبود وضعيت مردمتان انجام بدهيد» .


به گفته خانم عبادی اگر حکومت ها اين توصيه هارا انجام بدهند که خوب چه بهتر ولی اگر انجام ندهند بهر حال برگی می شود در پرونده هر حکومتی که به توصيه های سازمان ملل عمل نمی کند و اين هم برگی است برای اثبات نقض حقوق بشر.


XS
SM
MD
LG